Gå til innhold

Tunge tanker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lån, strøm, mobil, parabol, bredbånd, forsikring og årlige utgifter (feks årsavgift, lisens, kommunale avg mm fordelt på 12). Summen er 30 000,-, og vi får utbetalt 32 netto. Vi har mistet minst 6000,- i netto inntekt pga AAP. Jeg har gjort alt jeg kan for å spe på inntekten til tross for en kropp som har protestert. Mannen er unnskyldt, han er alvorlig syk. Jeg er dog under et behandlingsopplegg som ser ut til å gi resultater, pg som med det har gitt meg håp om å igjen klare å jobbe fullt og med det få litt høyere lønn. Arbeidsgiver er helt avhengig av meg og gjør alt de kan for å tilrettelegge. 

Jeg har gjort mange tiltak og kuttet ut alt som kan kuttes ut. Vi går ikke til tannlege, frisør og optiker, vi bruker minimalt på klær, vi røyker ikke, drikker ikke, er ikke ute på noe som koster penger, vi handler mest mulig på tilbud og fryser ned mat, vi har kuttet ut alt snop, eneste vi unner oss er brus i helgene til ca 40 kr.

Vi har også hund, maten hans koster 500,- for 4 mnd, og det er den beste investeringen vi har gjort i helsa, også i følge kardiologer, vi har også forsikret den så vi ikke får en evt stor regning hos veterinær.

Jeg har også en hobby men som koster svært lite men gir meg mye rent psykisk, den er også en investering i helsa, men jeg har vurdert å kutte den ut pga økonomien.

Utover det har vi ingen unødvendige utgifter, vi prøver å være kjempeforsiktig.

Tidligere i år skrev jeg til alle kreditorer og ba om en ny betalingsplan, noen gikk med på det, de fleste ikke da vi allerede betaler minstesummen hver mnd. Jeg har gjort alt som en gjeldsrådgiver har gjort. Siden kreditorene ikke hører på meg, ser jeg meg nødt til å kontakte en gjeldsrådgiver i håp om at de hører på denne. 

Anonymkode: bf02a...bea

Tillegg: Vi flyttet ifjor og reduserte med det boligutgifterne betraktelig. Å bo billigere er ikke mulig her vi bor, ikke en gang en hybel er billigere. Eneste minus med å bo her er at vi er fullstendig avhengig av bil pga manglende kollektivtilbud. Svikter bilen kommer vi oss ingen steder (en angst jeg har hatt lenge). 

vi har vært kjempeheldig med boligen, den er i overraskende god stand til den prisen (1 mill og fullfinansiert med startlån i kommunen), og vi trives også overraskende bra her.

Det å flytte var et vondt valg å ta, for det innebærte at den ene ungdommen flyttet ut før vi flyttet. Men idag er vi glade for at vi gjorde det, og forholdet til denne ungdommen har blitt enda bedre. 

Vi har fulgt med på luksusfellen for å hente tips, ja kort sagt gjort alt vi kan gjøre for å redusere utgiftene. setter stor pris på råd om det er mer vi kan gjøre bortsett fra å kontakte gjeldsrådgiver. 

Vi vil for øvrig motta en arv om noen år som vil slette det meste av denne gjelden, men i mellomtiden går økonomen til dundas. Så problemene er ikke varig. Det er også håp om større inntekt hvis helsa går min vei nå. i har dessverre ingen mulighet for forskudd på arv.

Vi har også søkt om refinansiering uten hell. Kunne få refinansiere over halvparten for ikke lenge siden, men trengte kausjonist. Spurte søsken om det, men fikk passet mitt påskrevet, de var ikke villige til å hjelpe meg, så da røyk den eneste muligheten jeg hadde. Har også svært lite tro på at boligen har økt i verdi det siste året da vi bor i et uattraktivt område. 

