Gå til innhold

Tilbakevendende depresjon, forebygging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en lang og god periode i sommer etter at jeg sluttet på medisiner. Hadde en veldig opptur i sommer på et par uker der jeg sov veldig lite og hadde mye energi. Nå ser det dessverre ut til at jeg er på tur inn i en ny depresjon. Trenger mye søvn og er helt tiltaksløs. Plages med uro, irritasjon og en del tanker.

Hvilke tiltak kan hjelpe å forhindre tilbakevendende depresjon?

Regner med at jeg sikkert må begynne medisiner igjen, men det går vel greit så lenge jeg slipper Escitalopram for de gjorde meg følelsesløs.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det eneste som sikkert hjelper er livslang behandling med antidepressiva.

Jeg må innrømme at jeg blir helt matt av de som stadig slutter på AD. Etter 3.-4. depresjon bør en seriøst vurdere livslang behandling. Uten dette er tilbakefallssannsynligheten nær 100%.

Skrevet
23 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg må innrømme at jeg blir helt matt av de som stadig slutter på AD. Etter 3.-4. depresjon bør en seriøst vurdere livslang behandling. Uten dette er tilbakefallssannsynligheten nær 100%.

Nå var det ikke jeg som bestemte at jeg skulle slutte på medisiner, men psykiateren på DPS.

Jeg er ennå ikke ferdig med utredning, men har så langt fått diagnosene PTSD og sosial angst. Går ukentlig til psykiatrisk sykepleier på DPS som etter oppturen min i sommer mente det kunne være noe mer enn PTSD og sosial angst, men psykiater var ikke enig.

Får snart ny time til ny psykiater så er litt spent hva han/hun mener.  

Skrevet

Siden du skrev tilbakevendende depresjon i overskriften, antok jeg at det var det det handlet om.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Siden du skrev tilbakevendende depresjon i overskriften, antok jeg at det var det det handlet om.

Er det en diagnose som kalles tilbakevendende depresjon? I så fall så visste jeg ikke det. Var alvorlig deprimert i et halvt år ca., begynte på SSRI i november 2015, sluttet i juni 2016. Hatt en god periode i sommer, men er nå på tur tilbake inn i en depresjon.

Skrevet

Ja, det er det - F33.

Det kalles dette fra depresjon nr 2 i livet og senere depresjoner.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, det er det - F33.

Det kalles dette fra depresjon nr 2 i livet og senere depresjoner.

Takk :)

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Forstår du blir matt som har kunnskapen. Vi eier ikke samme kunnskap som deg og gjør valg ut fra våres hoder. Opplæring i medisinbruk hadde vært noe. Alle dps burde gitt dette. Forståelse, virkning, bivirkninger. . Vi skjønner ikke like mye som deg vettu. Der ligger mye av greia for at du blir matt av oss. 

Skrevet
6 minutter siden, Poet skrev:

Forstår du blir matt som har kunnskapen. Vi eier ikke samme kunnskap som deg og gjør valg ut fra våres hoder. Opplæring i medisinbruk hadde vært noe. Alle dps burde gitt dette. Forståelse, virkning, bivirkninger. . Vi skjønner ikke like mye som deg vettu. Der ligger mye av greia for at du blir matt av oss. 

Nå er det jo et spekter av årsaker til at folk slutter på medisiner. Alt fra at legen anbefaler det til at det er bivirkninger til at man ikke gidder ta medisiner til, og jeg kan ikke understreke dette nok, at man føler seg bra og av den grunn tror at man ikke lengre trenger medisiner.

Det er like tåpelig som pappas bruk av blodtrykksmedisiner. Får normalt blodtrykk av medisinene, derfor slutter han. Guess what, blodtrykket blir høyt igjen. Forstår ikke hvordan dette kan overraske han. Hver gang.

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Nå er det jo et spekter av årsaker til at folk slutter på medisiner. Alt fra at legen anbefaler det til at det er bivirkninger til at man ikke gidder ta medisiner til, og jeg kan ikke understreke dette nok, at man føler seg bra og av den grunn tror at man ikke lengre trenger medisiner.

