Gå til innhold

Er kreditorer hjerteløse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke mennesker er det som jobber i banker/kredittinstitusjoner? Eller er det roboter som jobber der siden de er så hjerteløse?

Jeg har skrevet et åpenhjertig brev til alle kreditorer og forklart dem at jeg er i en gjeldskrise pga sykdom/AAP hos meg og min mann. Har spurt om å få betale litt mindre hver mnd mens vi er under AAP, og også sagt at de kan plusse på lånesaldoen det vi betaler mindre. Jeg sendte tilogmed legeattest fra behandler og gjorde meg med den enda mer sårbar.

svaret jeg får fra dem er kaldt, og de viser ingen som helst forståelse og medmenneskelighet. Får også beskjed om å selge bilen, selv om de vet at vi da ikke kommer oss på jobb. Det verste er at de nå krever at vi betaler doble avdrag innen en uke, hvis ikke sender de det til inkasso. Enda de vet at vi ikke har mulighet til det. Har aldri vært noe problem før å henge etter med et avdrag før. Det viser jo at det ikke lønner seg å være ærlig. 

Føler vi blir behandlet som dritt og respektløst. Hvordan kan de behandle oss på denne måten? Hvordan har de hjerte til det? Er de sånn mot alle? Strever med å ikke ta det personlig.. Hadde det ille nok fra før på denne fronten.. Skal ta kontakt med gjeldsrådgiver som kanskje har mer makt og som kan tvinge gjennom en løsning.. Men likevel.. Skjønner ikke at de klarer å tråkke på mennesker i en sånn sårbar situasjon, jeg hadde ikke klart det..

Anonymkode: b9aa5...084

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke mennesker er det som jobber i banker/kredittinstitusjoner? Eller er det roboter som jobber der siden de er så hjerteløse?

Jeg har skrevet et åpenhjertig brev til alle kreditorer og forklart dem at jeg er i en gjeldskrise pga sykdom/AAP hos meg og min mann. Har spurt om å få betale litt mindre hver mnd mens vi er under AAP, og også sagt at de kan plusse på lånesaldoen det vi betaler mindre. Jeg sendte tilogmed legeattest fra behandler og gjorde meg med den enda mer sårbar.

svaret jeg får fra dem er kaldt, og de viser ingen som helst forståelse og medmenneskelighet. Får også beskjed om å selge bilen, selv om de vet at vi da ikke kommer oss på jobb. Det verste er at de nå krever at vi betaler doble avdrag innen en uke, hvis ikke sender de det til inkasso. Enda de vet at vi ikke har mulighet til det. Har aldri vært noe problem før å henge etter med et avdrag før. Det viser jo at det ikke lønner seg å være ærlig. 

Føler vi blir behandlet som dritt og respektløst. Hvordan kan de behandle oss på denne måten? Hvordan har de hjerte til det? Er de sånn mot alle? Strever med å ikke ta det personlig.. Hadde det ille nok fra før på denne fronten.. Skal ta kontakt med gjeldsrådgiver som kanskje har mer makt og som kan tvinge gjennom en løsning.. Men likevel.. Skjønner ikke at de klarer å tråkke på mennesker i en sånn sårbar situasjon, jeg hadde ikke klart det..

Det er business for dem. Viser hvor farlig gjeld er.

Anonymkode: 38607...479

Skrevet

Det beste er vel å få mesteparten av gjelden bakt inn i boliglånet, om det er mulig,meller en gjeldsordning gjennom nav eller noe. Færrest mulig kreditorer å forholde seg til. Og ja, mange av dem er nok hjerteløse. De vil bare ha pengene sine. 

Anonymkode: 3f457...0f9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en gjeldsordning?

Hvordan har dere havnet i en situasjon med så mye gjeld?

Skrevet

Du har nok fremlagt noe på en feil måte ellerså tror jeg det er mer til historien enn det du forteller for de er faktisk interessert i å få pengene sine. Man må gi dem to valg, enten lavere månedlige beløp eller ingen penger i det hele tatt. Men hvor lett det er for vanlig dødlige å få igjennom vet jeg ikke. Man bør nok fremstå som veldig autoritær. Forøvrig tror jeg man heller bør ringe enn å skrive brev. Om man ringer så kan man kreve svar på ev avslag. Og man kan forklare til den man snakker med enten forstår eller blir så lei av å høre på at de gir etter. Folk som kan dette klarer jo få gjeld slettet så det gjelder "bare" å fremlegge saken riktig. Ta en ringerunde du. Undersøk hvordan man bør fremlegge saken, ha noen notater forran deg når du prater med dem. Lykke til :)

Skrevet

De har vel fått blod på tann nå som dere sliter, og setter inn nådestøtet. Hvis dere ikke betaler blir det jo mer renter på dem. Så hoper det seg opp, og så selger de gjelden til inkasso, som fråtser videre.

