Gå til innhold

Deppa og ustabil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svinger fort.

Kjente det var _noe_ forrige helg, men klarte ikke sette fingeren på det. Plutselig får jeg onsdag lyst til å ta OD og regner på alle medisinene jeg har her. Finner ut at jeg er i tvil, at jeg kanskje ikke har helt lyst, så tar kontakt med kommunen for å "snakke meg ut av det". Prater med en person i over to timer, leverer fra meg all medisin jeg har liggende. Nå har jeg ikke mye å gripe fatt i, men jeg har i alle fall kvitta meg med én ting. Lover å holde ut til et møte etter par dager seinere. Møtet går ikke så altfor bra, en del ting jeg ikke klarer sortere, enkelte deltakere jeg føler motarbeider meg. Jeg blir veldig usikker og begynner bli barnslig vrang. Gir meg, men muligens litt seint.

Hatt daglig levering av medisiner og er ganske deppa og ustabil. I et nytt forsøk på bedring har jeg nå sendt melding til legekontoret med spørsmål om å få øke en medisin igjen. Før helga var jeg vrang og sa nei, men etter mye tankevirksomhet i dag (mandag) har jeg kommet frem til at det er verdt et forsøk. De to andre gangene jeg har økt denne til den dosen jeg ønsker, har jeg blitt "frisk". Ja, hypoman nå sist. Jeg må finne en måte å takle hypomanien på, ikke utagere og gjøre mange dumme ting igjen. Utfordringen blir jo kanskje å ikke klage på dårlig søvn igjen. Den er dårlig uansett om jeg er deppa eller gira, spiller ingen rolle. 

Legen har gitt opp å finne behandling for søvnproblemene mine. Jeg har noen gode netter innimellom, så er ikke helt søvnløs. Synes det er rart jeg kan være så opplagt, men det er vel noe man blir vant til (?) Sov natt til mandag, så kunne ikke akkurat forvente søvn i natt igjen. Aldri to netter på rad. Slitt med søvnen lenge, denne siste perioden har vart siden April.

Noen som har noen tips om hvordan holde ut disse svingningene når det ser ut som svartest. ?

Hvordan håndtere impulsene en får når man blir hypoman? Etterhvert som tiden går, blir det bare mye vanskeligere å styre- etterhvert føles det umulig. Likevel har jeg jo litt kontroll, i mellom. Hver kveld/natt er en kjempeutfordring, da jeg er mest ukritisk. 

Å si til meg at søvnhygiene hjelper, men tar tid å få til, blir bare erting. Jeg har fortsatt mine rutiner selv om det betyr søvnløse netter/dager, jeg har holdt på alt jeg lærte for over ett år siden. Det bare fungerer ikke nå. Vet ikke hva som er annerledes. Annet enn at det er rotet i traumer som jeg har holdt skjult i alle år  (kom frem i April ja.)

Dette ble langt og uoversiktlig, håper finne tråden i det.

(Ja, jeg hører på rådene jeg får her, selv om jeg noen ganger får tanker om å gjøre det stikk motsatte. Det betyr IKKE at jeg ikke følger de råd NHD eller andre kommer med!!)

Skrevet
1 time siden, Psykojenta skrev:

Svinger fort.

Kjente det var _noe_ forrige helg, men klarte ikke sette fingeren på det. Plutselig får jeg onsdag lyst til å ta OD og regner på alle medisinene jeg har her. Finner ut at jeg er i tvil, at jeg kanskje ikke har helt lyst, så tar kontakt med kommunen for å "snakke meg ut av det". Prater med en person i over to timer, leverer fra meg all medisin jeg har liggende. Nå har jeg ikke mye å gripe fatt i, men jeg har i alle fall kvitta meg med én ting. Lover å holde ut til et møte etter par dager seinere. Møtet går ikke så altfor bra, en del ting jeg ikke klarer sortere, enkelte deltakere jeg føler motarbeider meg. Jeg blir veldig usikker og begynner bli barnslig vrang. Gir meg, men muligens litt seint.

Hatt daglig levering av medisiner og er ganske deppa og ustabil. I et nytt forsøk på bedring har jeg nå sendt melding til legekontoret med spørsmål om å få øke en medisin igjen. Før helga var jeg vrang og sa nei, men etter mye tankevirksomhet i dag (mandag) har jeg kommet frem til at det er verdt et forsøk. De to andre gangene jeg har økt denne til den dosen jeg ønsker, har jeg blitt "frisk". Ja, hypoman nå sist. Jeg må finne en måte å takle hypomanien på, ikke utagere og gjøre mange dumme ting igjen. Utfordringen blir jo kanskje å ikke klage på dårlig søvn igjen. Den er dårlig uansett om jeg er deppa eller gira, spiller ingen rolle. 