Det er like tåpelig som pappas bruk av blodtrykksmedisiner. Får normalt blodtrykk av medisinene, derfor slutter han. Guess what, blodtrykket blir høyt igjen. Forstår ikke hvordan dette kan overraske han. Hver gang.

Ikke sant. Og ut fra den kunnskapen vi sitter med, hver og en især, er ikke god nok til å ta et så drastisk valg som å slutte. Vi bør bli lært opp av fagkyndige. Bare det ar NHD sa at dersom man har hatt 3-4 depresjoner og slutter med AD, vil tilbakesannsynligheten være nærmere 100%. Dette visste jeg ikke. Men nå gjør jeg det. Og gjett hva, Dahl. Jeg skal IKKE slutte:-)

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er det ikke betydelig tilbakefallsprosent også ved bruk av AD?

Anonymkode: bb8be...d11

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har gått på antidepressiva siden 2008, men likevel har jeg fått depresjon i 2011 og 2014. Det er forferdelig demotiverende å vite at om tre år slår depresjonen meg i bakken igjen og 3-4 mnd. på tvang på lukket avdeling blir nødvendig... Hvordan forebygge dette? Nå går jeg også på 200 mg Lamictal, men det gjorde jeg også i 2014...

Anonymkode: daad5...942

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hjelper AD alltid på depresjon? Kan nok være bedre å gjøre noe med den underliggende grunnen til at en er deprimert, f.eks for høyt arbeidspress, ensomhet, etc.

Anonymkode: 80fcf...f9d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke betydelig tilbakefallsprosent også ved bruk av AD?

Anonymkode: bb8be...d11

Ca 25% sammenlignet med uten AD :-)

Skrevet
7 timer siden, Poet skrev:

Jeg tenker her kun på den gruppen som har fått rikelig med informasjon.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på antidepressiva siden 2008, men likevel har jeg fått depresjon i 2011 og 2014. Det er forferdelig demotiverende å vite at om tre år slår depresjonen meg i bakken igjen og 3-4 mnd. på tvang på lukket avdeling blir nødvendig... Hvordan forebygge dette? Nå går jeg også på 200 mg Lamictal, men det gjorde jeg også i 2014...

Er jo ikke sikkert at neste depresjon (om du får noen) blir like ille som i 2011 og 2014. Nå har du sannsynligvis mulighet til å kjenne igjen symptomene hvis de kommer, og da kan du søke hjelp tidligere slik at du slipper tvang på lukket avdeling. Og en ting til: Tvang på lukket avdeling tilhører sjeldenhet ved depresjon.

Anonymkode: 0fa2b...f4f

Skrevet
8 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg forstår din fars tankegang veldig godt. Man regner med at man er helbredet og at man ikke trenger mer behandling. Jeg hadde selv høyt blodtrykk som nå har stabilisert seg. Jeg har tenkt til å fortsette med medisinene, men kommer allikevel legen til å sette meg på en 24-timers blodtrykksmåling.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke sikkert at neste depresjon (om du får noen) blir like ille som i 2011 og 2014. Nå har du sannsynligvis mulighet til å kjenne igjen symptomene hvis de kommer, og da kan du søke hjelp tidligere slik at du slipper tvang på lukket avdeling. Og en ting til: Tvang på lukket avdeling tilhører sjeldenhet ved depresjon.

På den lukkede avdelingen jeg har vært på, en stemningspost, har ganske mange vært deprimert, mottatt ECT osv. Jeg har selv mottatt ECT med moderat virkning. Jeg klarer ikke å kjenne igjen symptomene før de er kastet over meg, som lyn fra klar himmel, og det eneste jeg vil da er å dø. Da er det uker med fastvakt osv. Vanskelig situasjon...

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På den lukkede avdelingen jeg har vært på, en stemningspost, har ganske mange vært deprimert, mottatt ECT osv. Jeg har selv mottatt ECT med moderat virkning. Jeg klarer ikke å kjenne igjen symptomene før de er kastet over meg, som lyn fra klar himmel, og det eneste jeg vil da er å dø. Da er det uker med fastvakt osv. Vanskelig situasjon...

Javel. Da så. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...