Annkarin Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 er det sant at det er karantene på ett år før man kan søke om å få tilbake førerkortet etter psykose? og kan man ha hatt psykose når man visste hele tiden man var syk? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 Slik jeg har forstått det, blir det karantene etter psykose, men ikke en absolutt fastsatt tid for alle. Psykoser har ulik alvorlighet, og dette må gjenspeile seg i karantenevarigheten. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 41 minutter siden, Annkarin skrev: er det sant at det er karantene på ett år før man kan søke om å få tilbake førerkortet etter psykose? og kan man ha hatt psykose når man visste hele tiden man var syk? Der jeg bodde en stund sa psykiateren jeg måtte vente et halvt år med å søke på dispensasjon, måtte vise at jeg var stabil. For en tulling! 0 Siter
Annkarin Skrevet 26. august 2016 Forfatter Skrevet 26. august 2016 45 minutter siden, stjernestøv skrev: Der jeg bodde en stund sa psykiateren jeg måtte vente et halvt år med å søke på dispensasjon, måtte vise at jeg var stabil. For en tulling! han sa ett år her jeg bodde før. men jeg har flyttet så kanskje jeg kan få fremskyndet det. Vært uten førerkort i mange år nå, har jo sikkert glemt hvordan man kjører! tragisk! ALDRI vært farlig i trafikken. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 18 minutter siden, Annkarin skrev: han sa ett år her jeg bodde før. men jeg har flyttet så kanskje jeg kan få fremskyndet det. Vært uten førerkort i mange år nå, har jo sikkert glemt hvordan man kjører! tragisk! ALDRI vært farlig i trafikken. Ja det er tragisk Faens folk! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 3 timer siden, stjernestøv skrev: Der jeg bodde en stund sa psykiateren jeg måtte vente et halvt år med å søke på dispensasjon, måtte vise at jeg var stabil. For en tulling! Når jeg leser dine innlegg på DOL over tid, har jeg full forståelse for psykiaterens utsagn. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 2 timer siden, stjernestøv skrev: Ja det er tragisk Faens folk! Trafikksikkerheten kommer først. Anonymkode: 45748...b9e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Når jeg leser dine innlegg på DOL over tid, har jeg full forståelse for psykiaterens utsagn. Haha den var god du! Han kjente meg ikke en gang, bare at det handlet om psykose. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trafikksikkerheten kommer først. Anonymkode: 45748...b9e Jadda. Og jeg kan kjøre bil nå om jeg vil.... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 Jeg omtaler Førerkortgruppe 1 (vanlig personbil, privat bruk): Schizofreni: Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god kognitiv funksjonsevne. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet. En manisk episode: Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand uten maniske episoder i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet. Flere sykluser med maniske episoder: Ved maniske episoder vil vurdering av risiko for nye episoder være sentral. Mani er forbundet med en betydelig økt risiko i trafikken. En relativt høy andel av pasienter har bare en manisk episode. Der maniske episoder opptrer på nytt, kreves derfor lengre perioder med symptomfrihet. Sannsynligheten for tilbakefall skal vurderes ved første maniske episode. Der relevant spesialist vurderer høy sannsynlighet for at nye maniske episoder kan utløses, bør observasjonstiden forlenges. Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand uten maniske episoder i seks måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i to år, før den kan gis med vanlig varighet. Andre psykotiske lidelser: Kjøring er ikke tillatt i den akutte sykdomsfasen. Det skal etter enkeltstående psykotiske episoder ikke foreligge andre symptomer eller helsesvikt som, etter vurdering av spesialist, antas å kunne påvirke kjøreevnen. Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for vanlig varighet, dersom relevant spesialist anbefaler det. Legg merke til at det ved alle lidelser er punkt om god etterlevelse og ingen bivirkninger som kan påvirke trafikksikkerheten (som f. eks trøtthet) og god sykdomsinnsikt. 2 Siter
stjernestøv Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Når jeg leser dine innlegg på DOL over tid, har jeg full forståelse for psykiaterens utsagn. Tror psykiateren ville hevne seg. Jeg sluttet jo hos vernepleieren jeg gikk til der, hun ringte og ringte men jeg tok ikke telefonen. 0 Siter
Annkarin Skrevet 26. august 2016 Forfatter Skrevet 26. august 2016 51 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg omtaler Førerkortgruppe 1 (vanlig personbil, privat bruk): Schizofreni: Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god kognitiv funksjonsevne. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet. En manisk episode: Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand uten maniske episoder i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet. Flere sykluser med maniske episoder: Ved maniske episoder vil vurdering av risiko for nye episoder være sentral. Mani er forbundet med en betydelig økt risiko i trafikken. En relativt høy andel av pasienter har bare en manisk episode. Der maniske episoder opptrer på nytt, kreves derfor lengre perioder med symptomfrihet. Sannsynligheten for tilbakefall skal vurderes ved første maniske episode. Der relevant spesialist vurderer høy sannsynlighet for at nye maniske episoder kan utløses, bør observasjonstiden forlenges. Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand uten maniske episoder i seks måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i to år, før den kan gis med vanlig varighet. Andre psykotiske lidelser: Kjøring er ikke tillatt i den akutte sykdomsfasen. Det skal etter enkeltstående psykotiske episoder ikke foreligge andre symptomer eller helsesvikt som, etter vurdering av spesialist, antas å kunne påvirke kjøreevnen. Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for vanlig varighet, dersom relevant spesialist anbefaler det. Legg merke til at det ved alle lidelser er punkt om god etterlevelse og ingen bivirkninger som kan påvirke trafikksikkerheten (som f. eks trøtthet) og god sykdomsinnsikt. Takk for god info! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 22 minutter siden, stjernestøv skrev: Tror psykiateren ville hevne seg. Jeg sluttet jo hos vernepleieren jeg gikk til der, hun ringte og ringte men jeg tok ikke telefonen. Er alt en konspirasjon med deg? Anonymkode: 45748...b9e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er alt en konspirasjon med deg? Anonymkode: 45748...b9e What? Det er det vel ikke. Men merker hvordan folk er...meget fort. Og denne psykiateren var ikke god- 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 1 time siden, stjernestøv skrev: Jadda. Og jeg kan kjøre bil nå om jeg vil.... Du kan vel ikke kjøre når du bruker Vival? Anonymkode: 45748...b9e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan vel ikke kjøre når du bruker Vival? Anonymkode: 45748...b9e Nei det vet jeg selvsagt. Uansett kjører jeg ikke bil, men jeg har muligheten hvis jeg vil. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg omtaler Førerkortgruppe 1 (vanlig personbil, privat bruk): Schizofreni: Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god kognitiv funksjonsevne. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet. En manisk episode: Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand uten maniske episoder i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet. Flere sykluser med maniske episoder: Ved maniske episoder vil vurdering av risiko for nye episoder være sentral. Mani er forbundet med en betydelig økt risiko i trafikken. En relativt høy andel av pasienter har bare en manisk episode. Der maniske episoder opptrer på nytt, kreves derfor lengre perioder med symptomfrihet. Sannsynligheten for tilbakefall skal vurderes ved første maniske episode. Der relevant spesialist vurderer høy sannsynlighet for at nye maniske episoder kan utløses, bør observasjonstiden forlenges. Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand uten maniske episoder i seks måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i to år, før den kan gis med vanlig varighet. Andre psykotiske lidelser: Kjøring er ikke tillatt i den akutte sykdomsfasen. Det skal etter enkeltstående psykotiske episoder ikke foreligge andre symptomer eller helsesvikt som, etter vurdering av spesialist, antas å kunne påvirke kjøreevnen. Førerkortgruppe 1 Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved stabil tilstand i tre måneder, god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten, ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og god sykdomsinnsikt. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for vanlig varighet, dersom relevant spesialist anbefaler det. Legg merke til at det ved alle lidelser er punkt om god etterlevelse og ingen bivirkninger som kan påvirke trafikksikkerheten (som f. eks trøtthet) og god sykdomsinnsikt. Oi. Dette har ingen lege, psykiater eller psykolog fortalt meg. Jeg har hatt to maniske episoder i år, men valgte selv å ikke kjøre da jeg skjønte at det var en dårlig ide. Ventet til jeg var stabil igjen, og har kjørt bil da. Ikke kjørt under oppstart av medisiner, og aldri på dager jeg har tatt Sobril. Det skal sies at jeg er litt redd for å kjøre bil, og kjører veldig forsiktig og rolig. Ekstremt opptatt av å følge regler, og kjører alltid i fartsgrensen +- 5 km. Ser alltid for meg ting som kan gå galt - ser for meg katter som hopper ut gjennom hekker, barn som kommer springende rundt hjørner, at bilen foran skal bråbremse osv. Har mye angst, så jeg er "forberedt på det meste" som kan gå galt. Anonymkode: 04cf8...b6a 0 Siter
emilie321 Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 Synes det er helt riktig at man mister førerkortet når man feks er psykotisk. Mistet selv førerkortet pga psykose for noen år siden. Fikk det igjen etter 8 måneder. Nå passer jeg på å ta medisiner så jeg kanskje slipper å bli så syk igjen 0 Siter
Annkarin Skrevet 27. august 2016 Forfatter Skrevet 27. august 2016 11 timer siden, emilie321 skrev: Synes det er helt riktig at man mister førerkortet når man feks er psykotisk. Mistet selv førerkortet pga psykose for noen år siden. Fikk det igjen etter 8 måneder. Nå passer jeg på å ta medisiner så jeg kanskje slipper å bli så syk igjen Jeg mistet førerkortet lenge ETTER psykosen fordi jeg hadde hatt en mani tilbake i tid 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. august 2016 Skrevet 27. august 2016 3 minutter siden, Annkarin skrev: Jeg mistet førerkortet lenge ETTER psykosen fordi jeg hadde hatt en mani tilbake i tid Har du søkt om dispensasjon? De kan jo ikke ta fra deg lappen fordi du har hatt mani, var mange som skulle mistet lappen da. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.