Legen har gitt opp å finne behandling for søvnproblemene mine. Jeg har noen gode netter innimellom, så er ikke helt søvnløs. Synes det er rart jeg kan være så opplagt, men det er vel noe man blir vant til (?) Sov natt til mandag, så kunne ikke akkurat forvente søvn i natt igjen. Aldri to netter på rad. Slitt med søvnen lenge, denne siste perioden har vart siden April.

Noen som har noen tips om hvordan holde ut disse svingningene når det ser ut som svartest. ?

Hvordan håndtere impulsene en får når man blir hypoman? Etterhvert som tiden går, blir det bare mye vanskeligere å styre- etterhvert føles det umulig. Likevel har jeg jo litt kontroll, i mellom. Hver kveld/natt er en kjempeutfordring, da jeg er mest ukritisk. 

Å si til meg at søvnhygiene hjelper, men tar tid å få til, blir bare erting. Jeg har fortsatt mine rutiner selv om det betyr søvnløse netter/dager, jeg har holdt på alt jeg lærte for over ett år siden. Det bare fungerer ikke nå. Vet ikke hva som er annerledes. Annet enn at det er rotet i traumer som jeg har holdt skjult i alle år  (kom frem i April ja.)

Dette ble langt og uoversiktlig, håper finne tråden i det.

(Ja, jeg hører på rådene jeg får her, selv om jeg noen ganger får tanker om å gjøre det stikk motsatte. Det betyr IKKE at jeg ikke følger de råd NHD eller andre kommer med!!)

Jeg kjenner meg en del igjen ang disse svingningene. Onsdag planla jeg også OD. Tok med meg alle medisinene mine og kjørte langt avgårde. Skulle finne det rette stedet. Kom på at jeg trengte noe å svelge dem ned med og kjørte derfor innom en bensinstasjon for å kjøpe noe å drikke. Da jeg stod i køen for å bli ekspedert, merket jeg at jeg også var litt sulten. Tenkte at jeg kunne unne meg et siste måltid og bestilte pølse i brød. Mens jeg satt i bilen og spiste, kom plutselig en bekjent av meg kjørende inn på bensinstasjonen. Vedkommende så meg og gikk bort til meg for å prate. Vi pratet om vær og vind og ikke noe spesielt, men i løpet av samtalen gikk de akutte lystene til selvmord bort, og jeg følte meg bedre. Kjørte derfor hjem igjen og la medisinene tilbake i skapet. 

Vet ikke om noen råd å gi deg, jeg følte bare et stort behov for å dele dette med noen. Det kom over meg når jeg leste at du planla OD onsdag, akkurat som jeg. Men om man kan ta noen som helst "lærdom" av min erfaring, må det være å prate med noen når man har det sånn. Om ikke noen tilfeldigvis kommer bort til deg, så kan jo du gjøre forsøk på å oppsøke noen og slå av en prat. Da blir liksom tankene dine avsporet. 

Anonymkode: a453f...e7a

Skrevet

Må bare korrigere en ting i innlegget mitt...jeg skrev jeg var vrang før helga og sa nei...det var aldri et tilbud om å øke dosen (men sto på 60 fra innleggelsen- tok bare 40 av dem)men siden legen i utgangspunktet ville ha meg på max 50 så jeg ikke hensikten...og så var jeg redd for å ikke få tilbake kontrollen jeg etterhvert mista på 60.

Takk for svar. Ja, jeg prata jo med noen. Først en kompis, men tankene ble bare mer pressende, så endte med kommunen utpå kvelden. Den følelsen når du gir fra deg ene løsninga...ikke lett å forklare- ble kvalm, kaldsvetta, hjertebank...

Må bare fortsette i det håpet om at jeg vil få øke medisinen igjen, til virksom dose.

Komplisert dette...

Skrevet

Da lever jeg på nytt i håpet om at Fontex får hjulpet meg opp.

Er det risiko for at den ikke funker like godt nå som de to forrige gangene? Begge gangene har jeg kommet for høyt (ifølge de som hjelper meg...og min egen følelse). Denne gangen får de ikke lov til å røre Quetiapin heller. Forrige gang ble hele morgendosen på 200mg fjernet, og jeg kom for høyt. Nå er jeg satt på de 200 igjen, og håper at de blir med på å stabilisere formen på et bra nivå.

Vanskelig å finne ut hva som blir best, men hvis Fontex funker for tredje gang skal den ikke røres, da får vi finne andre ting som kan hjelpe med stabilisering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...