Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønner ikke hva du mener med vannvekt? Du vil jo veie mer om du veier deg rett etter at du har helt i deg 3 liter vann - altså 3 kilo mer, før du tisser det ut igjen.

Hvis du har spist mye usunt, og fyller magen med vann om kvelden i stedet for å spise mer usunt, så er selvsagt det bedre, og du vil jo ikke tilføre kroppen de kaloriene som du kanskje hadde spist dersom du ikke hadde drukket mye vann.

Det er generelt tatt sunt å drikke mye vann, og dersom du plages med å spise for mye eller å spise mye usunt, kan det være lurt å drikke mye vann før du spiser, for da får du ikke plass til så mye usunn mat. Men alt kan overdrives, også inntak av vann. Det har noe med saltbalansen i kroppen å gjøre - altså bør du ikke drikke så mye som 4-7 liter på kort tid. Det kan være veldig farlig! Drikker du 4 liter fordelt over hele døgnet, så holder nok det :-)

Å drikke 4 liter fordelt over hele døgnet er også veldig mye. Kroppen omsetter 2-2,5 l væske hver dag (ifølge helsedirektoratet). 0,7 - 1 l får vi gjennom maten, ca 0,3 l via forbrenning av næringstoffer. Resten gjennom drikke. Kroppen lagrer ikke vann og drikker man for mye kan cellene svelle opp. Det er farlig om dette skjer i hjernen. At man bør drikke 2-3 l vann pr. dag er bare tull. Om man drikker for mye over tid kan blæren etterhvert miste evnen til å tømme seg helt, noe som kan gi nyreproblemer. Man kan også lettere få urinlekasje om man drikker så mye at blære blir overaktiv. Så kan man skille ut for mye vitaminer og elektrolytter som kan føre til mangelsykdommer. Man skal drikke når man er tørst. Når man trener så kan det hende at man ikke skal lytte så mye på tørsten fordi kroppen ikke nødvendigvis trenger så mye vann som tørsten påstår. Man skal ikke drikke for å forebygge tørste.

Man bør drikke når man er tørst, og ikke drikke når man ikke er tørst. Det er ganske enkelt å forstå. Kroppen sier fra om behovene. Det er ikke nødvendig å drikke mer for å oppfylle "dagens kvote", men det er heller ikke nødvendig å begrense seg til "dagens kvote" hvis man fortsatt er tørst. Men vær oppmerksom på at ekstrem-tørste kan være et symptom på sykdom, og bør undersøkes.

Annonse

AnonymBruker
Den 22.4.2016 at 8.44, Trine skrev:

Vekta stiger, selv om fettprosenten ikke gjør det. Uansett, å drikke så mye vann på en kveld kan være dødlig så det ville jeg sluttet med.

Hvor har du lest det? Jeg leste at det i ikke finnes begrensinger for hvor mye vann man kan drikke.. 

Anonymkode: 05d2a...37d

AnonymBruker
Den 22.4.2016 at 9.20, Trine skrev:

Å drikke 4 liter fordelt over hele døgnet er også veldig mye. Kroppen omsetter 2-2,5 l væske hver dag (ifølge helsedirektoratet). 0,7 - 1 l får vi gjennom maten, ca 0,3 l via forbrenning av næringstoffer. Resten gjennom drikke. Kroppen lagrer ikke vann og drikker man for mye kan cellene svelle opp. Det er farlig om dette skjer i hjernen. At man bør drikke 2-3 l vann pr. dag er bare tull. Om man drikker for mye over tid kan blæren etterhvert miste evnen til å tømme seg helt, noe som kan gi nyreproblemer. Man kan også lettere få urinlekasje om man drikker så mye at blære blir overaktiv. Så kan man skille ut for mye vitaminer og elektrolytter som kan føre til mangelsykdommer. Man skal drikke når man er tørst. Når man trener så kan det hende at man ikke skal lytte så mye på tørsten fordi kroppen ikke nødvendigvis trenger så mye vann som tørsten påstår. Man skal ikke drikke for å forebygge tørste.

