Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig eller sjefen å ha EUPF uten å være utagerende og vise andre følelser og reaksjoner (holde dette for seg selv)?

Det er viktig for meg å få er endelig svar på, håper noen her vet. 

Anonymkode: 4ca59...366

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig eller sjefen å ha EUPF uten å være utagerende og vise andre følelser og reaksjoner (holde dette for seg selv)?

Det er viktig for meg å få er endelig svar på, håper noen her vet. 

Noen utagerer kanskje primært på nettsteder som dette. Tror ikke diagnosemanualene fanger opp dette. Andre tror de ikke utagerer om de unnlater å fortelle om sin utagering til andre i rl, men også dette bør med i vurderingen. 

Anonymkode: 1a474...67a

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen utagerer kanskje primært på nettsteder som dette. Tror ikke diagnosemanualene fanger opp dette. Andre tror de ikke utagerer om de unnlater å fortelle om sin utagering til andre i rl, men også dette bør med i vurderingen. 

Ok. Takk for svar.

Er det mulig å utvikle en slik pf i voksen alder, eller at tilstanden (?) ubevisst har vært tilstede hele livet men kommer til syne når man kommer i behandling og åpner seg for noen?

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri noen som har kunnet svare meg skikkelig på dette før heller. Like greit å slutte å lete etter svar som ikke finnes og slå seg til ro med ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eupf, men agerer ikke utover, i alle fall sjeldent. Det er gjerne de med den imoulsive typen som er utagerende. De med borderline-typen går mer innover i sine reaksjoner

For min del har utageringen vært skriftlig, men det har fått like store konsekvenser som om jeg skulle gått amok naken på et offenlig sted eller til venner/familie. Som regel går følelsene innover og setter seg som smerter i kroppen, som andre kroppslige symptomer og som selvskading. 

Pga at det har vært så utypisk fikk jeg diagnosen først i voksen alder. Men har da fått den av flere, så det er visst ingen tvil. Man får gjerne en slil pf som barn eller ungdom, men det er ikke alltid det blir fanget opp før i voksen alder, særlig om man stenger alt inni seg. Man blir da gjerne verre og verre inntil man når et bristepunkt.

Anonymkode: c99e6...19c

AnonymBruker
Skrevet

impulsive typen.

(skrivefeil)

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har eupf, men agerer ikke utover, i alle fall sjeldent. Det er gjerne de med den imoulsive typen som er utagerende. De med borderline-typen går mer innover i sine reaksjoner

For min del har utageringen vært skriftlig, men det har fått like store konsekvenser som om jeg skulle gått amok naken på et offenlig sted eller til venner/familie. Som regel går følelsene innover og setter seg som smerter i kroppen, som andre kroppslige symptomer og som selvskading. 

Pga at det har vært så utypisk fikk jeg diagnosen først i voksen alder. Men har da fått den av flere, så det er visst ingen tvil. Man får gjerne en slil pf som barn eller ungdom, men det er ikke alltid det blir fanget opp før i voksen alder, særlig om man stenger alt inni seg. Man blir da gjerne verre og verre inntil man når et bristepunkt.

Tusen takk, det var svar på mine spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, det var svar på mine spørsmål.

Så bra. "Silent sufferer", tror jeg det kalles. Det kan jo gjøre det vanskeligere å bli trodd og få hjelp. Håper du får hjelp, om det trengs.

AnonymBruker
Skrevet
Den 1. august 2016 at 11.59, AnonymBruker skrev:

Så bra. "Silent sufferer", tror jeg det kalles. Det kan jo gjøre det vanskeligere å bli trodd og få hjelp. Håper du får hjelp, om det trengs.

Jeg har tenkt mye på svaret ditt. Satte veldig stor pris på det. Det ga meg en dyp indre ro fordi jeg forstår mer av meg selv - vet det kan høres merkelig ut for andre, men nå vet jeg hvem jeg er.  Ps. Ja, jeg får god hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt mye på svaret ditt. Satte veldig stor pris på det. Det ga meg en dyp indre ro fordi jeg forstår mer av meg selv - vet det kan høres merkelig ut for andre, men nå vet jeg hvem jeg er.  Ps. Ja, jeg får god hjelp. 

