Gå til innhold

Nytt liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man nytt liv? Kanskje noen syns jeg er ok, men det vet jeg ikke noe om. Jeg har problemer med sosiale relasjoner.

Men jeg ble avvist hos DPS... tydeligvis har jeg ikke problemer nok til å få hjelp.

Kanskje få en kontakt i kommunepsykiatrien da?

Men INGENTING nytter... hva er hensikten med å prøve ting.

Anonymkode: b9a6f...e0b

Skrevet

Det er noe galt med personligheten min. Fordi jeg opplever å være ensom, men jeg har ikke evnen til å bli glad i andre, så derfor er det bare behov for oppmerksomhet det dreier seg om. Som man blir nedstemt når man ikke får.

For å bli bedre av dette, så må man gå i terapi og jobbe med seg selv.

Jeg ble avvist på DPS.

Da blir det evig "ensomhet" resten av livet da. Hvis jeg tar meg sammen klarer jeg å la være å utagere for å få oppmerksomhet, men da blir jeg bare nedstemt - det moralsk riktige er altså å være nedstemt. Fordi det er ingen alternativer, når man ikke kvlifiserer for terapi.

Men, det er mange i verden som har det verre enn meg. Kanskje de fleste. Så grunnen til denne "tråden" er nok ikke et ønske om å løse problemet, men nok et forsøk på å få oppmerksomhet.

Men da skjønner jeg ikke hva det er å gjøre.

Skrevet

Tror ikke jeg holder dette ut lenger. Det er "kritikk" i hodet mitt all min våkne tid. Innbiller meg at folk skriker ting som "leech" utenfor vinduet, men som regel er det bare grubling på hva som kunne vært sagt eller ment.

Føler jeg må gjøre noe... men hva er det å gjøre? Det er ingen gevist av innleggelse, eller dagsenter. Jeg får impulser om f.eks. "pyroman aktivitet", men jeg er ikke en person som lever ut slike impulser, jeg stenger alt innenfor. Later som alt er fint, derfor tror andre at jeg er frisk, og dermed snylter. Men der er behovet om å "gjøre noe", kanskje de tror jeg er psyk da, og ikke snylter.

Skrevet

Du får printe ut dette og ta med til legen. Kanskje du blir tatt alvorlig da.

Lykke til.

Anonymkode: 4cb0d...e31

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Du får printe ut dette og ta med til legen. Kanskje du blir tatt alvorlig da.

Lykke til.

Anonymkode: 4cb0d...e31

Kunne det, men er ikke helt overbevist om hva vitsen med det er. Jeg har forsøkt å gå i terapi, 10 år gikk jeg i terapi. Nei, jeg ser ingen utvei. Får bare fortsette som det gjør, og la være å tenke på det. Livet er vondt for mange.

Psykiatrien er bare svada, fordi jeg har fått forskjellige diagnoser. Det er ikke noe hensikt.

Og det med å "snakke".

Jeg trenger en løsning på dette, men det med psykiatrien er egentlig bare meningsløst.

Men jeg ser ingen løsning.

Skrevet

Få deg en eller annen drittjobb. Da slipper du å føle deg som en "leech".

Skrevet
9 hours ago, dedalo said:

Få deg en eller annen drittjobb. Da slipper du å føle deg som en "leech".

Ja det er bare å være villig til å ta en jobb, så blir jeg nok glad.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå en tur til legen. Kanskje du trenger AD.

Anonymkode: 08f9c...356

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke glad, ikke så paranoid at du hører "leech" i det fjerne.

Skrevet
1 hour ago, dedalo said:

Om ikke glad, ikke så paranoid at du hører "leech" i det fjerne.

Kan være det hjelper ja, men jeg orker jo ikke. Og sjansen for å få jobb er tilnærmet lik 0.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Gå en tur til legen. Kanskje du trenger AD.

Kanskje jeg skal det ja.

Skrevet

Hva var planen videre da du ble skrevet etter årene med terapi ut og hva var begrunnelsen for avslaget på DPS? Vet du hva du trenger hjelp med

Skrevet
7 minutes ago, cathlin said:

Hva var planen videre da du ble skrevet etter årene med terapi ut og hva var begrunnelsen for avslaget på DPS? Vet du hva du trenger hjelp med

Det var ingen plan videre når jeg skrev meg ut. De sa jeg kunne beholde kontakten (individuellsamtaler) og få time hvis det var noe "akutt", men det er/var det aldri, så da skrev jeg meg ut etter cirka ett års tid uten å ha vært der. Det var 1-2 år siden. Jeg søkte nylig om gruppeterapi, men det ble avslått fordi det ikke var "nye eller alvorlige symptomer som tilsier ny behandling".

