Gå til innhold

Nhd-Lamictal.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet med Lamictal for en stund siden. Er per dags dato oppe i 400 mg. Jeg er diagnostisert med dissosiativ identitetsforstyrrelse og tilbakevendende depressiv med psykotiske symptomer. Har hatt noen reaktive psykoser. DID-en er i remisjon, har ikke hatt skifter på veldig lenge, samtidig som jeg klarer å klamre meg fast i her og nå. Jeg har vært mye innlagt, har bl.a hatt noen runder med Ect. Jeg har aldri fått noe forebyggende for depresjonen. Har stått på Seroquel tidligere pga søvn. Jeg fikk en time hos en psykiater som har spisskompetanse på traumer. Hun insisterte på at jeg måtte begynne med Lamictal, det skulle visstnok hjelpe både for dissosiasjonen og virke forebyggende mtp depresjon.

Jeg hadde heller et ønske om å begynne på Antidepressiva. Psykiateren turde ikke sette meg på det, kan muligens ha noe med at noen på sykehuset mente at jeg har bipolar 2.  Men jeg tror at mye av mine reaksjoner er traumeutløst. I tillegg så er det vel normalt å bli glad, fornøyd og lykkelig når du endelig kommer deg ut av en forferdelig depresjon som nesten tok livet av deg?

Jeg lurer egentlig på om Lamictal er feil medisin for meg. Jeg har jo mine dårlige dager, men for det meste er jeg stabil over lengre tid, i hvert fall nå. Men etter at jeg begynte på Lamictal har jeg kjent på en helt forferdelig ustabilitet, har aldri opplevd noe sånt for. Jeg er i tredve-årene. Jeg kan plutselig bryte ut i hulkegråt, samtidig som jeg har en angst som spiser meg opp levende. Jeg merker også at jeg er ekstremt sensitiv og tenker at folk bare vil ha meg bort herifra. Jeg har blitt usikker på alt og alle. Jeg merker også at ordene mine forsvinner, og jeg er helt utenfor. Jeg sliter mye med hukommelsen i utgangspunktet, men det har forverret seg.  Jeg merker også at søvnen har forandret seg, sover mindre og mindre

Det begynte som sagt etter at jeg startet med Lamictal. Er disse symptomene vanlig når du går på Lamictal? Dette er ikke meg i det hele tatt. Er virkelig bekymret for at jeg har forsvunnet helt. Er det uklokt å starte med Antidepressiva?

Anonymkode: bff75...24c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet med Lamictal for en stund siden. Er per dags dato oppe i 400 mg. Jeg er diagnostisert med dissosiativ identitetsforstyrrelse og tilbakevendende depressiv med psykotiske symptomer. Har hatt noen reaktive psykoser. DID-en er i remisjon, har ikke hatt skifter på veldig lenge, samtidig som jeg klarer å klamre meg fast i her og nå. Jeg har vært mye innlagt, har bl.a hatt noen runder med Ect. Jeg har aldri fått noe forebyggende for depresjonen. Har stått på Seroquel tidligere pga søvn.

Jeg lurer egentlig på om Lamictal er feil medisin for meg. Jeg har jo mine dårlige dager, men for det meste er jeg stabil over lengre tid, i hvert fall nå. Men etter at jeg begynte på Lamictal har jeg kjent på en helt forferdelig ustabilitet, har aldri opplevd noe sånt for. Jeg er i tredveårene.  1.  Jeg kan plutselig bryte ut i hulkegråt, samtidig som jeg har en angst som spiser meg opp levende. Jeg merker også at jeg er ekstremt sensitiv og tenker at folk bare vil ha meg bort herifra. Jeg har blitt usikker på alt og alle. Jeg merker også at ordene mine forsvinner, og jeg er helt utenfor. 2. Jeg sliter mye med hukommelsen i utgangspunktet, men det har forverret seg.  1. Jeg merker også at søvnen har forandret seg, sover mindre og mindre

Det begynte som sagt etter at jeg startet med Lamictal. Er disse symptomene vanlig når du går på Lamictal? Dette er ikke meg i det hele tatt. Er virkelig bekymret for at jeg har forsvunnet helt. Er det uklokt å starte med Antidepressiva?

Anonymkode: bff75...24c

Det jeg har merket med 1. i ditt innlegg har jeg mest tro på skyldes seponering av Seroquel.

Det jeg har merket med 2. skyldes mest sannsynlig Lamictal.

Det er ikke uklokt å starte med AD, men vent til reaksjonene på Lamictal er stabilisert. Hvis ikke vet en ikke hva som skyldes hva. Derfor alltid endre kun en ting av gangen (om det er mulig).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...