Gå til innhold

Hypomani - "brenne ut"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye om hypomani i disse dager.

Mitt spørsmål er: Kan hypomani brenne ut i betydningen forsvinne av seg selv eller er det noe som vil ligge livslangt på lur? Hvordan kan man eventuelt utradere risikoen for å havne i slike faser igjen? Jeg skjønner selvsagt dette med stabilitet og søvn og at fornuftig medisinering er bra, men kan det også forsvinne av seg selv slik en del andre sykdomstilstander kan? Noen som vet?

Skrevet
1 minutt siden, bibben skrev:

Det er mye om hypomani i disse dager.

Mitt spørsmål er: Kan hypomani brenne ut i betydningen forsvinne av seg selv eller er det noe som vil ligge livslangt på lur? Hvordan kan man eventuelt utradere risikoen for å havne i slike faser igjen? Jeg skjønner selvsagt dette med stabilitet og søvn og at fornuftig medisinering er bra, men kan det også forsvinne av seg selv slik en del andre sykdomstilstander kan? Noen som vet?

Ja det lurer jeg og på, lurer på om jeg var hypoman endel da ungene var små. Men har jo ikke vært slik på mange år, jeg savner det. Håper NHD svarer meg for jeg lurer sånn på det. 

Skrevet (endret)

Og så lurer jeg på en ting til: Hvor vanlig er komorbiditeten schizofreni - hypomani? Hvordan henger dette sammen? 

Endret av bibben
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Disposisjonen for bipolar lidelse er livslang.

Skrevet (endret)

(flyttet)

Endret av bibben
Skrevet
14 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Disposisjonen for bipolar lidelse er livslang.

Takk for svar fra deg. Da forstår jeg at dette er noen en alltid må ta hensyn til. Jeg synes imidlertid det er forunderlig at dette har dukket opp i mitt liv nå. Det er nytt og fremmed. Jeg har som du vet diagnosen schizofreni fra før. Dette med hypomanien har kommet på toppen av alt og det er ikke noe stas hverken for meg eller dem jeg har jevn kontakt med. Jeg går på Risperdal injeksjoner (25 mg). Tror du at en oppjustering av dosen vil kunne hjelpe på hypomanien? At jeg får f.eks. 50 mg? Jeg begynner å bli litt oppgitt over dette fordi jeg er usikker på hva som er den beste løsningen. Jeg tar nå i tillegg en ekstra dose Zyprexa for å sikre søvn og holde meg mer stabil. Dette til opplysning. Hva tenker du om Risperdalen. Er takknemlig for svar :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tror du burde ha i det minste 37,5 mg i en periode nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...