Skrevet

Taper de pengene sine om det blir offentlig (tvungen) gjeldsordning? 

Skrevet

Hei , søk om gjeldsordning , det er den beste veien, men jeg vet ikke selv hvordan man gjør det , snakk med Nav. Det er sånt jeg forstår så tar de med all gjelden og trekker litt av lønningen i 5 år, deretter er dere gjeldfri !! ( vet ikke om det går hvis dere har bil og leilighet, men som du sier dere er jo litt syk , dermed alt er mulig . ) masse lykke til 

Anonymkode: b3f7e...bd2

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt på dette innlegget en god stund nå.

Administrasjon av fordringer (som er kjernevirksomhet i banker og andre finansinstitusjoner) handler veldig mye om statistikk. I bunn og grunn er regnestykket ganske enkelt, det er renteinntekter inn, minus innlånskostnader, lønnskostnader og kostnader til tap på krav. De fleste slike selskaper administrerer et sted mellom 5 og 100 milliarder kroner i usikret gjeld. Saksbehandlerne har gjerne ganske begrensede fullmakter og deres handlemåte følger et allerede definert sett av rutiner. F.eks hvis en kunde sier at man nå har økonomiske vanskeligheter, så vil svaret bli at "da gjør vi hva vi kan for å få inn pengene våre, slik at våre tap blir minst mulig".

Problemet er at i en "portefølje" av vanskelige lån, så ligger det like mange skjebner. Noen har regelrett havnet i "luksusfellen" og har 100% seg selv å takke for situasjonen de er i. Andre igjen har havnet der pga sykdom eller andre uforutsette hendelser de absolutt ikke har skyld i. Din situasjon hører definitivt til sistnevnte kategori. 

Men for en kreditor vil denne årsakssammenhengen ha mindre betydning. Det eneste som betyr noe, er "hvordan skal vi komme ut av dette med minst mulig tap". Da blir gjerne konsekvensen at det presses på en del. Det er gjerne slik også at man har mange kreditorer, og hver enkelt vil gjøre det de kan for at deres fordring skal prioriteres i en vanskelig situasjon.

Skal man forhandle med kreditorer, så må man være knallhard. Man må presentere en situasjon som gjør at de 100% innser at "enten blir det som jeg sier, eller så er pengene tapt for dere". Gjeldsordning er noe alle kreditorer frykter, for da blir det som regel null til utbetaling og fordringen er tapt. Jeg har dessverre ikke helt tro på at en legeattest hjelper så mye i denne sammenhengen, for man får gjerne et svar av typen "jeg hører hva du sier, men jeg driter i det".

Tror ikke det handler om å være hjerteløs, men mer at det handler om et rent forretningsmessig perspektiv, som selvfølgelig oppleves ekstremt hjerteløst. Fra deres side av bordet, hvis en kreditor sa at "ja, selvfølgelig kan vi hjelpe deg med en betalingsutsettelse" så ville jo egentlig konsekvensen bare bli at dette lånet havnet nederst i bunken hos deg. Det er jo det kreditor er redd for at skal skje.

Men igjen, så forstår jeg utrolig godt at dette føles grusomt for deg, når du utleverer deg så mye som du gjør, og bare får en kald skulder tilbake. Jeg håper imidlertid jeg har oppklart litt for deg hvorfor dette nå er som det er. Det er absolutt ikke personlig imot deg, det er kun et forretningsmessig perspektiv.

mvh isw

siv.øk og jobbet med fordringsadministrasjon og inkasso i mange år.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Taper de pengene sine om det blir offentlig (tvungen) gjeldsordning? 

