Gå til innhold

Gruer meg til 17 mai.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis en virkelig vil sementere fast alt som kan komme til å bli negativt i livet, bør en absolutt starte gruinga på et tidlig tidspunkt, en bør bruke tid på det og ikke minst skrive om det på et nettforum eller på sosiale medier.

Om en ikke tar dette på alvor, kunne en komme i skade for uforvarende å oppleve i det minste noe positivt på en festdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gleder meg til 17. mai. Om morgenen skal jeg ut å plukke hvitveis for å pynte bordet med. Så er det opp med flagget. På med bunad og ned til sentrum med minstemann. Der skal vi møte en venninne og hennes sønn og høre på salutten fra Akershus festning. Så går guttene for seg og jeg og venninnen min skal tusle litt rundt, kjøpe is på en italiensk isbar og kanskje drikke kaffe hvis vi finner plass noe sted. Etter noen timer bærer det hjem, på med en lettere kjole og bare være hjemme og kose meg. Eldstemann skal lage middagen.

Jeg har faktisk gruet meg til 17. mai i år jeg også. Da er det nøyaktig ett år siden eldstemann skadet seg og jeg har sett for meg at jeg sitter hjemme og gjennomgår den dagen time for time, minutt for minutt og være livredd for at alle barna mine skal bli utsatt for en ulykke. Jeg snakket med psykologen til min sønn og hun sa at jeg måtte ta tyren ved hornene og komme meg ut og feire. Hvert år kommer 17. mai og det vil det resten av livet mitt. Vil jeg hvert år sitte hjemme og skjelve av frykt?

Det blir sol i hovedstaden. Dagen kommer til å bli fin! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Jeg liker heller ikke 17. mai. Jeg er skeptisk til alle former for nasjonalisme, og det inkluderer også den norske varianten. Siden jeg ikke feirer 17. mai ser jeg på det som en ordinær fridag.

Husk at man kan gjøre 17. mai til hva man vil. La de andre gå i tog og spise pølser. Du kan gå tur i skogen, reise til utlandet, være hjemme og lese eller se film, eller inivitere til fest for å feire de rike årene i union med Sveriege, om så skulle være. Alt er lov. Vi lever jo tross alt i et fritt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Hvis en virkelig vil sementere fast alt som kan komme til å bli negativt i livet, bør en absolutt starte gruinga på et tidlig tidspunkt, en bør bruke tid på det og ikke minst skrive om det på et nettforum eller på sosiale medier.

Om en ikke tar dette på alvor, kunne en komme i skade for uforvarende å oppleve i det minste noe positivt på en festdag.

Ja, bedre å være føre var:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg gleder meg over 17 mai,

først og fremst gripes jeg hvert år sterkt av nasjonalsangen tidlig på morgenen. Jeg synger da alle vers, om ikke så høyt, fra mitt hjerte, til mitt fedreland, alle vers, og jeg blir rørt. Jeg kjenner meg som en slags stolt soldat, eller frontkjemper, like stolt, like i forsvar, for det fantastiske demokrati og system jeg er så heldig å være en del av.

Den, nasjonalsangen,  bekrefter hvert år i meg, noe jeg i hverdagen lett tar litt for gitt, mitt ferdreland som fedre og mødre hver på sitt vis har kjempet frem og som har blitt min rett.

Jeg syns Norge, mitt fedreland, er et fantastisk land å være så heldig og være født i, og jeg kjenner det som mine barn, som min plikt, å vise mine forfedre ære ved å takke for det de har kjempet frem av rettigheter og godt grunnlag for mine barn og meg.

For meg betyr 17 mai MYE, ikke pga av is og pølser m.m., men den voksne meg, ser med voksent sinn og med voksne tanker på 17 mai, og det gjør 17 mai egentlig bare enda mere viktig å feire, og enda mere viktig å stå opp for, som en soldat, står jeg i min bunad, og synger nasjonalsangen, alle vers, enten ved Wergelands grav, eller forran storting og slott, og da kjenner jeg at jeg gjør noe riktig. For å forsvare et slikt land som jeg får være en del av, det er ikke vanskelig, det er lett, så jeg sier bare:

Hurra for Norge, og 17 mai feirer jeg, også som voksen like mye som da jeg var barn:-)

 

Ja det var en måte å se det på. Ha en fin feiring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis en virkelig vil sementere fast alt som kan komme til å bli negativt i livet, bør en absolutt starte gruinga på et tidlig tidspunkt, en bør bruke tid på det og ikke minst skrive om det på et nettforum eller på sosiale medier.

Om en ikke tar dette på alvor, kunne en komme i skade for uforvarende å oppleve i det minste noe positivt på en festdag.

?

Joda det kan hende noe blir positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ingen som tvinger deg til å feire 17. mai, men jeg tror det er viktig å ikke melde seg ut av alt selv om man ikke har det greit.

Jeg gleder meg til 17. mai, selv om det kan bli litt slitsomt og tungt å komme seg ut døra. Har ingen ønske om å bli en person som bare sitter hjemme, derfor må jeg kjempe meg til å gjøre ting selv om jeg kanskje ikke har lyst. Tror man innerst inne kan ha godt av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker ikke akkurat 17.mai selv. Det er greit tidlig på dagen å spise frokost med venner og drikke et par glass hvitvin, men derfra er det mest mas. Og på slutten av dagen er man stappmett, drittlei av å gå i dress, slipset lager merker på halsen og klør og skoene gir gnagsår etter all gåingen. 

