Gå til innhold

Finnes det en pille...

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, slabbedask skrev:

Denne utredningen går da ekstremt sakte?

Ja, jeg er vel en litt tricky case. De mener hele tiden det må være noe mer. Først mente de jo at jeg ikke trengte denne testen siden jeg hadde blitt testet både for asperger og adhd. Men så er fastlegen min overbevist om at det er noe de ikke har oppdaget så hun ville jeg skulle ta denne "lang versjon"-testen. Men der jeg går til behandling har de ikke nevropsykologer så jeg måtte henvises til et annet DPS for den testen. Den forrige psykiateren der jeg går nå skulle sende henvisning til nevropsykolog, men den ble visst aldri sendt. Så sånn er det ;)

Skrevet
13 minutes ago, Trine said:

Vil ikke resultatet bli dårligere dersom man tar hele på en dag? Blir jo så sliten i hodet tenker jeg.

Rimelig sliten ja. Sov lite natten før, og tok i tillegg benzo på testdagen. ;) Hjalp med kaffe. "De små grå" fungerte heldigvis ganske så bra denne dagen allikevel. :)

Anonymkode: 239f8...cf9

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker seriøs og omfattende.

Anonymkode: f4f8d...031

Den er nok det. Fastlegen min er veldig nøye så da hun fikk beskjed om at jeg burde utredes for asperger og henvises til dps så henviste hun heller til Glenne regionale senter for autisme for da hadde hun sjekket med dps og de hadde ingen spesialister på autisme. Så tok det jo litt tid på Glenne da. Jeg tror jeg var der 3 ganger også var foreldrene mine der en gang. Så mente psykiateren der at jeg nok hadde adhd og sa at dersom de var i tvil om diagnosen (asperger) så ville de sette meg på adhd-medisin fordi adhd ofte skjulte autisme. Men de konkluderte med at jeg ikke har asperger (fastlegen mener fortsatt jeg har et snev av det) og siden det er et senter for autisme så måtte jeg henvises videre for utredning av adhd. Så de henviste meg til det lokale DPS. Der måtte jeg vente i 4 mnd på time. Hadde to utredningssamtaler og skulle henvises videre til nevropsykolog. Jeg fikk ikke teste adhd-medisiner i ventetiden fordi psykiateren (som heldigvis sluttet) mente jeg hadde invalidiserende angst. Da dro jeg privat. Tok de testene jeg trengte å ta og fikk diagnosen. Men medisinene hadde ikke noe effekt på meg og fastlegen mener fortsatt at mitt forskrudde hode ikke bare har adhd. Ikke vet jeg, men nå ser jeg egentlig litt fram til denne nevropsykologiske testen.

Skrevet
13 minutter siden, Trine skrev:

Ja, jeg er vel en litt tricky case. De mener hele tiden det må være noe mer. Først mente de jo at jeg ikke trengte denne testen siden jeg hadde blitt testet både for asperger og adhd. Men så er fastlegen min overbevist om at det er noe de ikke har oppdaget så hun ville jeg skulle ta denne "lang versjon"-testen. Men der jeg går til behandling har de ikke nevropsykologer så jeg måtte henvises til et annet DPS for den testen. Den forrige psykiateren der jeg går nå skulle sende henvisning til nevropsykolog, men den ble visst aldri sendt. Så sånn er det ;)

Får håpe du blir ferdig før AAP går ut da. :ph34r:

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rimelig sliten ja. Sov lite natten før, og tok i tillegg benzo på testdagen. ;) Hjalp med kaffe. "De små grå" fungerte heldigvis ganske så bra denne dagen allikevel. :)

Så du var normal? Jeg følte meg skikkelig skjerpet da jeg tok WAIS, men jeg var visst ikke det alikevel. "Av og på" konsentrasjon og elendig prossesseringshastighet.

Skrevet
19 minutes ago, Trine said:

Vil ikke resultatet bli dårligere dersom man tar hele på en dag? Blir jo så sliten i hodet tenker jeg.

