Gå til innhold

blodprosent

hansis

Anbefalte innlegg

jeg er blodgiver og har vanligvis hatt helt normal blodprosent hver 3. måned når jeg har gitt blod. sist gang hadde jeg imidlertid en blodprosent på 121. hva kan det komme av? jeg driver tildels hard kondisjonstrening med tanke på turrenn på ski til vinteren. kan den høye blodprosenten være en fare i så måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

hansis.

En slik høy enkelmåling behøver nødvendigvis ikke være representativ. Særlig når du trener endel, kan blodvolumet variere endel. Mengde hemoglobin vil variere i takt med volumet.

Men ellers ser vi at folk som over enstund gir blod, gradvis vil kunne få stigende hgb.(blodprosent). 120 % er ikke noe problem. En skjelden gang kan man se at produksjonen av røde blodlegemer kan øke ukontrollert, men som du forstår, det er en sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...