Gå til innhold

NHD/om tro og vrangforestillinger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig å skille tro og vrangforestilliger?

Jeg har jo en tro, og den blir misforstått her inne. Jeg tar medisiner og alt, likevel har jeg denne troen. Men dere i psykiatrien klarer vel å skille? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanligvis er det enkelt, som i ditt tilfelle. Men det finnes tilfeller som kan være vanskelige.

Å se på funksjon er viktig.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vanligvis er det enkelt, som i ditt tilfelle. Men det finnes tilfeller som kan være vanskelige.

Å se på funksjon er viktig.

Forstod ikke det helt, er det enkelt i mitt tilfelle? Mener du jeg har vrangforestillinger eller tro? Tar jo medisiner og har denne troen. 

Ja funksjon er vel viktig, der er jeg ikke så god...

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Forstod ikke det helt, er det enkelt i mitt tilfelle? Mener du jeg har vrangforestillinger eller tro? Tar jo medisiner og har denne troen. 

Gi det litt tid før du stiller nye spørsmål. Undre litt over svaret, og er du fortsatt usikker etter å ha undret, kan du stille nye spørsmål.

Anonymkode: b7f39...886

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gi det litt tid før du stiller nye spørsmål. Undre litt over svaret, og er du fortsatt usikker etter å ha undret, kan du stille nye spørsmål.

Ja jeg undret over det, som i mitt tilfelle var det enkelt. Liker klare svar jeg. 

Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg undret over det, som i mitt tilfelle var det enkelt. Liker klare svar jeg. 

Se svaret i forhold til din egen funksjon.

Anonymkode: 378d2...4b1

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Se svaret i forhold til din egen funksjon.

Ok. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tenker at all feilaktig tro kan bli psykose. Se for deg følgende spekter når det gjelder f.eks helseangst:

Kanskje jeg er syk, jeg er redd jeg er det.

Jeg tror jeg er syk selv om legen sier at jeg ikke er det.

Jeg er overbevist om at jeg er syk selv om legen sier at jeg ikke er det.

Jeg vet at jeg er syk, jeg føler at kroppen råtner fra innsiden og jeg dør i morgen.

Hva vil du kalle psykose her?

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Tenker at all feilaktig tro kan bli psykose. Se for deg følgende spekter når det gjelder f.eks helseangst:

Kanskje jeg er syk, jeg er redd jeg er det.

Jeg tror jeg er syk selv om legen sier at jeg ikke er det.

Jeg er overbevist om at jeg er syk selv om legen sier at jeg ikke er det.

Jeg vet at jeg er syk, jeg føler at kroppen råtner fra innsiden og jeg dør i morgen.

Hva vil du kalle psykose her?

Det siste. Men jeg vet jeg har vært syk, det er ikke friskt å bare ligge på sofaen heller. Og jeg har hatt mye angst og depresjoner. 

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det siste. Men jeg vet jeg har vært syk, det er ikke friskt å bare ligge på sofaen heller. Og jeg har hatt mye angst og depresjoner. 

Eksemplet hadde ikke noe med deg å gjøre :)

Det var bare for å vise at det er graden av tro som nok avgjør.

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Eksemplet hadde ikke noe med deg å gjøre :)

Det var bare for å vise at det er graden av tro som nok avgjør.

Ok :) Bare forstår ikke hva som er galt med troen min?

Gjest Gargamel
Skrevet
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nhd mener at du har vrangforestillinger. Det skal du ikke tvile på. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Gargamel skrev:

Nhd mener at du har vrangforestillinger. Det skal du ikke tvile på. 

Ok. Bare forstår det ikke, jeg tar jo medisiner og denne troen har jeg hatt hele livet. Var virkelig redd demoner og ånder da jeg vokste opp, nå er jeg ikke redd lenger. Bare hvis jeg ikke tar medisiner. 

Skrevet

Har litt minner om ting, bla at jeg lå i barnesengen...var sikkert baby. Da stod det en skikkelse over meg, tror det var en alien...jeg ble redd. Og hele oppveksten stivnet kroppen når jeg skulle sove, klarte ikke lee meg. Da opplevde jeg mye rart. Men husker ikke alt nå, men snakket mye med Gud. Satt på gulvet og så på stjernene når det var mørkt, lengtet hjem. Og mine foreldre var ikke kristne, men mener min bestemor trodde på overnaturlige ting. En gang skremte hun og ei an meg, de sa det var noe skummelt utenfor vinduet. Jeg kikket ut, og der var det en lang skapning..jeg så den. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mulig å huske ting fra når man er så små.

http://forskning.no/psykologi/2014/04/hvor-langt-tilbake-kan-vi-huske

– I gjennomsnitt kan vi huske hendelser fra vi er 3,5 år gamle, men noen husker ting fra de er 2,5 år.

Jo jeg husker bare stykkevis, for det meste husker jeg ingenting fra barndommen. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo jeg husker bare stykkevis, for det meste husker jeg ingenting fra barndommen. 

Ingen husker noe fra de er "baby". Det er i såfall falske minner.

Gjest Gargamel
Skrevet

Tja, hva skal man si. Jeg hadde noen besteforeldre som jeg mener var både smarte og friske i hodet. De trodde på spøkelser og synske, og hadde et par historier om ting de hadde sett og opplevd. Hvis man i utgangspunktet tror på sånt, kan nok friske folk i visse tilfeller bli lurt av sansene. Det er kanskje ikke helt søkt å tro på overnaturlige ting når man har lært på skolen at sjelen kommer til Gud, like selvfølgelig som at London ligger i England. 

Det jeg som ukyndig synes er annerledes med deg er at du er så veldig fokusert på dette, og at du hele tiden "tar inn energier" og opplever ting. Du skriver også om det hele tiden. Mine besteforeldre holdt seg til et par røverhistorier på kvelden, men brukte nok svært lite tid og energi på det i hverdagen.

Skrevet
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Tja, hva skal man si. Jeg hadde noen besteforeldre som jeg mener var både smarte og friske i hodet. De trodde på spøkelser og synske, og hadde et par historier om ting de hadde sett og opplevd. Hvis man i utgangspunktet tror på sånt, kan nok friske folk i visse tilfeller bli lurt av sansene. Det er kanskje ikke helt søkt å tro på overnaturlige ting når man har lært på skolen at sjelen kommer til Gud, like selvfølgelig som at London ligger i England. 

Det jeg som ukyndig synes er annerledes med deg er at du er så veldig fokusert på dette, og at du hele tiden "tar inn energier" og opplever ting. Du skriver også om det hele tiden. Mine besteforeldre holdt seg til et par røverhistorier på kvelden, men brukte nok svært lite tid og energi på det i hverdagen.

Enig. Og her kommer også funksjon inn i bildet. 

Skrevet
7 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg må ha det fra en plass, min bestemor sikkert. Hun spådde i kaffegrut og. Tror jeg var endel med henne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...