Man hadde trengt en fridag etter 17.mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg elsker ikke akkurat 17.mai selv. Det er greit tidlig på dagen å spise frokost med venner og drikke et par glass hvitvin, men derfra er det mest mas. Og på slutten av dagen er man stappmett, drittlei av å gå i dress, slipset lager merker på halsen og klør og skoene gir gnagsår etter all gåingen. 

Man hadde trengt en fridag etter 17.mai. 

En fridag etter 17.mai hadde vært bra! 

Og så må man passe på "å gå inn antrekket" før 17.mai, så man holder hele dagen ;) -Men enig i at det gjerne er tidlig på dagen som er best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det var en måte å se det på. Ha en fin feiring :) 

Takk:-)

Nå er vinduene pusset og jeg skal begynne på 17 mai kaken:)

Så skal jeg bake rundstykker og forhåpentligvis overbevise min mann om å kjøre og kjøpe en pen sølje til min lille datters bunad:-) Det meste er nokså klart, så nå er det mer finsliping vi holder på med om du skjønner:-)

Håper du får en ekstra fin 17 mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, motorPrøysen skrev:

Jeg liker heller ikke 17. mai. Jeg er skeptisk til alle former for nasjonalisme, og det inkluderer også den norske varianten. Siden jeg ikke feirer 17. mai ser jeg på det som en ordinær fridag.

Kulturrelativismen til Blindern-eliten er langt farligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg elsker ikke akkurat 17.mai selv. Det er greit tidlig på dagen å spise frokost med venner og drikke et par glass hvitvin, men derfra er det mest mas. Og på slutten av dagen er man stappmett, drittlei av å gå i dress, slipset lager merker på halsen og klør og skoene gir gnagsår etter all gåingen. 

Man hadde trengt en fridag etter 17.mai. 

Vi har det forjævlig her i landet. Barna i Afrika vet ikke hvor vondt det er å vagge rundt i pentøyet i solsteiken, stappmette på grillpølser og båtis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man ikke har det godt inni seg vil alle dager hvor man etter normalen skal føle seg glad og lykkelig føles tunge da det ikke gjenspeiler hvordan man føler seg. Derfor må man få lov til å ikke like slike dager uten å bli latterliggjort. Når det er mørketid og regnvær er det sosialt akseptabelt å være "deppa", slik er det ikke andre veien.

Anonymkode: f5353...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Janus30 skrev:

Vi har det forjævlig her i landet. Barna i Afrika vet ikke hvor vondt det er å vagge rundt i pentøyet i solsteiken, stappmette på grillpølser og båtis. 

Man trenger ikke ALLTID å trekke "barna-i-Afrika"-kortet da ;)

Poenget mitt var at dager som man på en måte "forventes" å se fram til (julaften, bursdag, 17.mai, nyttårsaften, etc.) ikke nødvendigvis er de beste. En meningsfull hverdag kan være vel så bra.

Men på det teoretiske plan er jeg selvsagt enig med deg. Man skal ikke klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Jeg missliker 17 maifor det er viss beregnet til å være kunn barnas dag har jeg forstått. Hvorfor er det barnas dag og ikke voksnes dag også? Det var vel ikke barn som skrev under uavhengighetsærklæringen, eller hva det nå heter igjen sån at Norge ble et eget land? Unger er bare noe drit, så jeg gidder ikke verken å gå wller se på de dritbarnselige tågene hvor alle roper "1 klasse, 1 klasse hei hei hei, ingen 1 klasse er som deg" og sånne ting, og lage grusom skjau og lyder med trykklufthorn. Hvorfor kan ikke 17 mai være alles dag, istedenfor bare barnas dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har det godt inni seg vil alle dager hvor man etter normalen skal føle seg glad og lykkelig føles tunge da det ikke gjenspeiler hvordan man føler seg. Derfor må man få lov til å ikke like slike dager uten å bli latterliggjort. Når det er mørketid og regnvær er det sosialt akseptabelt å være "deppa", slik er det ikke andre veien.

Anonymkode: f5353...d17

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Og en ting til, hva i hellsikke er vitsen med russ? Det er bare bråk og tull med dem, og de rasserer nabolagene til folk. Det hadde vært mye bedre om istedenfor å være russ, hadde sån som i amerika, hvor de får sånn papir rull en og en, og tillslutt kaster eksamenshattene i været. Det virker mer snillt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Og en ting til, hva i hellsikke er vitsen med russ? Det er bare bråk og tull med dem, og de rasserer nabolagene til folk. Det hadde vært mye bedre om istedenfor å være russ, hadde sån som i amerika, hvor de får sånn papir rull en og en, og tillslutt kaster eksamenshattene i været. Det virker mer snillt.

For ikke å snakke om alle de bråkete foreldrene som løper etter barna sine i toget og huier og tar bilder. Og de unge voksne som sitter på uterestauranter og høyrøstet heller i seg øl og vin. Glem ikke beboerne på sykehjemmet som forventer at barn og unge skal komme og synge for dem.

Vekk med dem, alle sammen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, Madelenemie skrev:

Takk:-)

Nå er vinduene pusset og jeg skal begynne på 17 mai kaken:)

Så skal jeg bake rundstykker og forhåpentligvis overbevise min mann om å kjøre og kjøpe en pen sølje til min lille datters bunad:-) Det meste er nokså klart, så nå er det mer finsliping vi holder på med om du skjønner:-)

Håper du får en ekstra fin 17 mai

Takk, det blir rolig håper jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...