Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mat har vært et problem I tyve år. Vekten har gått opp og ned med ujevne mellomrom. Opp ti kilo en mnd, ned ti neste mnd, så opp igjen. Sånn har det variert de siste fem årene

Jeg hadde en periode der jeg spiste to til tre ganger hver dag, men den gikk over. Nå spiser jeg kanskje en gang om dagen. Ja, jeg har gått ned I vekt da jeg ikke lenger overspiser når/hvis jeg spiser. Eneste jeg kan overspise nå er frukt og grønnsaker.  Blir jeg fysen på noe søtt spiser jeg oppskåret løk og paprika. Virker faktisk greit det også.(har riktignok skeiet ut et par ganger, smakt sjokolade, spist en is ol)

Jeg har sluttet drikke alkohol, jeg har sluttet med snus, sluttet med sjokolade, brus og potetgull. Jeg spiste pasta så og si hver dag før, har ikke rørt pasta siden April. Jeg unner meg svært lite godsaker for å si det sånn. Fått råd om å ikke bare kutte ut alt, men føye til noe i mellom

Hvor viktig er det å unne seg noe godt, og hvor ofte bør det evt skje?

De siste to kiloene har gått kjempesakte- kanskje tyve dager. De elleve første gikk bort på en måneds tid.

Jeg prøver spise én gang om dagen + evt løk, paprika og plommetomater som snacks.

I går spiste jeg for mye. En og en halv skive loff, halv kjøttpølse, litt ketchup til middag. Kuleis til dessert. Og gul løk da jeg kom hjem.

I dag er planen en liten bakt potet uten tilbehør. Ingen utskeielser. 

Vann har vært drikket mitt disse mnd, først drakk jeg endel vann med kullsyre (taffel vann fra Rema), men det hadde så mye salt, så sluttet med det for et par uker siden. Har en del vann i kroppen; ben, fingre hovner raskt opp.

Jeg går turer hver dag, noen dager lengre turer, noen ganger sykkel. Burde kanskje være mer aktiv, men har ikke så altfor mye energi om dagen.

Jeg prøver å ikke få i meg mer enn 400 kcal hver dag. Som regel blir det færre kcal. eks kyllingsalat fra Rema eller Kiwi med 7-8 pastaskruer, 10-12 små kyllingbiter og grønn salat, til sammen 225gram (mulig det er inkludert 30 gram med créme fraische, men den pakken bruker jeg ikke.) Per 100 gram 139 kcal. I denne salaten tilfører jeg en rød paprika noen ganger jeg er ekstra fysen på noe snacks.

Er det mulig å holde dette kostholdet fremover? Foreløpig klart å begrense inntak i snart to måneder.

Jeg er innstilt på å klare føre dette som et vanlig kosthold, uten særlige utskeielser. Har jeg klart å slutte og røyke, snuse, bruke alkohol, spise sjokolade og pasta, klarer jeg vel å kontrollere matinntaket også.

Anonymkode: 7a89a...df3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412211-endret-kostholdlivsstil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat har vært et problem I tyve år. Vekten har gått opp og ned med ujevne mellomrom. Opp ti kilo en mnd, ned ti neste mnd, så opp igjen. Sånn har det variert de siste fem årene

Jeg hadde en periode der jeg spiste to til tre ganger hver dag, men den gikk over. Nå spiser jeg kanskje en gang om dagen. Ja, jeg har gått ned I vekt da jeg ikke lenger overspiser når/hvis jeg spiser. Eneste jeg kan overspise nå er frukt og grønnsaker.  Blir jeg fysen på noe søtt spiser jeg oppskåret løk og paprika. Virker faktisk greit det også.(har riktignok skeiet ut et par ganger, smakt sjokolade, spist en is ol)

Jeg har sluttet drikke alkohol, jeg har sluttet med snus, sluttet med sjokolade, brus og potetgull. Jeg spiste pasta så og si hver dag før, har ikke rørt pasta siden April. Jeg unner meg svært lite godsaker for å si det sånn. Fått råd om å ikke bare kutte ut alt, men føye til noe i mellom

De siste to kiloene har gått kjempesakte- kanskje tyve dager. De elleve første gikk bort på en måneds tid.

