Gjest midtstopper Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Hei! Jeg spiller fotball, og har nå startet treningen for en ny sesong. Vi trener inne, og jeg får vondt i hælen når jeg belaster den for mye(dvs: springer). Legen jeg var hos sa jeg hadde en infeksjon i hælen, men dette er tredje året på rad jeg har problemet. Hva kan jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 midtstopper. En slik betennelse (ikke infeksjon) i hælen skyldes nok feil- eller over-belastning. Pass på at fotballskoen ikke klemmer bak. Bygg også opp hælen med en innersåle som du kan lime fast. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 midtstopper. En slik betennelse (ikke infeksjon) i hælen skyldes nok feil- eller over-belastning. Pass på at fotballskoen ikke klemmer bak. Bygg også opp hælen med en innersåle som du kan lime fast. Hei, legesvarene må nødvendigvis bli noe korte til hver enkelt, og jeg supplerer derfor litt fra egen erfaring: Er smerten i achillessenen ovenfor hælen må den avlastes og pleies. Svaret du fikk passer bra. Er det lenger ned, på selve hælen og der denne sena er festet kan det være en slimpose innenfor eller utenfor, lidelsen kalles da bursitt eller Haglunds hæl (søk på Internett på heel bursitis eller haglund's deformity). Lar du dette gå for langt dannes nemlig brusk/ben som en kul bak på hælen, og da er det enda lettere å irritere med vanlige sko. Som siste utvei kan bendannelsen meisles bort, men det setter deg tilbake flere måneder og innebærer i våre dager stor risiko for infeksjon (stafylokokker), selv om alle sykehus benekter at dette er et problem. Så er det helt nede i eller under hælen, bl.a. som overbelastn. av sener mellom de enkelte småbena. Avlastning med dempning er nok bra. (Søk på heel spur, heel pain, runner's heel etc.) Min erfaring er med de to første: Fikk delvis avrivning av achillesen på Bislett under 1500 m bedriftsløp med piggsko, og det tok et par år, men jeg er nå fin. Bursittplager har jeg hatt de siste 6-7 årene, men det er bedre etter at jeg bruker Ibux eller Orudis smerte- og betennelsesdempende salve når det blir for ille (på vårparten når løpingen trappes opp). Har også gått over til å bruke løpesko til og fra jobb, og alle løpeskoene og flere av skistøvlene har jeg også skåret opp bak på hælen, fjernet den stive hælkappen med kniv, avbiter og drillfres, og så limt over mykt stoff eller tape. Løper omtrent heller ikke i vintersesongen og blir da kvitt både hæl- og leggvondtene, og kondisen blir vel så bra som etter sommersesongen. Men som fotballspiller kan du vel ikke bare gå på ski, svømme, sykle eller gå heller mens du venter på bedring? Og fotballsko lar seg kanskje ikke skjære opp så hælen får det godt, og det er ikke plass til innleggsputer? Og foreslå at du dropper fotballen og blir skiløper og syklist er vel drastisk? Men det er også moro, kan jeg love! God bedring ønskes av Briv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 1 Hvor gammel er du? 2 Hvor ved hælen gør det ondt? svar evt også på [email protected] jvbruun, ortopæd, dk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.