Jeg kan også nevne at jeg har lært enormt mye på dette. Jeg/vi skal aldri ta opp forbrukslån og bruke penger vi ikke har mer. Når vi får arv skal alt brukes på gjeld, og det skal bygges opp en sparekonto til uforutsette utgifter.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg: Vi flyttet ifjor og reduserte med det boligutgifterne betraktelig. Å bo billigere er ikke mulig her vi bor, ikke en gang en hybel er billigere. Eneste minus med å bo her er at vi er fullstendig avhengig av bil pga manglende kollektivtilbud. Svikter bilen kommer vi oss ingen steder (en angst jeg har hatt lenge). 

vi har vært kjempeheldig med boligen, den er i overraskende god stand til den prisen (1 mill og fullfinansiert med startlån i kommunen), og vi trives også overraskende bra her.

Det å flytte var et vondt valg å ta, for det innebærte at den ene ungdommen flyttet ut før vi flyttet. Men idag er vi glade for at vi gjorde det, og forholdet til denne ungdommen har blitt enda bedre. 

Vi har fulgt med på luksusfellen for å hente tips, ja kort sagt gjort alt vi kan gjøre for å redusere utgiftene. setter stor pris på råd om det er mer vi kan gjøre bortsett fra å kontakte gjeldsrådgiver. 

Vi vil for øvrig motta en arv om noen år som vil slette det meste av denne gjelden, men i mellomtiden går økonomen til dundas. Så problemene er ikke varig. Det er også håp om større inntekt hvis helsa går min vei nå. i har dessverre ingen mulighet for forskudd på arv.

Vi har også søkt om refinansiering uten hell. Kunne få refinansiere over halvparten for ikke lenge siden, men trengte kausjonist. Spurte søsken om det, men fikk passet mitt påskrevet, de var ikke villige til å hjelpe meg, så da røyk den eneste muligheten jeg hadde. Har også svært lite tro på at boligen har økt i verdi det siste året da vi bor i et uattraktivt område. 

Jeg kan også nevne at jeg har lært enormt mye på dette. Jeg/vi skal aldri ta opp forbrukslån og bruke penger vi ikke har mer. Når vi får arv skal alt brukes på gjeld, og det skal bygges opp en sparekonto til uforutsette utgifter.

Men hvorfor tok dere opp så mye forbrukslån?

Anonymkode: 35ba4...bda

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor tok dere opp så mye forbrukslån?

Fordi vi har gjort noen dumme valg, bl.a betalt regninger med lån. Og som sagt tar vi konsekvensene av det, og har også lært mye av det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi har gjort noen dumme valg, bl.a betalt regninger med lån. Og som sagt tar vi konsekvensene av det, og har også lært mye av det. 

... Så det er ikke synd på oss, det er kun vår egen feil hvis man ser bort fra at vi også har vært uheldige pga helsa og mannen min i tillegg gikk et halvt år uten inntekt fordi han kort sagt ikke ble trodd av NAV. Jeg hadde ikke lært alt dette om økonomi hvis jeg ikke hadde havnet i denne situasjonen, noe mine barn forhåpentligvis tar med seg videre i sine liv. Jeg gjør alt jeg kan for at de ikke skal gjøre samme feil. 

EnVeldigMerkeligMann
Skrevet
3 timer siden, kitcat skrev:

Jeg sliter også innmari med tunge tanker! Har blitt truet på livet opptil flere ganger!!!!!!!!!!!!!!!!! Folk som har sagt de skal skade meg, sørge for at jeg ikke får jobb, og noen gærne maktfolk har leid inn folk for å drepe meg flere ganger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg tør nesten ikke gjøre noenting lenger jeg pga senskader etter det her. De har klart å ta seg inn i leiligheten min da jeg sov og bare ødelagt hele livet mitt og sendt meg inn i psykiatrien og alt mulig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dere aner ikke hvor meningsløst livet føles når folk har så mye makt at de kan leie inn folk for å drepe deg når som helst. seriøst. jeg prøvde å ta selvmord, men det var mislykket. og det ble bare et slags arr i psyken min det også. purken - hva slags hjelp får man der. sendte en anmeldelse via mail, men hallo!!!!!!!! den støver vel bare ned et sted i www et sted på et kontor. Nei jeg håper jeg kommer et bedre sted og møter snillere mennesker enn jeg har truffet på i det her livet mitt, er så mange som har bestemt direkte og indirekte over mitt liv, at jeg føler meg utviklingshemmet i tillegg til tyngden å være drapstruet og slikt.

