Gå til innhold

Diabetes1 - trenger hjelp

Gjest jkm

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på.

Jeg trener kroppsbygging!

Jeg har nå de siste 3-5 mnd. liggi mellom 71-73 kg. Gått opp og ned. Det er litt frustrerende! Har antakeligvis fulgt kostprogrammet noe dårlig. Men skal nå i jan/feb følge kostholdet skikkelig samt trene bra.

Men en annen ting som virker innpå treningen i forhold til kostholdet er at jeg har diabetes 1. Jeg holder meg for det meste til lav GI på

karbohydratene, og matinntaket utover dagen / etter treningen går helt fint. Men det er måltidet rett etter trening som jeg ikke får helt til med hensyn til blodsukkernivået. I de siste 3-5 mnd. har jeg bare tatt 30 gram raske karbs (druesukker) rett etter trening, noe som er altfor lite dersom jeg ønsker å øke maks med muskler, og det er kanskje derfor jeg har økt dårlig (har trent i underkant av 2 år).

Det anbefales 1 gram karbs per fettfri vekt som fraktes direkte ut i musklene rett etter trening, så nå har jeg begynt med 50 gram druesukker sammen med 4 dl melk (68 gram karbs) + myseprotein i samme shake rett etter trening. Blodsukkeret fyker selvfølgelig til værs hvis jeg ikke setter insulin. Som regel bruker jeg 2-4 enheter av insunlinpennen min når jeg skal spise (jeg er riktignok svært lett rammet av sukkersyken som du sikkert ser. Cirka 10-30+ enheter er mer vanlig for en som ikke har insulinproduksjon i det hele tatt) I går forsøkte jeg med 6 enheter, men blodsukkeret steg alikevel med 2-3 mmol.

Jeg lurer egentlig på om du vet hva kroppsbyggere som har sukkersyke gjør rett etter treninga. Har snakka med en og han setter insulin før han tar druesukkeret.

Hva anbefaler dere å ta rett etter trening for en som ikke har sukkkersyke og for en som har sukkersyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei!

Nå skal jeg aller først innrømme at jeg beveger meg på tynn is når jeg svarer, siden jeg bare har erfaring med diabetes og ikke trening i form av kroppsbygging.

Men det beste du gjør er vel som du alt prøver på, å dekke de karbohydratene du spiser med insulin. At blodsukkeret stiger litt, behøver ikke være av så stor betydning så lenge det holder seg under 10. Om du bruker Humalog insulin, virker det i ca. 3 timer. Dermed vil blodsukkeret du måler først så lenge etter måltidet si hvordan insulinet har virket.

Men det lureste du gjør er å ta opp spørsmålet med en diabetessykepleier, lege eller ernæringsfysiolog.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...