Gå til innhold

matforgiftning?

potato

Anbefalte innlegg

De siste 16 månedene har jeg hatt matforgiftning 6 ganger (oftere de siste 6 måneder). Jeg får oppblåst mage, sterke stikkende magesmerter, og 4 - 6 timer etter siste måltid kaster jeg opp. Magesmertene varer i omtrent 24 timer. De siste 6 måneder har jeg også vaert plaget av oppblåst mage, også om morgenen før frokost. Det jeg lurer på er om dette faktisk er matforgiftning og ikke intoleranse, og hva jeg kan gjøre for å forhindre at dette skjer. Det begynner å bli ganske slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei potato,

Dette kan høres ut som både matforgiftning og allergi/intoleranse. Skjønner godt at det er slitsom, og synes du skal ta deg en tur til legen og få undersøkt hva det er. Det er litt vanskelig å gjøre så mye før du vet mer om hva det kan være. Du kan jo eksperimentere litt med kostholdet. Prøv å ikke bruke melk og melkeprodukter en ukes tid, begynn så å bruke det igjen. Dersom det blir verre når du begynner å bruke melk igjen, er dette en indikasjon på at du kan være intolerant overfor melk (laktose). Gluten-intoleranse er en annen mulighet. Gluten finnes i hvete, havre, rug, og bygg. Men først synes jeg du skal ta den en tur til legen din. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...