drepe deg gjør de ikke ... oppklaringsprosenten på sånt i norge er skyhøy og leiemord forekommer knapt, med mindre du har forulempet en av lederne av de 2-3 værste gjengene i norge på det groveste eller skylder 1 million i narkopenger til noen... det tror jeg ikke du gjør, så spør deg selv hvorfor du er så viktig at noen vil betale penger for å få deg tatt av dage. men vil noen skremme deg med det? ja, jeg tror deg på det.. du sier de har vært i leiligheten din, begynn med å kjøpe kameraer og innbruddsalarm og få dem på tape. vil ikke politiet gjøre noe med det, legg det ut på youtube

Nicklusheletida
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lån, strøm, mobil, parabol, bredbånd, forsikring og årlige utgifter (feks årsavgift, lisens, kommunale avg mm fordelt på 12). Summen er 30 000,-, og vi får utbetalt 32 netto. Vi har mistet minst 6000,- i netto inntekt pga AAP. Jeg har gjort alt jeg kan for å spe på inntekten til tross for en kropp som har protestert. Mannen er unnskyldt, han er alvorlig syk. Jeg er dog under et behandlingsopplegg som ser ut til å gi resultater, pg som med det har gitt meg håp om å igjen klare å jobbe fullt og med det få litt høyere lønn. Arbeidsgiver er helt avhengig av meg og gjør alt de kan for å tilrettelegge. 

Jeg har gjort mange tiltak og kuttet ut alt som kan kuttes ut. Vi går ikke til tannlege, frisør og optiker, vi bruker minimalt på klær, vi røyker ikke, drikker ikke, er ikke ute på noe som koster penger, vi handler mest mulig på tilbud og fryser ned mat, vi har kuttet ut alt snop, eneste vi unner oss er brus i helgene til ca 40 kr.

Vi har også hund, maten hans koster 500,- for 4 mnd, og det er den beste investeringen vi har gjort i helsa, også i følge kardiologer, vi har også forsikret den så vi ikke får en evt stor regning hos veterinær.

Jeg har også en hobby men som koster svært lite men gir meg mye rent psykisk, den er også en investering i helsa, men jeg har vurdert å kutte den ut pga økonomien.

Utover det har vi ingen unødvendige utgifter, vi prøver å være kjempeforsiktig.

Tidligere i år skrev jeg til alle kreditorer og ba om en ny betalingsplan, noen gikk med på det, de fleste ikke da vi allerede betaler minstesummen hver mnd. Jeg har gjort alt som en gjeldsrådgiver har gjort. Siden kreditorene ikke hører på meg, ser jeg meg nødt til å kontakte en gjeldsrådgiver i håp om at de hører på denne. 

Ok, da husker jeg historien og  den har pågått lenge. Dette er en håpløs situasjon som ikke kommer til å gå i lengden. Dere kan ikke fortsette med å ikke gå til tannlegen. Før eller senere må dere og da kan regningen bli stor. Dere kan få problemer med bilen og da har dere ikke penger til reperasjon?

Hund er en unødvendig utgift. Når jeg hører hva folk bruker av penger på hund og katt, har jeg tenkt at det hadde i hvert fall ikke jeg hatt råd til og jeg har langt bedre økonomi en dere. Jeg setter av penger på sparekonto også. Jeg har problemer med å forstå at dere tillater dere denne utgiften, selv om jeg forstår at det er koselig med hund. Hva koster hundeforsikringen ?

Jeg vet ikke hva dere betaler i boliglån, men er det mulig å gjøre noe her? Selge og kjøpe noe billigere? Hva med å betale bare renter i noen år og bruke disse pengene til å sette inn på en sparekonto beregnet på tannlege, bil og andre ting som kan oppstå?

Men ja, du må kontakte en gjeldsrådgiver så fort som mulig og ikke vente til ting blir verre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Avslutter tråden her. 

Nicklusheletida
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har i hvert fall lært av dine feil og jeg forstår at det må være vanskelig å leve med. 

Kontakt en gjeldsrådgiver. Det kan være han ser løsninger dere selv ikke ser.

