Gå til innhold

Treningsintensitet? Hjelp!!!

Le Rock

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år, er 180 cm og veier 82kg. Min hvilepuls er ca 50, og jeg har en max puls på ca 185.

Jeg bruker nesten alltid pulsklokke, og har delt inn i intervallene

1. Lett til Moderat 110 – 128

2. Moderat til Hardt 128 – 156 %

3. Hardt til Sub-Max 156 – 174 %

Jeg sykler til jobb hver dag. Det tar meg 15 minutter hver vei. Det er 6,5 km og kupert. Jeg føler det er vanskelig å ta det ”med ro”. Da jeg sjekker pulsklokka har jeg nesten alltid vært 80% av tiden i zone 3. Ex hjem fra jobb på fredag hadde jeg et snitt på 164 og max på 184, og 87% av tiden var jeg over 160, og 12% over 180. Da jeg syklet Birkebeinerrittet i høst brukte jeg 3 t 23 min. Snittet mitt var 170, og max var 184. Nesten 66% av tiden var jeg mellom 170 og 180, og 26% mellom 160 og 170.

Er det bra å trene / konkurere med så høy puls? For noen år siden fikk jeg råd om å trene lite mellom 60 og 70% (det "slet mest og ga minst"), og enten kjøre knallhardt eller helt rolig. Er det noen med faglig kompetanse som kan gi noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Le Rock.

På dine korte sykkelturer er det helt greit med høy belastning. Men ønsker du fremgang, er det fornuftig med lengre turer i tillegg hvor belastningen er hakket lavere.

Denne treningsmixen er basis enten man er mosjonist eller topp-utøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le Rock.

På dine korte sykkelturer er det helt greit med høy belastning. Men ønsker du fremgang, er det fornuftig med lengre turer i tillegg hvor belastningen er hakket lavere.

Denne treningsmixen er basis enten man er mosjonist eller topp-utøver.

Hei, Le Rock!

Du trener som meg, du! Ikke helt etter boka, men du verden så mye mer moro! Det diskuteres forresten heftig mange steder om det er så mye bedre med så rolige lengre økter. Alternativet er ganske lange økter like oppunder din "terskelfart", dvs. der hvor du fremdeles har melkesyre og stivning under kontroll.

Gå inn på www.kondis.no og delta på kondisforumet!

Og i tillegg til sykling går du vel mye på ski? Og løper konkurranser? Selv bruker jeg sjelden pulsklokka. Sluttet å sykle etter Den Store SP på 20 timer, men har hatt lyst å løpe Birkeb.løpet en gang. Det tok 15 år før jeg greide merket i Birkeb.rennet, men nå har jeg 30-40 min. tilgode (stort sett med slik heftig trening som du også elsker!).

Så bare stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Le Rock!

Du trener som meg, du! Ikke helt etter boka, men du verden så mye mer moro! Det diskuteres forresten heftig mange steder om det er så mye bedre med så rolige lengre økter. Alternativet er ganske lange økter like oppunder din "terskelfart", dvs. der hvor du fremdeles har melkesyre og stivning under kontroll.

Gå inn på www.kondis.no og delta på kondisforumet!

Og i tillegg til sykling går du vel mye på ski? Og løper konkurranser? Selv bruker jeg sjelden pulsklokka. Sluttet å sykle etter Den Store SP på 20 timer, men har hatt lyst å løpe Birkeb.løpet en gang. Det tok 15 år før jeg greide merket i Birkeb.rennet, men nå har jeg 30-40 min. tilgode (stort sett med slik heftig trening som du også elsker!).

Så bare stå på!

Pt bor jeg i Belgia - og går derfor ikke mye på ski... der er nesten det eneste negative ved å bo her. (men jeg har da merket på ski birk også... og syklet min siste Tr.heim - Oslo på 15t15). Misunner deg dine skiturer!!!

Men, da jeg syklet på jobb i dag tidlig kl 8 var det 10 varmegrader ute.

Tok det rolig på langtur i helgen. I løpet av 2,5 timer holdt jeg gj sn puls på 126. Tar det også roligere t-r jobb. Trener noen ganger i uka på gym eller spiller squash i lunsjen. Da ligger pulsen på opp til 190, med snitt på 175 i 45 min. Har derfor behov for å "hente meg litt igjen" mellom disse hardøktene. Jeg tror det jeg trenger mest av alt nå er mere søvn. Legger meg ofte halv to om natta, og blir vekket ved 6 tiden av to smågutter.

Ser nå frem til sommeren da jeg skal ta meg (for 4 gang) en ukes sykkeltur i de franske alper. Fra Briancon til Marseille. Skal du bli med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...