Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I perioder når ungene var små hadde jeg mye energi, var mye oppe om nettene. Skrev e.poster til Gud og hver man... Ringte også rundt til folk om dagen + at jeg tok vare på ungene når de var hjemme. Likte å bake mye og lagde middag til andre barn i tilegg, i perioder malte jeg mye både dag og natt. Tegnet også, drakk da ofte alkohol. Kan dette ha vært perioder med hypomanier? Jeg snakket om mine åndelige ting til folk, og de så på meg som veldig alternativ. 

I andre perioder orket jeg ingenting, lå ofte på sofaen og i sengen. Snakket lite om åndelige ting, hadde mye angst og var deprimert. Var livredd og sikkert psykotisk. Da var folk rundt ungene bekymret. Men leste masse bøker mens jeg lå for å forstå meg selv. 

Bare lurer på om jeg har hatt hypomanier tidligere? Og teller det når jeg var tenåring? Da var jeg enten oppe eller nede. Var vill og gal i perioder, folk likte å være med meg fordi jeg var sprø. Men også da var jeg sengeliggende i perioder, dette var noe alle visste om. Hadde mine perioder. 

Skrevet

Og jeg kunne danse og danse, ungene var med og danset til full musikk. De elsket det, jeg så lys og var i ekstase. Jeg var bare så glad. Hvorfor blir jeg ikke sånn lenger. Pga AP?

Jeg elsket husarbeid i perioder :D Satt på høy musikk og danset med kosten. Dette husker ungene som et godt minne, at jeg alltid var glad når jeg gjorde husarbeid. Før likte du det sier de, de husker meg og musikket. At jeg hang ut vinduet når jeg vasket vinduene. Men de husker også gangene jeg lå i sofaen, store deler av barndommen var jeg ikke med ut. Uff jeg svingte virkelig masse. 

Min samboer sa ofte at jeg minnet om hans far som var bipolar, min samboer syns det var ekkelt når han lo og tullet og tøyset og var høyt oppe. Det samme med meg, han likte det ikke. Men er sikker på at ungene likte det, jeg løftet dem opp og snurret dem rundt og rundt og de lo. Vi lo mye sammen. 

Skrevet

Lurer på hva dere som har hatt hypomani/mani mener om dette? Er det noe dere kjenner igjen?

Skrevet
46 minutter siden, stjernestøv skrev:

I perioder når ungene var små hadde jeg mye energi, var mye oppe om nettene. Skrev e.poster til Gud og hver man...BV, BUP, lærere osv. Ringte også rundt til folk om dagen + at jeg tok vare på ungene når de var hjemme. Likte å bake mye og lagde middag til andre barn i tilegg, i perioder malte jeg mye både dag og natt. Tegnet også, drakk da ofte alkohol. Kan dette ha vært perioder med hypomanier? Jeg snakket om mine åndelige ting til folk, og de så på meg som veldig alternativ. 

I andre perioder orket jeg ingenting, lå ofte på sofaen og i sengen. Snakket lite om åndelige ting, hadde mye angst og var deprimert. Var livredd og sikkert psykotisk. Da var folk rundt ungene bekymret. Men leste masse bøker mens jeg lå for å forstå meg selv. 

Bare lurer på om jeg har hatt hypomanier tidligere? Og teller det når jeg var tenåring? Da var jeg enten oppe eller nede. Var vill og gal i perioder, folk likte å være med meg fordi jeg var sprø. Men også da var jeg sengeliggende i perioder, dette var noe alle visste om. Hadde mine perioder. 

Høres ut som bipolaritet.

Anonymkode: 735c4...aba

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som bipolaritet.

Anonymkode: 735c4...aba

Det var det min samboer sa på den tiden, han sa det mye da ungene var små. Jeg minnet han om faren som var bipolar. Han likte meg ikke når jeg var oppe, da var alt bare tull med meg. Lo mye, akkurat som faren hans. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette kan ha vært hypomanier. Det stemmer også med det jeg mener du har oppgitt som din nåværende diagnose: Schizoaffektiv lidelse F25.

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette kan ha vært hypomanier. Det stemmer også med det jeg mener du har oppgitt som din nåværende diagnose: Schizoaffektiv lidelse F25.

Ok. Da stemmer vel diagnosen jeg har nå,men er jo ikke sånn lenger nå.  Betyr det at hvis jeg ikke sover på noen netter kan jeg bli hypoman? Takk for svaret :) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det betyr at du KAN bli det. AP beskytter mot mani/hypomani. I USA er Latuda brukt mye også ved bipolar lidelse.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det betyr at du KAN bli det. AP beskytter mot mani/hypomani. I USA er Latuda brukt mye også ved bipolar lidelse.