Klem

Skrevet
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du har i hvert fall lært av dine feil og jeg forstår at det må være vanskelig å leve med. 

Kontakt en gjeldsrådgiver. Det kan være han ser løsninger dere selv ikke ser.

Klem

Private gjeldsrådgivere er livsfarlig å bruke.

Det må være en kommunal/offentlig, gjennom NAV.

Nicklusheletida
Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Private gjeldsrådgivere er livsfarlig å bruke.

Det må være en kommunal/offentlig, gjennom NAV.

Jeg har ingen erfaring, men det har du helt sikkert rett i. Enig i det :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har ingen erfaring, men det har du helt sikkert rett i. Enig i det :)

For å utdype litt: Private gjeldsrådgivere tar blodpris for å utnytte de som har det vanskelig. På Gjeldsofferalliansen sine sider står det mange eksempler til skrekk og advarsel. Kompetansenivået er også ofte lavt, og mange skryter på seg titler og erfaring de ikke har (advokat, siviløkonom, osv.)

Dette er uansett en tjeneste som NAV i alle kommuner tilbyr gratis.

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

For å utdype litt: Private gjeldsrådgivere tar blodpris for å utnytte de som har det vanskelig. På Gjeldsofferalliansen sine sider står det mange eksempler til skrekk og advarsel. Kompetansenivået er også ofte lavt, og mange skryter på seg titler og erfaring de ikke har (advokat, siviløkonom, osv.)

Dette er uansett en tjeneste som NAV i alle kommuner tilbyr gratis.

Jeg forstår. 

Skrevet
17 timer siden, EnVeldigMerkeligMann skrev:

drepe deg gjør de ikke ... oppklaringsprosenten på sånt i norge er skyhøy og leiemord forekommer knapt, med mindre du har forulempet en av lederne av de 2-3 værste gjengene i norge på det groveste eller skylder 1 million i narkopenger til noen... det tror jeg ikke du gjør, så spør deg selv hvorfor du er så viktig at noen vil betale penger for å få deg tatt av dage. men vil noen skremme deg med det? ja, jeg tror deg på det.. du sier de har vært i leiligheten din, begynn med å kjøpe kameraer og innbruddsalarm og få dem på tape. vil ikke politiet gjøre noe med det, legg det ut på youtube

snilt svart og gode forslag, men du vet dessverre lite om min sak. Jeg har blitt fysisk og sykisk syk av påkjenningene med disse folka og jeg er ikke frisk nok til å ta tak i det på den måten og skaffe bevis. mot folk med store pengeressurser og sofistikerte metoder har man ikke mye å stille opp med og det var disse såkalte menneskene som fikk meg inn i psykatrien i første omgang, ved å dope meg ned, stalke meg og trakassere meg på det groveste. dette har altså pågått i 18 år sånn ca. hadde de ikke fått meg inn i psykiatrien og ødelagt psyken min ytterligere, den var allerede "skjør" men det er en annen historie, så hadde jeg ikke hengt rundt på kvinneguiden og doktoronlineforumet og sukker året rundt døgnet rundt, men satt igang med noe og gjort noe utav livet mitt. Som det er nå er jeg både angsfange og fysisk fange med " sånne folk" "på meg". bare å orke tanken på å ut av huset og gå rundt hit jeg flyttet pga angstproblemene mine og trusler gjør noe med meg, jeg synker inn i depresjon og utsetter alt. absolutt alt. tenk deg avmakten av at noen holder på å styre med å ødelegge livet ditt i 18 fuckings år, altså 2 tiår. man gidder ikke NOENTING til slutt. de er gærne og gærninger de skjønner det ikke selv, da må de ta et oppgjør med seg selv og innse sjøl at de er gærninger. det gjøkke de folka, neida. de kjører på de. år etter år. purken sa selv mot sånne som har tilnærmet ubegrenset med ressursser av penger og innlede folk er det lite de kan gjøre også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt tak i alt selv. Skrevet brev til alle kreditorene slik en gjeldsrådgiver gjør. Sender disse idag. Hvis de godtar forslaget vil vi klare oss. Hvis ikke er vi bare nødt til å søke om gjeldsordning (enda tøffere). 

