Gå til innhold

Hvorfor argumenterer vi mot vrangforestillinger på DOL?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har stusset litt over dette, jeg har sikkert gjort det selv før, men sluttet med det.

Synes det er så mange velmente råd i tråder om kontakt med Gud, Illuminati, aliens, spøkelser, overvåking, "hat pga trygd", og hva det nå måtte være. Men det er jo komplett bortkastet tid. Selv ikke verdens dyktigste psykiater har vel noen gang greid å snakke noen ut av en vrangforestilling med faktabasert argumentasjon, så jeg tviler veldig sterkt på at vi greier det heller.

Det må jo være bortkastet tid, og bidrar vel egentlig bare til å plage de det gjelder. Det burde være lett å kjenne igjen en vrangforestilling, og da er det ikke noe vits å diskutere det, synes nå jeg.

Endret av issomethingwrong
Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Har stusset litt over dette, jeg har sikkert gjort det selv før, men sluttet med det.

Synes det er så mange velmente råd i tråder om kontakt med Gud, Illuminati, aliens, spøkelser, overvåking, "hat pga trygd", og hva det nå måtte være. Men det er jo komplett bortkastet tid. Selv ikke verdens dyktigste psykiater har vel noen gang greid å snakke noen ut av en vrangforestilling med faktabasert argumentasjon, så jeg tviler veldig sterkt på at vi greier det heller.

Det må jo være bortkastet tid, og bidrar vel egentlig bare til å plage de det gjelder. Det burde være lett å kjenne igjen en vrangforestilling, og da er det ikke noe vits å diskutere det, synes nå jeg.

Ikke alle det er lett for å vite hva som er vrangforestilling eller ikke.

Anonymkode: eedbc...e79

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle det er lett for å vite hva som er vrangforestilling eller ikke.

Nei kanskje ikke, men når det er snakk om illuminati, aliens og overvåkning så burde det for de fleste gå ganske klart fram hva det er snakk om.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg gidder stort sett ikke engasjere meg i de trådene, men synes argumentet "ingen har noen gang snakket noen ut av en vrangforestilling" biter seg selv i halen. Mange lar seg korrigere av fakta, men da er det per definisjon ikke en vrangforestilling.

Mange er overtroiske og tror på konspirasjonsteorier uten å være psyke. De kan være dårlig informerte. Det er uansett sjelden at noen skifter mening midt i en diskusjon, men over tid lar mange seg påvirke over tid.

Skrevet
51 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Synes det er så mange velmente råd i tråder om kontakt med Gud, Illuminati, aliens, spøkelser, overvåking,

51 minutter siden, issomethingwrong skrev:

"hat pga trygd",

Syntes ikke dette er en "vrangforestilling" som kan sammenlignes det med andre du nevner ovenfor.

Anonymkode: 59178...a56

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Enig med deg, og har gjort lignende tanker. Likevel "biter jeg på" i mellom, kun i beste mening, vil jo gjerne at de som lider under dette skal komme ut av vrangforestillingene. Men bør jo innse at jeg ikke er kapabel til det.

Skrevet

Jeg tror ikke ALT er vrangforestillinger, noe av det har med tro å gjøre. Vanskelig å rokke noens tro også...

Skrevet

Vrangforestillinger finnes vel kapt lengre, nå som de fleste henger på internett så finner en alltids subgrupper med liknende "teorier" som en danner subkultur med, også har en plutselig gått fra psyk til frisk, flott med internett egentlig, løser alle problemer, vil jeg nesten si

Og at religiøse ikke har vrangforestillinger er det vel bare en ting å si om ...

Jesus-facepalm.jpg

On topic, har vel selv gjort det er par ganger, med en kjenning som tror han er forfulgt av noe spyttemafian pga han er trygdet, er vel bare fordi jeg ikke har empati med medmennesker så jeg har trollet litt med han selv om jeg burde latt vær, får prøve å ta meg sammen :ph34r:

Anonymkode: f4710...1ee

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror ikke ALT er vrangforestillinger, noe av det har med tro å gjøre. Vanskelig å rokke noens tro også...

Det er sant. Men ser du selv at noe av det er vrangforestillinger? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Men ser du selv at noe av det er vrangforestillinger? 

