Gå til innhold

Kronisk suicidal vs. akutt suicidal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen forskjell på behandlingen av disse to tilstandene?

Finnes det noe statistikk som viser hvilken av disse gruppene som har flest fullbyrdede suicid og suicidforsøk?

Hvilken av tilstandene regnes som "farligst" ?

Skrevet

Suicidalitet er vel ikke i seg selv en sykdom, det er vel mer å anse som et symptom? Tenker at behandlingen avhenger av den underliggende sykdommen (foruten å forhindre selvmord der og da ved å fjerne farlige gjenstander). 

Trodde kronisk suicidalitet mest ble sett ved personlighetsforstyrrelser? Det er vel et tegn på at man på permanent grunnlag har det enormt vondt, der akutt suicidalitet mer er forbundet med depresjoner og kriser? Hva som er farligst aner jeg ikke.

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Suicidalitet er vel ikke i seg selv en sykdom, det er vel mer å anse som et symptom? Tenker at behandlingen avhenger av den underliggende sykdommen (foruten å forhindre selvmord der og da ved å fjerne farlige gjenstander). 

Trodde kronisk suicidalitet mest ble sett ved personlighetsforstyrrelser? Det er vel et tegn på at man på permanent grunnlag har det enormt vondt, der akutt suicidalitet mer er forbundet med depresjoner og kriser? Hva som er farligst aner jeg ikke.

Nei, jeg sier heller ikke at dette er en sykdom. Jeg kaller det blant annet "tilstand". Og ja, jeg tror også at det er symptomer på underliggende/bakenforliggende sykdom. 

Skrevet

Det er vel gjerne en del av et større sykdomsbilde.

Etter et opphold på somatisk i fjor i kjølvannet av et alvorlig selvmordsforsøk, dukket plutselig kronisk suicidal opp i jounalen min. Sammenlagt har jeg tre seriøse forsøk på samvittigheten over en lang periode. Imidlertid har alle disse vært kalkulerte, ikke gjort på impuls. I følge min behandler er dette begrepet litt misvisende, hun mener tilbakevendenede suicidal er mer nyansert. Jeg har det i alle fall ikke slik at jeg til en hver tid går rundt og er suicidal. Det kommer om jeg blir tilstrekkelig depressiv, eller om jeg får en blandet episode - det siste er det skumleste for meg. Og sykdomsperioder får jeg dessverre. Derfor er det viktig at både de jeg har rundt meg, pårørende som hejlpeapparat, og jeg selv lærer lusa på gangen å kjenne.

Mine tanker er at akutt suicidalitet kanskje er det skumleste, da man oftest ikke får tid til å forebygge.

Skrevet

Jeg synes også at akutt suicidalitet er skummelt. Jeg er ikke kronisk suicidal, men jeg blir det når jeg er deprimert, og hvis jeg drikker alkohol forsvinner impulskontrollen min og jeg gjør dritskumle ting jeg ellers ikke ville ha gjort hvis fornuften var tilkoblet. Jeg er redd for hva jeg kan gjøre helt akutt, hvis jeg får ånden over meg.

Anonymkode: 1ba7b...3d1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...