Ang hunden: vi unner oss ingenting. Er aldri ute på noe. Røyker ikke, drikker ikke. Bruker knapt penger på klær. 

Mannen har en alvorlig hjertesykdom, og kardiologene er tydelige på at hunden har hatt/har en stor helsemessig gevinst på hans helse. Det er ikke bare kos med hunden, men det er masse turer og selskap også. Hadde det ikke vært for hunden hadde mannen min vært dårllgere idag.

Vi betaler 260 kr mnd i forsikring, som dekker alt. Den ble syk en gang før vi fikk forsikring, og da måtte vi betale 4500,- hos veterinær. Forsikringen er en økonomisk trygghet. Hunden koster oss max 400,- mnd.

Er det fortsatt en unødvendig utgift? 

Nicklusheletida
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt tak i alt selv. Skrevet brev til alle kreditorene slik en gjeldsrådgiver gjør. Sender disse idag. Hvis de godtar forslaget vil vi klare oss. Hvis ikke er vi bare nødt til å søke om gjeldsordning (enda tøffere). 

Ang hunden: vi unner oss ingenting. Er aldri ute på noe. Røyker ikke, drikker ikke. Bruker knapt penger på klær. 

Mannen har en alvorlig hjertesykdom, og kardiologene er tydelige på at hunden har hatt/har en stor helsemessig gevinst på hans helse. Det er ikke bare kos med hunden, men det er masse turer og selskap også. Hadde det ikke vært for hunden hadde mannen min vært dårllgere idag.

Vi betaler 260 kr mnd i forsikring, som dekker alt. Den ble syk en gang før vi fikk forsikring, og da måtte vi betale 4500,- hos veterinær. Forsikringen er en økonomisk trygghet. Hunden koster oss max 400,- mnd.

Jeg skrev det fordi du sa at dere har igjen 2000 i måneden til 3 stk og da forsto jeg ikke hvordan dere kan ha råd til hund. Hvis det er umulig å gå tur uten hund, ja så er den jo viktig for helsa. Det forstår jeg.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg skrev det fordi du sa at dere har igjen 2000 i måneden til 3 stk og da forsto jeg ikke hvordan dere kan ha råd til hund. Hvis det er umulig å gå tur uten hund, ja så er den jo viktig for helsa. Det forstår jeg.

Ingen har sagt at det er umulig å gå tur uten hund! Heldigvis så skjønner legene hans hvor viktig hund har vært og er for oss. Det er iallefall ingen her som skjønner det. Og nå vil jeg ikke diskutere det mer. Takk for meg!

Nicklusheletida
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt at det er umulig å gå tur uten hund! Heldigvis så skjønner legene hans hvor viktig hund har vært og er for oss. Det er iallefall ingen her som skjønner det. Og nå vil jeg ikke diskutere det mer. Takk for meg!

?

Hvis legen har sagt det er viktig for han, så er det det. Mulig jeg tenker for mye på løsninger og mindre på følelser når jeg svarer. 

Kanskje andre har bedre forslag.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

?

Hvis legen har sagt det er viktig for han, så er det det. Mulig jeg tenker for mye på løsninger og mindre på følelser når jeg svarer. 

Kanskje andre har bedre forslag.

Jeg tror ikke de få hundrelappene hunden koster spiller så stor rolle. Dette er uansett alt for lite for 3 personer å klare seg på i lengden. Her er eneste løsning å gjøre noe med gjelden.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Høres definitivt ut som disse 400/mnd er vel anvendte penger. :)

Nicklusheletida
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke de få hundrelappene hunden koster spiller så stor rolle. Dette er uansett alt for lite for 3 personer å klare seg på i lengden. Her er eneste løsning å gjøre noe med gjelden.

Nei, målt opp mot helsa betyr det lite. Helsa er det viktigste , tross alt.:)

Om det ikke hadde vært for det, så blir det 4.800 på 1 år og 19.200 etter 4 år. Penger som er gode å ha når det er EU- kontroll, det kommer ei verkstedregning, tannlegeregning o.l. 

Men livet blir ganske ulevelig om man  skal måtte skrumpe inn på alt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...