Gå til innhold

Frykt for ånder, fortsatt irrasjonell angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Men å høre folk gå på loftet? Og hos foreldrene mine snur stoler seg av seg selv, sånne man kan svinge på. 

Det er nok trekkfullt der.

Anonymkode: 5e822...832

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok trekkfullt der.

Så trekkfullt er det vel ikke? De har sett skikkelser og. Jeg opplevde mye når jeg bodde der, var redd. På rommet mitt kom det lyskuler ut av speilet. 

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Så trekkfullt er det vel ikke? De har sett skikkelser og. Jeg opplevde mye når jeg bodde der, var redd. På rommet mitt kom det lyskuler ut av speilet. 

Det var nok noe du inbildte deg.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok noe du inbildte deg.

Jeg fortalte en psykolog om det ja, han trodde det var grensepsykose. Jeg visste bedre...

Skrevet
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja kjenner til det med frykten..

Jeg ville vært livredd og knapt sovet om jeg trodde på slike ting som du gjør. Det gjør jeg heldigvis ikke.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Xtra skrev:

Jeg ville vært livredd og knapt sovet om jeg trodde på slike ting som du gjør. Det gjør jeg heldigvis ikke.

Det er enda mer skremmende uten medisiner, da ser jeg og hører ting og angsten er ikke til å holde ut. Medisinene beskytter meg så jeg ikke blir så redd. 

Skrevet
20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men å høre folk gå på loftet? Og hos foreldrene mine snur stoler seg av seg selv, sånne man kan svinge på. 

Ja, akkurat sånn høres det også ut i huset der jeg vokste opp. Et gammelt hus har mange forskjellige lyder. 

Anonymkode: a297c...3ea

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, akkurat sånn høres det også ut i huset der jeg vokste opp. Et gammelt hus har mange forskjellige lyder. 

Anonymkode: a297c...3ea

Ja jeg vet jo det. Men jeg så katten ligge i stolen når han var ute, og jeg så min bestemor stå å se på meg fra døren. Hun var død. 

Skrevet
4 timer siden, Xtra skrev:

Kan en velge å ikke tro på sånt? 

Anonymkode: 35943...d2e

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en velge å ikke tro på sånt? 

Godt spørsmål. Jeg mener man kan velge hvis man er frisk.

Skrevet

Klart man kan velge. Jeg er psyk, men har bare lette diagnoser. Tror ikke på ånder eller illuminati eller Gud eller julenissen, og det er et valg jeg tar. 

Anonymkode: 7e908...b98

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klart man kan velge. Jeg er psyk, men har bare lette diagnoser. Tror ikke på ånder eller illuminati eller Gud eller julenissen, og det er et valg jeg tar. 

Anonymkode: 7e908...b98

Hvis vrangforestillinger er en del av diagnosen er det antakelig ikke så enkelt, for ikke å si umulig.

Skrevet
29 minutter siden, Xtra skrev:

Hvis vrangforestillinger er en del av diagnosen er det antakelig ikke så enkelt, for ikke å si umulig.

Jeg har for mon del ikke en diagnose med vrangforestillinger. Jeg har "bare" blitt skikkelig skremt, og jeg forstår også at det er helt tullete, derfor skammer jeg meg så mye over det også. Men jeg er også mørkredd, og det er en dårlig kombo. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har for mon del ikke en diagnose med vrangforestillinger. Jeg har "bare" blitt skikkelig skremt, og jeg forstår også at det er helt tullete, derfor skammer jeg meg så mye over det også. Men jeg er også mørkredd, og det er en dårlig kombo. 

Noen er både mørkeredde og husredde så det er ingenting å skamme seg for. Det beste rådet mitt er å ikke snakke, lese eller se på tv-program som handler om slike ting. Gjør du det så dyrker du bare din redsel.

Skrevet
7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I gamle hus er det lyder hele tiden :-) og de høres best om kvelden når det ikke er så mye annen støy.

Kan en velge å ikke tro på slikt tull (ånder)? For det er jo tull?

Har du vært borti pasienter som har det slik? 

Jeg synes jo det er helt tullete selv, men det hjelper ikke på den intense frykten jeg opplever.. Vet ikke om jeg tror på ånder en gang. Jeg er bare blitt skikkelig skremt, tror jeg, høres det logisk ut? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en er skremt, bør en tenke etter: Hva er det farlige? Gjøre det helt konkret. Hva kan skje?

Skrevet
8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis en er skremt, bør en tenke etter: Hva er det farlige? Gjøre det helt konkret. Hva kan skje?

Har tenkt etter. 

I mitt tilfelle: ikke noe er farllg. Men jeg er redd for å se "noe", og det som kan skje er at jeg blir livredd.

Men i følge denne tråden har jeg intet å frykte, og det prøver jeg å la synke inn sånn at jeg skjønner med hele meg at deg er bare hodet mitt som kødder med meg. 

Takk for alle svar :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt etter. 

I mitt tilfelle: ikke noe er farllg. Men jeg er redd for å se "noe", og det som kan skje er at jeg blir livredd.

Men i følge denne tråden har jeg intet å frykte, og det prøver jeg å la synke inn sånn at jeg skjønner med hele meg at deg er bare hodet mitt som kødder med meg. 

Takk for alle svar :) 

Hvis det du er mest redd for er å bli veldig redd, så har du jo ingenting å frykte:-) Følelser er som kjent ufarlige.

Skrevet
Den 21.8.2016 at 23.23, AnonymBruker skrev:

Har du noe forslag til hvilke lyder dette kan være? 

Jeg tror det rett og slett kun er NATURLIG "bevegelse" i huset.
Takstein som blir oppvarmet av solsteik, treverk som blir varmt og som selvfølgelig blir kaldere på kvelden. Når noe blir varmt så ekspanderer det litt og gir dermed bevegelse, og motsatt ved kulde. Altså ikke at selve huset flytter på seg, men treverk, takstein etc som smeller, knaker og lager lyd.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå vurderer jeg seriøst å flytte. Lyden har endret seg. Er som en hard kule som treffer tregulvet, og vi hører den både dag og kveld. I går kveld våknet jeg av den også. 

Det er så ekkelt! 

Leste dessverre noe på Facebook som skremte meg. Jeg sliter veldig for tiden med noe, og forklaringen på lyden kan være at det er min avdøde far som prøver å hjelpe og beskytte meg.. Han var så opptatt av å hjelpe meg med dette som jeg nå sliter med, og det var også det siste han gjorde (jeg var hans øyesten). 

Hvilken annen forklaring kan det være på dette? Det er ikke lyder jeg innbiller meg. Alle i huset hører den. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...