Det avhenger av hvor mye dere kan betale på lånene i løpet av de fem årene gjeldsordningen varer. Dere vil få et minimum å leve for i denne tiden, resten blir fordelt på de dere skylder penger. Om inntekten øker, så går det mer til kreditorene. Det er som oftest en dårlig deal for lånegivere.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er en vanskelig situasjon å håndtere. For deg må det oppleves som svært lite imøtekommende at ingen er opptatt av din individuelle situasjon, men for dem handler det vel bare om å øke sannsynligheten for at de får sine penger tilbake. Jeg er enig i at det er leit at det å åpent ta kontakt på denne måten nesten kan virke mot sin hensikt, forklaringen ligger vel i at de nå virkelig vet at det er risiko for at de ikke får sine penger tilbake - og at ingen av dem vil vike i sine krav fordi de antar at dette fort kan føre til at andre kreditorer får mer av sine krav tilbakebetalt snarere enn at det øker sannsynligheten for at de får sitt krav dekket.

I tillegg til dette, så vil det vel ha betydning om de har fått lignende henvendelser fra dere tidligere, om dere har opparbeidet dere mere gjeld de senere årene osv.

Skrevet

Ring NAV og be om et møte i nærmeste fremtid med en gjeldsrådgiver.
De som jobber med gjeldsrådgivning på NAV er veldig dyktige til å forhandle med kreditorer og klarer å få til en ordning med nedbetaling av lånet / gjelden.
Jeg har selv havnet i økonomisk rot / gjeld pga min utrolig dårlig evne til å forvalte min økonomi rett, spesielt i de periodene jeg enten går opp eller ned. Jeg pådrar meg til stadighet kredittgjeld / forbrukslån i ustabile perioder. Har flere ganger fått hjelp via NAV til å ordne en nedbetalingsplan. De har enten klart å fryse kredittgjelden (renter og avdrag) for en periode til de vet at jeg har hatt mulighet til å gjennoppta nedbetalingen (og evt klarer høyere avdrag) eller de har klart å få til en mer levelig nedbetaling månedlig.
Nå har jeg endelig fått litt mer selvinnsikt, til å søke om verge til å forvalte min økonomi slik at jeg slipper å havne mer i den kredittfella jeg til stadighet roter meg opp i. Og NAV skal finne ut hvordan man registerer seg i et register som vil nekte en å ta opp ny kreditt / forbrukslån.
Kredittlån / forbrukslån er en fantastisk oppfinelse til hurtig tilgang til penger, men desverre et sabla styr å komme seg ut av :P

Skrevet

Alle sier jeg skal gå på NAV. Men jeg klarer det ikke fordi jeg har vært der før, og det var heller ingen god opplevelse. 

Jeg har vært gjennom mye i livet og utfordret meg selv i en betydelig grad. Men dette klarer jeg bare ikke. Ikke om jeg hadde fått en million en gang. Det stopper fullstendig bare ved tanken. Og jeg tror ikke noen forstår det. 

Men takk for svarene.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle sier jeg skal gå på NAV. Men jeg klarer det ikke fordi jeg har vært der før, og det var heller ingen god opplevelse. 

Jeg har vært gjennom mye i livet og utfordret meg selv i en betydelig grad. Men dette klarer jeg bare ikke. Ikke om jeg hadde fått en million en gang. Det stopper fullstendig bare ved tanken. Og jeg tror ikke noen forstår det. 

Men takk for svarene.

Kan ikke din mann ta møtet med gjeldsrådgiver, da? Han har vel et ansvar oppi dette han og. Om han ikke har oversikt, kan du jo sende dette med ham skriftlig. Håper dere finner en løsning. 

Anonymkode: 5b8c0...74d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det for gjeldsrådgivning eller noe annet?  Hvis du ringer og avtaler på forhånd, kan det hende du kan få treffe en annen enn forrige gang?  Ta med deg mannen din, så blir dere kanskje behandlet bedre?   

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 

Anonymkode: b7d18...cbe

Skrevet

Jeg forstår at det er vanskelig å gå til Nav iom at dere har vært gjennom gjeldsordning tidligere. Men nå må du bare bite i det sure eplet og gjøre det. Det er ingen vei utenom og det er lite lurt å utsette det.

Anonymkode: b7d18...cbe

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men takk for svarene.

Prøv å ta kontakt direkte med namsmannen. Du finner mer informasjon her:

https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

Skrevet

Det er like ille for mannen også, og det er bare en rådgiver her. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er like ille for mannen også, og det er bare en rådgiver her. 

Dere har ikke noe valg.

Anonymkode: 38607...479

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...