Å det er det ja...

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Og jeg kunne danse og danse, ungene var med og danset til full musikk. De elsket det, jeg så lys og var i ekstase. Jeg var bare så glad. Hvorfor blir jeg ikke sånn lenger. Pga AP?

Jeg elsket husarbeid i perioder :D Satt på høy musikk og danset med kosten. Dette husker ungene som et godt minne, at jeg alltid var glad når jeg gjorde husarbeid. Før likte du det sier de, de husker meg og musikket. At jeg hang ut vinduet når jeg vasket vinduene. Men de husker også gangene jeg lå i sofaen, store deler av barndommen var jeg ikke med ut. Uff jeg svingte virkelig masse. 

Min samboer sa ofte at jeg minnet om hans far som var bipolar, min samboer syns det var ekkelt når han lo og tullet og tøyset og var høyt oppe. Det samme med meg, han likte det ikke. Men er sikker på at ungene likte det, jeg løftet dem opp og snurret dem rundt og rundt og de lo. Vi lo mye sammen. 

Jeg har mer enn nok energi å dele ut om du trenger ;)
Dagen i dag har vært særdeles effektiv. Rev ned kjøkkenbord som var skrudd fast i veggen, skrudd sammen nytt kjøkkenbord, snekret opp ny list i vinduskarmen, nye gardiner hengt opp og nye gardinstenger festet, vasket vinduer, vasket gulv, vasket kjøkkenskap, vasket 3 maskiner med klær, ommøblert for så å flytte det tilbake ettersom jeg ikke ble fornøyd. Nå er det desverre for sent å begynne på hageprosjektet, så det får vente til i morgen ettersom det er blitt mørkt ute.
Nå ringte hj.spl om at fastlegen hadde sagt de kunne gi meg 3 tbl Nozinan så jeg skulle få sove, men ikke sjangs at jeg tar så mye når jeg ikke har tatt det på evigheter, og det vil gi meg hang-over i morgen, så jeg får ikke gjort prosjektene for i morgen. Er jo om natta jeg skal sove, ikke i et helt døgn og være apekatt.

Så om noen trenger hushjelp / hagehjelp / energiklump så er jeg tilgjengelig ;):P

Skrevet
6 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Jeg har mer enn nok energi å dele ut om du trenger ;)
Dagen i dag har vært særdeles effektiv. Rev ned kjøkkenbord som var skrudd fast i veggen, skrudd sammen nytt kjøkkenbord, snekret opp ny list i vinduskarmen, nye gardiner hengt opp og nye gardinstenger festet, vasket vinduer, vasket gulv, vasket kjøkkenskap, vasket 3 maskiner med klær, ommøblert for så å flytte det tilbake ettersom jeg ikke ble fornøyd. Nå er det desverre for sent å begynne på hageprosjektet, så det får vente til i morgen ettersom det er blitt mørkt ute.
Nå ringte hj.spl om at fastlegen hadde sagt de kunne gi meg 3 tbl Nozinan så jeg skulle få sove, men ikke sjangs at jeg tar så mye når jeg ikke har tatt det på evigheter, og det vil gi meg hang-over i morgen, så jeg får ikke gjort prosjektene for i morgen. Er jo om natta jeg skal sove, ikke i et helt døgn og være apekatt.

Så om noen trenger hushjelp / hagehjelp / energiklump så er jeg tilgjengelig ;):P

Å du har det godt :) 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å du har det godt :) 

Hadde jeg hatt det bedre hadde jeg vært i himmelen, men der er det for tidlig å banke på døra ;)

Skrevet
5 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Hadde jeg hatt det bedre hadde jeg vært i himmelen, men der er det for tidlig å banke på døra ;)

Ny det ;) 

Skrevet
16 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Hvordan da ?  Som menneske eller som en åndskapning ?

Skrevet
8 minutter siden, FGT skrev:

Hvordan da ?  Som menneske eller som en åndskapning ?

Tja, det kommer vel andre på hvilken tro man har 😉

Skrevet

Stjernestøv: Her la du ut mye privat informasjon om deg selv som du kanskje vil angre på i ettertid... Var jeg deg, ville jeg sendt forespørsel til admin om å slette/redigere noen av innleggene dine.

Anonymkode: f5ca5...54b

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stjernestøv: Her la du ut mye privat informasjon om deg selv som du kanskje vil angre på i ettertid... Var jeg deg, ville jeg sendt forespørsel til admin om å slette/redigere noen av innleggene dine.

Anonymkode: f5ca5...54b

Ja det har du rett i...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...