Gå til innhold

skader av boksing vs skader av å være på fylla hver helg

Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

hva er egentlig mest skadelig av å drive med amatørboksing og gå 1-2 kamper i løpet av et par måneder og å drikke seg dritings annenhver helg? har boksere som tyson, klemetsen, hansevoll og de der begynt å merke at de har tatt skade av boksinga eller er det noe som kommer plutselig når du har boksa en kamp for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatørboksing på det nivået du beskriver vil du ikke få merkbar skade av. Med merkbar tenker jeg på at det tross alt går med en del hjerneceller hver gang du blir treffi, men som sagt, ikke merkbart. I motsatt fall er det mange idretter som måtte regnes som farlige. Og for å ta det eksempelet du kommer med, det er klart at ei skikkelig fyllekule dreper minst like mange hjerneceller som en trerunders amatørboksekamp.

Derimot har jeg sett en del amatørboksere som har holdt på veldig lenge, og boksa mye, som har virka skada. Proffboksing over lang tid der du tar imot en del smeller er enda mindre bra, det finnes det mange eksempler på. Men se på for eksempel Steffen Tangstad, han virker vel mer enn normalt oppegående, men så ga han seg da han var 28.

Det det koker ned til er at boksing på et fornuftig nivå ikke er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

anonym.

Ja, jeg er faktisk i tvil om hva som er værst, norsk stupfyll eller boksing !!

Men for å være alvorlig. I et par sammenheng har jeg hatt endel kontakt med amatørboksing. Treningen er allsidig, det brukes hodebeskyttere og jeg kan klart se at dette er en fin utfordring for mange.

Kampene idag ledes etter regler hvor ansvarlige dommere er raske til å stoppe når den ene er for overlegen eller den andre ser ut til å ha fått nok.

Proff boksing er nok "en annen skål" med betraktelig større faremomenter og som det egentlig er vanskelig å forsvare fra et medisinsk ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...