Jeg prøver spise én gang om dagen + evt løk, paprika og plommetomater som snacks.

I går spiste jeg for mye. En og en halv skive loff, halv kjøttpølse, litt ketchup til middag. Kuleis til dessert. Og gul løk da jeg kom hjem.

Vann har vært drikket mitt disse mnd, først drakk jeg endel vann med kullsyre (taffel vann fra Rema), men det hadde så mye salt, så sluttet med det for et par uker siden. Har en del vann i kroppen; ben, fingre hovner raskt opp.

Jeg går turer hver dag, noen dager lengre turer, noen ganger sykkel. Burde kanskje være mer aktiv, men har ikke så altfor mye energi om dagen.

Jeg prøver å ikke få i meg mer enn 400 kcal hver dag. Som regel blir det færre kcal. eks kyllingsalat fra Rema eller Kiwi med 7-8 pastaskruer, 10-12 små kyllingbiter og grønn salat, til sammen 225gram (mulig det er inkludert 30 gram med créme fraische, men den pakken bruker jeg ikke.) Per 100 gram 139 kcal. I denne salaten tilfører jeg en rød paprika noen ganger jeg er ekstra fysen på noe snacks.

Er det mulig å holde dette kostholdet fremover? Foreløpig klart å begrense inntak i snart to måneder.

Jeg er innstilt på å klare føre dette som et vanlig kosthold, uten særlige utskeielser. Har jeg klart å slutte og røyke, snuse, bruke alkohol, spise sjokolade og pasta, klarer jeg vel å kontrollere matinntaket også.

Du har langt fra et normalt kosthold nå i alle fall. Å spise kun en liten potet i løpet av en dag ødelegger kroppen din og det er ikke det minste rart at du har lite energi om dagen! Kroppen din trenger sannsynligvis minst 3 ganger så mange kalorier som du gir den, kanskje enda mer, om den skal klare å fungere.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et opplegg som i utpreget grad er egnet til å konservere og forverre spiseproblematikk. Siden du har holdt på med dette i mange år, så vet du vel også hva som høyst sannsynlig blir neste fase. 

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å ikke få i meg mer enn 400 kcal hver dag.

(...)

Nei, jeg tror ikke det er fysisk mulig å leve lenge på så lite. Kroppen fortærer seg selv, sakte men sikkert.

AnonymBruker
52 minutter siden, frosken skrev:

Dette er et opplegg som i utpreget grad er egnet til å konservere og forverre spiseproblematikk. Siden du har holdt på med dette i mange år, så vet du vel også hva som høyst sannsynlig blir neste fase. 

Jeg ser det jo som positivt at jeg går ned i vekt, at jeg klarer kontrollere maten. Jeg gikk ned 50 kg i 2010/2011, lærte meg å spise på nytt men aldri det å stoppe når kroppen hadde fått nok. Derfra ble det overspising 4-5 ganger om dagen. Jeg har jo ikke sult- eller metthetsfølelse (ikke hatt det på nesten 20 år.)Da gikk jeg opp igjen disse kiloene. Jeg spiser også mer nå enn jeg gjorde den gang, så ser ikke at problemet er det samme nå som da.

Jeg brukte alkohol for å regulere følelser, nå føler jeg at jeg har makt over følelser ved å regulere inntaket av mat. Til høsten skal jeg mest sannsynlig få jobbet med traumer som aldri er blitt tatt tak i før. Det er skummelt, men tror maten vil komme mer på plass når jeg bare får kontakt med kroppen igjen. Den er på en måte utkoblet fra hodet og hjernen (psykologspesialist sier det kanskje er grunnen til at jeg ikke kjenner sult. ) Jeg har fått papirer for å dra til en psykomotorisk fysioterapeut, men er redd for å få kontakt med noe jeg koblet ut for mange år siden.

Jeg satser på at jeg klarer dette kostholdet fremover, så får heller jobben med å få ting på rett vei komme etter hvert. De rundt meg er glad for at jeg går ned i vekt, men ikke for måten det skjer på. Nå skal alle i apparatet ut i ferie frem til uti August, så da skal jeg klare regulere alt dette på egenhånd. Alt som har kommet til overflaten den siste tiden.

Kunne ligget under psykiatri også, men det handler om ernæring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...