Tidligere når jeg har trodd noen skal komme å drepe meg har de ikke gjort det, det er en vrangforestilling. Det ser jeg i ettertid. Samboeren min har og nevnt ufo i den forbindelse, når jeg har vært redd de skal hente meg. Blir jeg for dårlig er jeg veldig redd for det, de har ikke hentet meg selv om jeg har trodd det i perioder i mange år. Så det kan være en vrangforestilling. 

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hei ISW,

Jeg er enig i mye av det du skriver, men ikke alt.

For noen tid tilbake slet jeg med vrangforestillinger som en nærstående person klarte å vippe/"kjefte" meg ut av. Dette etter grundig og intens argumentasjon. Det tok litt tid, men det gikk til slutt, noe jeg er svært takknemlig for :o) Det er som om disse tankene nå er tilbakelagt og kraften i dem er "punktert".

Når det gjelder vrangforestillinger har jeg hatt en i familien som fikk oss alle til å tro på en serie forunderlige hendelser og trusler. Vi mobiliserte alle inntil det ble så ekstremt av vi skjønte at dette var vrangforestillinger fra ende til annen.

Men jeg synes det er en viktig problemstilling som du tar opp.

Alt godt.

Skrevet

Jeg tenker det kan være vits å utfordre folks vrangforestillinger gjennom å stimulere til refleksjon rundt iforestillingene . Istedet for å kun realitetsorientere - utfordre den plagede  til å selv delta i realitetstestingen. Siden vrangforestillinger er del av en virkelighetsoppfatning tenker jeg denne kan beveges gjennom oppfordring  til å tenke  videre rundt sannhetsgehalt og å få høre andres referanserammer for å forstå .

Om dol er passende forum for å utfordre vrangforestillinger tenker jeg imidlertid kan være et åpent spørsmål . Tenker det her også kan komme frem forestillinger som forsterket vrangforestillinger og som i verste fall kan gjøre folk mer redde. 

Anonymkode: 9fb21...f57

BrukerErAnonym
Skrevet (endret)
1 time siden, stjernestøv skrev:

Tidligere når jeg har trodd noen skal komme å drepe meg har de ikke gjort det, det er en vrangforestilling. Det ser jeg i ettertid. Samboeren min har og nevnt ufo i den forbindelse, når jeg har vært redd de skal hente meg. Blir jeg for dårlig er jeg veldig redd for det, de har ikke hentet meg selv om jeg har trodd det i perioder i mange år. Så det kan være en vrangforestilling. 

Ser du ikke sammenhengen? Du tror på dette når du blir for dårlig. Garantert vrangforestilling.

Endret av BrukerErAnonym
Skrevet
7 minutter siden, BrukerErAnonym skrev:

Ser du ikke sammenhengen? Du tror på dette når du blir for dårlig. Garantert vrangforestilling.

Jo jeg ser at jeg har enkelte ganger hatt vrangforestilliger...

Skrevet
8 hours ago, issomethingwrong said:

Men det er jo komplett bortkastet tid. Selv ikke verdens dyktigste psykiater har vel noen gang greid å snakke noen ut av en vrangforestilling med faktabasert argumentasjon, så jeg tviler veldig sterkt på at vi greier det heller.

Tydelig at du er inspirert av en viss annen person her inne... sier ikke mer...

Anonymkode: dbf80...7c9

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at du er inspirert av en viss annen person her inne... sier ikke mer...

Kan ikke du holde deg til trådene med cola og trygd? Jeg snakket om profesjonen, ikke personen. 

Skrevet

Da jeg var innlagt og opptatt av Gud ble jeg konfrontert på det av en ekstravakt og han sa ikke Google Gud ikke les så mye om det, tenk på hvorfor du er her! Ordene hans ga så gjenklang i hodet mitt at jeg nærmest hørte stemmer den påfølgende morgen og tenkte og knaket og vips så kom jeg meg ut av psykosen takket være hans ord

Skrevet
7 minutes ago, issomethingwrong said:

Kan ikke du holde deg til trådene med cola og trygd? Jeg snakket om profesjonen, ikke personen. 

Du "kopierer" jo det Nils sier. :) Søtt...

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du "kopierer" jo det Nils sier. :) Søtt...

Ref forrige svar.

Skrevet
2 minutes ago, issomethingwrong said:

Ref forrige svar.

Ok, bare være snurt du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...