Gå til innhold

NHD: Litium og hjertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvordan kan litium påvirke hjertet? Jeg skal til å begynne med litium nå, men i pakningsvedlegget står det: "En bør utvise forsiktighet hos pasienter med lettere EKG-forstyrrelser". Fikk nettopp påvist VES på Moloklinikken, og fikk beskjed om at hjertet virker helt normalt, men skal ta 48t test snart, siden kardiologen ville sjekke alt nøye. -Men er ikke VES lette EKG-forstyrrelser, eller? Ble litt redd for at litium ikke er lurt å ta når man har VES? Vet du noe om dette, NHD?

Anonymkode: 4cd5c...f74

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal spørre kardiologen ved neste møte. Vanskelig for meg å svare når "hjertelidelsen" er så lite spesifikt beskrevet.

Skrevet
14 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg synes du skal spørre kardiologen ved neste møte. Vanskelig for meg å svare når "hjertelidelsen" er så lite spesifikt beskrevet.

Det er vel ikke en hjertelidelse, bare et fenomen. Jeg har ventrikulære ekstrasystoler nå og da. Under testen hadde jeg det før og etter trening, men ikke under treningsøkten. Fikk beskjed om at jeg er helt frisk, og i veldig god form. -Men VES er vel kanskje en "lett EKG-forstyrrelse"? I mitt ufaglærte hode høres det slik ut. Skal ikke tilbake til kardiologen, skjønner du, men jeg kan jo forsøke å ringe han. 

Skrevet

Siden det er Moloklinikken du har vært på, antar jeg at du har vært hos Even Holt (for øvrig broren til Anne Holt) - er det en som virkelig kan rytmeforstyrrelser, og særlig ventrikulære ekstraslag, så er det han. Han har til og med publisert en artikkel om dette tema.

Bare ring dit og spør. Med EKG-forandringer tenker vel i alle fall jeg mer på andre ting enn enkelte ekstraslag, som jo alle har. Men fasit får du kun ved å ringe han.

Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Siden det er Moloklinikken du har vært på, antar jeg at du har vært hos Even Holt (for øvrig broren til Anne Holt) - er det en som virkelig kan rytmeforstyrrelser, og særlig ventrikulære ekstraslag, så er det han. Han har til og med publisert en artikkel om dette tema.

Bare ring dit og spør. Med EKG-forandringer tenker vel i alle fall jeg mer på andre ting enn enkelte ekstraslag, som jo alle har. Men fasit får du kun ved å ringe han.

Ja, det var han jeg var hos :) Likte han godt, og synes han virket veldig flink. Skulle ønske det var litt lettere å få tak i han, bare. Han hadde dessverre veldig dårlig tid da jeg var der, så jeg fikk ikke spurt om alt jeg lurte på. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var han jeg var hos :) Likte han godt, og synes han virket veldig flink. Skulle ønske det var litt lettere å få tak i han, bare. Han hadde dessverre veldig dårlig tid da jeg var der, så jeg fikk ikke spurt om alt jeg lurte på. 

Bare å ringe. Hyggelige folk der borte, kjenner flere av dem godt. 

Ring og spør om legen kan ringe deg tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...