Så godt å høre, at et lite, oppriktig svar kan hjelpe andre. Og at du får god hjelp. :)

• 1 måned senere...
Gjest Kanuttius
Skrevet

Når man er slik at man lar disse følelsene gå innover, da regner jeg med at man vil utvikle mange kroppslige symptomer ala angst, panikkanfall, andre udefinerte smerter, hodepine etc. Tenker jeg rett nå? Og, er dette en form for selvskading da? Å straffe seg selv med følelser som blir fysiske. Eller må selvskading være enten at man ødelegger for seg selv (feks med vilje ødelegger ett godt vennskap,  forhold, andre ting) eller fysisk selskader  (kutte seg, spiseforstyrrelser etc)? 

Skrevet
5 timer siden, BamseLiten skrev:

Når man er slik at man lar disse følelsene gå innover, da regner jeg med at man vil utvikle mange kroppslige symptomer ala angst, panikkanfall, andre udefinerte smerter, hodepine etc. Tenker jeg rett nå? Og, er dette en form for selvskading da? Å straffe seg selv med følelser som blir fysiske. Eller må selvskading være enten at man ødelegger for seg selv (feks med vilje ødelegger ett godt vennskap,  forhold, andre ting) eller fysisk selskader  (kutte seg, spiseforstyrrelser etc)? 

På meg går det innover med akkurat de symptomene du nevner, pluss muskelsmerter. Det virker som mange terapeuter definerer selvskading veldig strengt. Jeg synes alt du nevner kan være selvskading. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På meg går det innover med akkurat de symptomene du nevner, pluss muskelsmerter. Det virker som mange terapeuter definerer selvskading veldig strengt. Jeg synes alt du nevner kan være selvskading. 

Det var som f da :/ Ja da ser jeg at disse fysiske vondtene mine med all sannsynlighet ikke er fibromyalgi som jeg har trodd de siste to årene... Takk for svar 😊

Skrevet
7 timer siden, BamseLiten skrev:

Det var som f da :/ Ja da ser jeg at disse fysiske vondtene mine med all sannsynlighet ikke er fibromyalgi som jeg har trodd de siste to årene... Takk for svar 😊

Og det er flere som driver med selvskading enn man skulle tro. Jeg har tenkt at jeg ikke driver med selvskading for jeg skjærer meg ikke, men det er vel heller ikke en muskel i kroppen som ikke er i spenn. Her rettes alle følelser innover. Men jeg tenkte at selvskading var en mer bevisst handling, eller ihvertfall definisjonen på selvskading. Muskelspenningene mine er ihvertfall ikke bevisste.

Skrevet
15 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg synes ikke det gir mening å kalle dette selvskading.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet navn for selvskading er "villet egenskade". Jeg synes ikke det gir mening å si at muskelsmerter faller inn under dette.

Hvorfor synes du det gir mening?

Skrevet

En liten avsporing, men min traumeterapeut mener at ca. 80% av de som har EUPF også har opplevd noe traumatisk i oppveksten.

Anonymkode: 64c61...751

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet navn for selvskading er "villet egenskade". Jeg synes ikke det gir mening å si at muskelsmerter faller inn under dette.

Hvorfor synes du det gir mening?

Nå var det snakk om å ødelegge for seg selv, for eks ødelegge relasjoner eller gjøre impulsive handlinger som er skadelige. Overdoser kan også være selvskade. Men jeg tenker at når kroppen fungerer på en måte som skader den, så går på en måte kroppen til angrep på seg selv. Det er mitt syn. Men for min del er det ikke så farlig hva noen mener er selvskading eller ikke. Jeg har gjort ting jeg ikke ønsker å skrive om her. Enhver har sin måte å takle indre smerte på. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En liten avsporing, men min traumeterapeut mener at ca. 80% av de som har EUPF også har opplevd noe traumatisk i oppveksten.

Anonymkode: 64c61...751

Det er min erfaring også. Har lest det samme. Har man en god, trygg oppvekst, er det vel lite sannsynlig at man sliter med dette. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Men jeg tenker at når kroppen fungerer på en måte som skader den, så går på en måte kroppen til angrep på seg selv. Det er mitt syn. 

Dette er vanlig ved mange sykdomsformer, kreft for eksempel.

Synes det er viktig å skille mellom konkrete selvskadende handlinger og muskelsmerter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...