Gå til innhold

Er kreditorer hjerteløse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke noe valg.

Anonymkode: 38607...479

Klarer det ikke, så da er det ikke noe å gjøre. 

Anonymkode: b9aa5...084

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke nødt til benytte NAV sin økonomirådgivning, men du må kunne dokumentere at dere aktivt har prøvd å løse situasjonen.  Du har vært aktiv gjennom ditt forsøk på å skrive til kreditorene, og det finnes også andre dere kan kontakte for hjelp enn NAV. Dersom det har låst seg for deg i forhold til NAVs veileder, så synes jeg du kan tillate deg å finne andre løsninger.

Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Du er ikke nødt til benytte NAV sin økonomirådgivning, men du må kunne dokumentere at dere aktivt har prøvd å løse situasjonen.  Du har vært aktiv gjennom ditt forsøk på å skrive til kreditorene, og det finnes også andre dere kan kontakte for hjelp enn NAV. Dersom det har låst seg for deg i forhold til NAVs veileder, så synes jeg du kan tillate deg å finne andre løsninger.

Hvilke løsninger? Det finnes jo ingen? 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor klarer du ikke det? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke løsninger? Det finnes jo ingen? 

Det finnes andre instanser du kan be om råd. Men hva gjør at du ikke tar kontakt med namsmannen og får vurdert om frivillig gjeldsordning er en løsning for dere?

Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Det finnes andre instanser du kan be om råd. Men hva gjør at du ikke tar kontakt med namsmannen og får vurdert om frivillig gjeldsordning er en løsning for dere?

Fordi jeg ikke vet hvordan jeg går frem. Og namsmannen er jo ingen gjeldsrådgiver?

En gjeldsrådgiver må gjøre et nytt forsøk og gjøre det samme som jeg har gjort selv i håp om at kreditorene hører på han/henne og får til en ny betalingsplan så vi slipper en offentlig gjeldsordning, for det vil jeg ikke selv om vi blir gjeldsfri etter 5 år. Dessuten tror jeg ikke at vi ville fått offentlig gjeldsordning heller fordi mye av gjelden er ny. Hadde jeg ikke hatt sånn angst for å gå på NAV igjen så hadde ikke gjelda vært så stor i dag. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke vet hvordan jeg går frem. Og namsmannen er jo ingen gjeldsrådgiver?

En gjeldsrådgiver må gjøre et nytt forsøk og gjøre det samme som jeg har gjort selv i håp om at kreditorene hører på han/henne og får til en ny betalingsplan så vi slipper en offentlig gjeldsordning, for det vil jeg ikke selv om vi blir gjeldsfri etter 5 år. Dessuten tror jeg ikke at vi ville fått offentlig gjeldsordning heller fordi mye av gjelden er ny. Hadde jeg ikke hatt sånn angst for å gå på NAV igjen så hadde ikke gjelda vært så stor i dag. 

Har både du og mannen din angst for nav?

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Har både du og mannen din angst for nav?

JA

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

JA

Hvordan klarer dere få AAP om dere nekter å møte opp der?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Hvordan klarer dere få AAP om dere nekter å møte opp der?

Nå snakker vi om gjelsdsrådgiveren. Men om det skal bli sånne spørsmål så orker jeg ikke diskutere det mer. Det er vondt nok og tøft nok som det er. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten tror jeg ikke at vi ville fått offentlig gjeldsordning heller fordi mye av gjelden er ny. Hadde jeg ikke hatt sånn angst for å gå på NAV igjen så hadde ikke gjelda vært så stor i dag. 

Så dere har tatt opp kredittkortgjeld for å slippe og gå på NAV?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette gidder jeg ikke. 

Skrevet

Jeg avslutter tråden. Det er ingen som kan hjelpe meg uansett, og nå gjør det bare alt for vondt i tillegg. 

Takk for de konstruktive svarene. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker vi om gjelsdsrådgiveren. Men om det skal bli sånne spørsmål så orker jeg ikke diskutere det mer. Det er vondt nok og tøft nok som det er. 

Altså, noen ganger må man ha litt info for å kunne komme med forslag, det er helt opp til deg om du vil ha forslag eller ikke. Jeg bare antar at du vil det siden du startet denne tråden.

Så du kan altså prate med saksbehandleren din? Da avtaler du et møte med vedkommende. Så forklarer du at dere er i økonomisk krise....blablabla, alt av nyttig info. Så sier du at du ikke vil prate med gjeldsrådgiver og spør om ting kan gå via saksbehandleren din.

Et annet alternativ er å sette opp et budsjett med en nedbetalingsplan på hvert enkelt lån, som dere kan klare å betjene. Så ringer du hver enkelt kreditor og sier "Dette er hva jeg kan betale dere i måneden (så sier du den sum dere har funnet ut på forhånd). Alternativet er at dere ikke får noe".

Om ingen av delene er aktuelle for deg og du heller ikke vil kontakte namsmannen så gir du et inntrykk av at du egentlig ikke er så interessert i å få orden på dette.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noen sted at det er kredittkortgjeld?

Anonymkode: 3679e...a8f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bruke slike unnskyldninger. Må du så må du og stolheten må drite i. Gjelden vil bli enda verre om ikke du tør. Dere trenger en økonomisk verge.

Anonymkode: b7d18...cbe

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noen sted at det er kredittkortgjeld?

Har vel skrevet tidligere at det er mye forbruksgjeld.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er like ille for mannen også, og det er bare en rådgiver her. 

Hva slags monster er denne "rådgiveren", som ikke to voksne mennesker tør å gå sammen og snakke med,  for å ordne opp i en krisesituasjon? Hvis vedkommende opptrer slik at ingen tør be om råd, må dere ta det opp med saksbehandlerne på NAV slik Trine foreslo.

Skrevet

Det som gjør det vanskelig å gi råd i disse trådene, er at det kommer frem halvsannheter, man må gjette seg til hva som er gjort og hva som ikke er gjort. Hvor stor er f.eks gjelden ? Når folk prøver å spørre for deretter å kunne gi råd, så vil ikke saken diskuteres lenger. Det gjør for vondt og det kan jeg forstå. Men det er umulig å gi gode råd hvis ikke hele sannheten kommer frem.

Etter som jeg har forstått så har dere vært gjennom en 5- års- plan tidligere og at det etter det begynte å gå galt igjen. Mannen din ble syk og dere flyttet for å lette de økonomiske problemene. Det  tok et halvt år før mannen din fikk Aap . Etter dette vet jeg ikke mer hva som skjedde ,men siden du skriver at mye av gjelden er ny, må jeg gå ut i fra at dere begynte å ta opp mer forbruksgjeld igjen, noe dere fikk råd om ikke å gjøre det.

Noen ganger må man bare si til seg selv : Dette kan ikke jeg ! Økonomi er ikke min sterke side. Jeg har feilet igjen og jeg må bite i det sure eplet og be om hjelp igjen til tross for at det er flaut.

Stoltheten må legges til side, du må til gjeldsrådgiveren i Nav og gjerne be om å få verge i fremtiden for å unngå mer trøbbel.

For å redde deg selv og familien , må du være ærlig med deg selv og innse at økonomi ikke er deres sterke side. Det tror jeg er viktig for å kunne komme videre.  Alt er nok ikke bare uheldige omstendigheter, selv om noe er det.

Anonymkode: b7d18...cbe

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vel skrevet tidligere at det er mye forbruksgjeld.

Jeg klarer ikke å finne det, men hvis du har lest det så må det være jeg som ser dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...