Det jeg trenger hjelp med er problemer knyttet til sosiale relasjoner og det å være sammen med andre mennesker. Jeg tenkte det hadde noe fore seg å prøve gruppeterapi, men de er tydeligvis fornøyd med resultatet etter avsluttet terapi. :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ingen plan videre når jeg skrev meg ut. De sa jeg kunne beholde kontakten (individuellsamtaler) og få time hvis det var noe "akutt", men det er/var det aldri, så da skrev jeg meg ut etter cirka ett års tid uten å ha vært der. Det var 1-2 år siden. Jeg søkte nylig om gruppeterapi, men det ble avslått fordi det ikke var "nye eller alvorlige symptomer som tilsier ny behandling".

Det jeg trenger hjelp med er problemer knyttet til sosiale relasjoner og det å være sammen med andre mennesker. Jeg tenkte det hadde noe fore seg å prøve gruppeterapi, men de er tydeligvis fornøyd med resultatet etter avsluttet terapi. :)

Fikk du noe utbytte av den hjelpen du fikk?

Kanskje legen din har skrevet en dårlig/kort/mangelfull henvisning. Da kan dere skal klage på avslaget. Du må beskrive tydelig til legen din hvordan du har det med dårlig livskvalitet og fungering, sosial angst, evt depresjon osv, det du hører og tror at folk sier, selvkritikk non stop etc etc etc. Skriv evt et brev. Det hjelper også at du viser en del selvinnsikt i egne problemer

Skrevet
1 hour ago, cathlin said:

Fikk du noe utbytte av den hjelpen du fikk?

Medisinene er det nok en viss hjelp i. Ellers? Nei.

1 hour ago, cathlin said:

Kanskje legen din har skrevet en dårlig/kort/mangelfull henvisning. Da kan dere skal klage på avslaget. Du må beskrive tydelig til legen din hvordan du har det med dårlig livskvalitet og fungering, sosial angst, evt depresjon osv, det du hører og tror at folk sier, selvkritikk non stop etc etc etc. Skriv evt et brev. Det hjelper også at du viser en del selvinnsikt i egne problemer

Men er man motivert? Er kanskje det som er problemet. Motivert til å gjøre noe med situasjonen.

Skrevet

Nå er det snart tid for eplehøsting, hvis du bor i et eplefylke. Men du orker jo ikke.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er man motivert? Er kanskje det som er problemet. Motivert til å gjøre noe med situasjonen.

Hvis du ikke er motivert har du det kanskje greit nå da?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke er motivert har du det kanskje greit nå da?

Akkurat nå har jeg det greit, bortsett fra at jeg ble veldig våken (på tross av at jeg har sovet under normalen).

Men det er der mye av problemet ligger.

Det med at "det" forandrer seg.

Jeg startet denne tråden i går. Jeg har det helt anderledes i dag. Det jeg skrev oppleves som fremmed, som om en annen person hadde skrevet det.

Sånn er det med mål og motivasjon også. Det forandrer seg, i takt med formen og humøret. Per i dag har jeg innsett at det bare er å gi opp hele greia, fordi jeg gang på gang har erfart at ting er ustabile og bare faller sammen.

Det samme med identitet, jeg har en veldig liten kjerne som er "meg", resten er foranderlig.

Jeg har mye paranoia omkring det at andre mener jeg er psykopat og ikke er "ekte"/ærlig/bare later som/spiller en rolle. Det er det kanskje en grunn til at jeg har.

Dette er noe man kanskje i prinsippet kunne fått terapi og hjelp for.

Skrevet
18 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette er noe man kanskje i prinsippet kunne fått terapi og hjelp for.

Men dette er ting jeg har tatt opp mange ganger, uten at de vil høre. Jeg vet ikke helt hvorfor de avskriver det som "usant", noen mener det kanskje hører hjemme under en psykotisk relatert kategori, mens andre bare gir blaffen i hva jeg sier, uansett hva det er, selv om det er frisk eller syk jeg er.

Resultatet blir at jeg aldri får hjelp. Fordi når jeg får selvinnsikt, så sier de at det er usant.

Jeg vil tro dette er terapi som virker negativt. Jeg har i alle fall fått det bedre etter at jeg sluttet der.

Ikke det at jeg ikke potensielt kunne hatt nytte av terapi, siden jeg ikke er normal / fornøyd / har det greit nok. Problemet ligger vel i deres meninger / journal.

Men hvis jeg søker meg til et annet sted, så må de enten a) vite om medisinene jeg bruker, eller b ) jeg må slutte på medisiner. Det er ikke aktuelt å slutte på medisiner, fordi jeg merker at de "stabiliserer". Men da får de også vite om hvorfor jeg får dette. Og da begynner de å tenke det samme som mitt lokale DPS / NAV / alle sammen.

Det er ikke håp. Det er meningsløst å prøve på noe som helst, eller engasjere seg på noe vis. Eneste en kan gjøre er å gjøre det beste ut av hverdagen, men det fungerer ikke det heller, fordi selv om man bestemmer seg for det har man garantert forandret den meningen i løpet av maks 3 døgn.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det virker som du vrir deg unna, på et vis. Derfor er det litt vanskelig å komme med forslag til deg, for det ender nesten alltid opp med at du sier ting som at du ikke er motivert og at ingenting egnentlig hjelper osv. Og at du ikke mente det du skrev likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...