Grunnen til at jeg drikker så mye er for å fjerne "vannvekt". Man har vannvekt når man har mensen. Da går man gjerne opp et par kilo på grunn av dette. Man kan og få det om man har spist for mye eller mye usunn mat endag. Jeg vil fjerne dette, og da må man drikke mye vann fordi det fungerer vanndrivende. Nå har jeg mensen i tillegg så ser jo helt rar ut. Før haded jeg mye muskler å var fit, våkna opp i går og nå ser jeg også helt helvete ut. Spist en 500 grams sjokoalde og så har jeg gått opp 4 kg liksom. Da må det være vann..

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg drikker så mye er for å fjerne "vannvekt". Man har vannvekt når man har mensen. Da går man gjerne opp et par kilo på grunn av dette. Man kan og få det om man har spist for mye eller mye usunn mat endag. Jeg vil fjerne dette, og da må man drikke mye vann fordi det fungerer vanndrivende. Nå har jeg mensen i tillegg så ser jo helt rar ut. Før haded jeg mye muskler å var fit, våkna opp i går og nå ser jeg også helt helvete ut. Spist en 500 grams sjokoalde og så har jeg gått opp 4 kg liksom. Da må det være vann..

I dag har jeg drukket 3 liter alt så håper det ikke er farlig som du sier. Har tenkt til å drikke 15 liter i dag. 

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag har jeg drukket 3 liter alt så håper det ikke er farlig som du sier. Har tenkt til å drikke 15 liter i dag. 

Synes du heller skal søke hjelp for dine problemer, og ikke "løse dem" med overdrevent vannintak, som kan være helseskadelig. Drikker du 15L vann fort nok tror jeg du får skader i hjernen og evt dør, sprer du det over en hel dag kan det sikkert hende du overlever, men uansett, hvorfor risikere noe for ingenting, bare for å tilfredstille psykdommen din?. Søk hjelp evt hjelp deg selv om du klarer.

Lykke til

Anonymkode: 7a133...511

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du lest det? Jeg leste at det i ikke finnes begrensinger for hvor mye vann man kan drikke.. 

Vel, folk har dødd av overdrevent vanninntak i løpet av for kort tid. Vann skyller salter og mineraler ut av kroppen og man trenger ikke pøse på med litervis av vann hver dag. Det er vel 2-4 liter væske om dagen som er anbefalt? Å drikke 15 liter vann for å få en vanndrivende effekt er galskap og bare tøys, gå til legen og be om noe vanndrivende om du plages så voldsomt av en vannkilo eller to i forbindelse med mensen. Jeg vet jeg har sagt det motsatte før, men du trekker dette alt for langt.

Dette med å skulle få i seg "nok" vann er fjas og propaganda fra Imsdal og Farris. Kroppen er veldig fin sånn, den sier fra når man er tørst og da kan man drikke vann. Hvis du er i et veldig varmt land kan man også se litt på urinen, er den mørkegul (gulere enn Solo) er det lurt med et glass vann (ikke øl). 

Hvis du er så tørst at du må drikke opp mot syv liter vann om dagen, så må du bestille deg en legetime ganske kjapt. Gjør du det for å være "sunn", så drit i det.

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/advarer-mot-overdrevet-vanninntak-vi-er-mennesker-ikke-kameler/a/23494962/

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du har fått endel svar allerede. Du går ikke opp 4 kg over natta hverken pga en sjokolade eller vann. Jeg går som regel ikke opp noe før mensen og jeg drikker vann når jeg er tørst. Normalt 1-1,5 l pr dag. Noen ganger mindre, en skjelden gang mer. Kroppen klarer ikke skille ut alt vannet du drikker, i tillegg skiller du ut for mye elektrolytter og vitaminer. Å drikke for mye vann kan være svært skadelig og i værste fall dødlig. Nå har du skrevet at du en dag spiste usunn mat, så spiste du 500 g sjokolade (noe som forøvrig er ekstremt mye), så drikker du 15 l vann på en dag, også skjønner du ikke hvorfor kroppen ser ut som et helvete? Jeg har bare et råd. Spis sunt, dropp sjokoladen og drikk kun når du er tørst. Så skal du nok se at kroppen blir litt bedre etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...