Gå til innhold

Antidepressiva til elev på videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 18 som går på videregående, og trenger antidepressiva/angstdempende. Har inntrykk av at i grunn er skumle greier, der alle bivirkninger blir opplevd helt forskjellig?

Finnes det likevel en antidepressiva (hovedsaklig til angst) som IKKE har vektøkning som en bivirkning (pga tidligere spiseforstyrrelser har jeg ekstrem vektangst), og gjerne ikke andre ting som går utover prestasjon og skolearbeid (som dårlig hukommelse, konsentrasjon). Det meste av bivirkninger kan jeg tåle, bare ikke vektøkning etc.

Takk for svar!

Anonymkode: bd221...741

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 18 som går på videregående, og trenger antidepressiva/angstdempende. Har inntrykk av at i grunn er skumle greier, der alle bivirkninger blir opplevd helt forskjellig?

Finnes det likevel en antidepressiva (hovedsaklig til angst) som IKKE har vektøkning som en bivirkning (pga tidligere spiseforstyrrelser har jeg ekstrem vektangst), og gjerne ikke andre ting som går utover prestasjon og skolearbeid (som dårlig hukommelse, konsentrasjon). Det meste av bivirkninger kan jeg tåle, bare ikke vektøkning etc.

Takk for svar!

Det er ingen problem sånn aldersmessig i at du trenger et antidepressiva. Sønnen min begynte på cipralex når han var 17, etter eget ønske, og har god effekt av det. Når det gjelder dette med vektøkning, så skal du ikke være så redd for det. Det er ikke slik at du plutselig blir feit av antidepressiva, du merker det med en gang om du begynner å få økt matlyst. Da kan du eventuelt slutte, eller prøve et annet. Jeg har prøvd 10 antidepressiva, og bare et av dem, som har vektøkning som hyppig bivirkning,har jeg lagt på meg av. Du merker det raskt om du får økt matlyst, så ikke bekymre deg slik for det. Lykke til med utprøvingen.

Skrevet

Tusen takk, var litt beroligende å lese! Sjekket opp i Cipralex og Zoloft, så det var mange som gikk opp i vekt av Cipralex. Og noen som har gått opp i vekt av Zoloft uten å endre livsstil eller matvane, merkelig!

Kan jeg spørre hvilket antidepressiva du gikk opp i vekt av? Og om det er mulig å slutte brått på om man merker endring i matlyst?

Skrevet

En som heter Brintellix skal ikke ha innvirkning på verken vekt eller hukommelse/konsentrasjon.

Anonymkode: 0b75b...a09

Skrevet

Takk, får sjekke det ut. Hva med Cymbalta?

Skrevet

Har fått 50 mg Sertralin, har noen erfaring med denne?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har tenkt en del på ditt spørsmål før jeg svarer i dag. Med de symptomer du beskriver, er det nettopp et SSRI (slik som sertralin/zoloft) som er førstevalget. Jeg tror du vil ha stor nytte av dette.

På nett er det langt større sannsynlighet for at de misfornøyde/de med mange bivirkninger skriver inn enn alle de som blir godt hjulpet og går videre i livet.

Vektøkning på sertralin forekommer hos noen, men det er sjelden. Har en kontroll på matinntak og mosjon, går dette helt bra. Risikoen for trøstespising og inaktivitet med følgende vektøkning er langt større om en er deprimert og engstelig enn om en er frisk og aktiv.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...