Resultatet ble gjennomgående høyt uansett, så det hadde vel lite å si slik sett. Jeg fikk gudskjelov pauser innimellom. ;) Ble vel ikke så mye klokere av denne undersøkelsen da men. Annet enn at hjernen min kan fungere bedre enn jeg tror på lite søvn og benzo. ;)

Skrevet
3 minutter siden, slabbedask skrev:

Får håpe du blir ferdig før AAP går ut da. :ph34r:

Hehe, ja. Jeg har et år mer enn jeg trodde for det første året var jeg jo sykemeldt. Så det er litt under to år igjen, tror jeg, nå ble jeg litt usikker. Samme det. Fikk et inntrykk av at NAV skal ha meg ut i tiltak så fort denne nevropsyk.testen er ferdig. Men fastlegen har jo sagt at det ikke er noe vits før jeg blir bedre og jeg har jo ikke blitt noe bedre. Menmen, det ordner seg vel på et vis, eller ikke.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Resultatet ble gjennomgående høyt uansett, så det hadde vel lite å si slik sett. Jeg fikk gudskjelov pauser innimellom. ;) Ble vel ikke så mye klokere av denne undersøkelsen da men. Annet enn at hjernen min kan fungere bedre enn jeg tror på lite søvn og benzo. ;)

Hehehe...og de sier at benzo sløver hjernen :P

Skrevet
39 minutes ago, Trine said:

Hehehe...og de sier at benzo sløver hjernen :P

I mitt tilfelle vil jeg si at "sløver" høres veldig overdrevet ut. Virker som det heller "normaliserer". Men folk reagerer ulikt på medisiner også. Min beste eksamen noensinne avla jeg forresten på benzo. :P

Skrevet
4 timer siden, Trine skrev:

Vet ikke, andre sier jeg ser så svart på alt. Det jeg skrev her var ikke de mest fisete tingene, f.eks så reagerer jeg veldig dersom noen må endre en avtale, eller kommer for sent, eller ikke legger ting der de skal ligge, eller begynner å snakke når jeg prøver å konsentrere meg. Det er fiseting. Jeg har lært meg å holde det for meg selv så det går ikke ut over andre, men det går veldig utover meg.

Ja, det kan nok utenfra oppfattes som fiseting (og det tar absolutt enormt med energi for oss å bry oss om alt) men det er ikke uvanlig at vi med adhd har autistiske trekk (jeg har det i min diagnose og det er ofte omvendt også) og da er det ikke rart verden raser når man trenger forutsigbarhet. Jeg har nå blitt mye bedre på dette, før kunne jeg ikke endre planer og var det f.eks buss for t-bane raste alt sammen. Jeg kunne jo ikke ta buss når jeg hadde planlagt å ta t-bane! Men det er sånn du sier, du har lært å ikke belaste andre. Nå er spørsmålet: hvordan ikke belaste seg selv.....Hmm.du er jo allerede mye for deg selv har jeg forstått, så det er ikke løsningen. Vet ikke om du kan trene, men det er nok det eneste som hjelper for meg i tillegg til tilbaketrekning og forsøk på å se at det ikke er vondt ment/ikke så store ting etc Når jeg er stressa sier jeg fra til de jeg kjenner: jeg vet jeg ikke burde reagere, men jeg takler ikke at du.. osv Men ellers går jeg og går i timesvis. Eller løper. Eller løfter vekter. Hører på lydbok. Og noen ganger musikk. Prøver å slutte med sjokolade, men det hjalp litt det også (dessverre). Og folk forstår vel hvis man sier fra at sliter man j.... med å konsentrere seg kan man ikke høre på snakk i tillegg. Prøv å si fra (håper de hører på deg). Det er ikke bare vi som skal tilpasse oss verden, verden må tilpasse seg litt den også!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle vil jeg si at "sløver" høres veldig overdrevet ut. Virker som det heller "normaliserer". Men folk reagerer ulikt på medisiner også. Min beste eksamen noensinne avla jeg forresten på benzo. :P

Ja, om benzo får bort alle de slitsomme tankene som man egentlig ikke trenger så blir det jo mer plass til de fornuftige tankene. Hehe, hørtes bra ut å avlegge eksamen på benzo :D

Skrevet
1 time siden, Liten40 skrev:

Ja, det kan nok utenfra oppfattes som fiseting (og det tar absolutt enormt med energi for oss å bry oss om alt) men det er ikke uvanlig at vi med adhd har autistiske trekk (jeg har det i min diagnose og det er ofte omvendt også) og da er det ikke rart verden raser når man trenger forutsigbarhet. Jeg har nå blitt mye bedre på dette, før kunne jeg ikke endre planer og var det f.eks buss for t-bane raste alt sammen. Jeg kunne jo ikke ta buss når jeg hadde planlagt å ta t-bane! Men det er sånn du sier, du har lært å ikke belaste andre. Nå er spørsmålet: hvordan ikke belaste seg selv.....Hmm.du er jo allerede mye for deg selv har jeg forstått, så det er ikke løsningen. Vet ikke om du kan trene, men det er nok det eneste som hjelper for meg i tillegg til tilbaketrekning og forsøk på å se at det ikke er vondt ment/ikke så store ting etc Når jeg er stressa sier jeg fra til de jeg kjenner: jeg vet jeg ikke burde reagere, men jeg takler ikke at du.. osv Men ellers går jeg og går i timesvis. Eller løper. Eller løfter vekter. Hører på lydbok. Og noen ganger musikk. Prøver å slutte med sjokolade, men det hjalp litt det også (dessverre). Og folk forstår vel hvis man sier fra at sliter man j.... med å konsentrere seg kan man ikke høre på snakk i tillegg. Prøv å si fra (håper de hører på deg). Det er ikke bare vi som skal tilpasse oss verden, verden må tilpasse seg litt den også!

Ja, de trodde jo først jeg hadde asperger så jeg har nok noen trekk av det. Skjønner godt at verden raser sammen når man må ta buss når man egentlig skulle ta banen. Jeg har forsåvidt også blitt bedre, i forhold til hvordan jeg var som barn, men jeg trenger fortsatt forutsigbarhet. Det er et godt spørsmål, hvordan ikke belaste seg selv. Ja, jeg er allerede mye alene og det trenger jeg, men det blir det jo en slutt på når jeg må ut i tiltak. Jeg trener ikke direkte, men jeg går tur. Minst to turer hver dag og de er som regel på ca 1 time hver. Jeg må gå ellerså klikker jeg. Så tar jeg med meg hunden min og stikker til fjells, gjerne med telt, bare for å komme litt bort fra verden. Så kan jeg klare å la andre tanker ligge når jeg trener hund (lydighet, spor o.s.v), men nå har jeg bare en hund så da blir det ikke like mye av den treninga. Hehe, noen ganger har jeg sagt ifra til andre at de må være stille mens jeg tenker, men da begynner jeg å tenke på hvordan de egentlig reagerer når jeg sier det, om jeg sa det på en ufin måte o.s.v. så da klarer jeg ikke konsentrere meg uansett. Også prøver jeg å skyndte meg så de skal slippe å være stille så lenge, men da blir det jo ihvertfall bare kaos. Jeg har litt dårlig erfaring med å si ifra til folk at jeg trenger tid alene. Noen tar det fint og forstår, mens andre begynner å mase om at jeg blir lei av dem og sliten av dem og blablabla. Ja, jeg gjør jo det, men det er ikke den ene personen spesielt, men alle. Jeg tror ihvertfall at dersom jeg skal overleve så må jeg slutte å presse meg selv så ekstremt mye, prøve å tenke at folk bare får akseptere meg slik som jeg er, med de skavanker jeg har.

Tusen takk for svaret ditt, på en måte godt å høre at jeg ikke er den eneste som er sånn. Selv om jeg jo ikke unner noen andre dette kaoset.

Skrevet
3 hours ago, Trine said:

Så du var normal? Jeg følte meg skikkelig skjerpet da jeg tok WAIS, men jeg var visst ikke det alikevel. "Av og på" konsentrasjon og elendig prossesseringshastighet.

Normal er jeg vel ikke. :P Men fikk gjennomgående høy score på det som ble målt av kognitive tester, prosessering, hukommelse etc., så problemet er nok på det følelsesmessige plan. Blir fort veldig sliten, og var "helt ferdig" etter denne testen. Orker lite over tid, men klarer å holde ut 1 krevende dag (med benzo).

Skrevet
19 minutes ago, Trine said:

Ja, om benzo får bort alle de slitsomme tankene som man egentlig ikke trenger så blir det jo mer plass til de fornuftige tankene. Hehe, hørtes bra ut å avlegge eksamen på benzo :D

Ifølge alle leger jeg har snakket med, er det ikke bra. Men det fungerte ok for meg. :)

Skrevet

Normal er jeg vel ikke. :P Men fikk gjennomgående høy score på det som ble målt av kognitive tester, prosessering, hukommelse etc., så problemet er nok på det følelsesmessige plan. Blir fort veldig sliten, og var "helt ferdig" etter denne testen. Orker lite over tid, men klarer å holde ut 1 krevende dag (med benzo).

Nei, hehe, det er vel ingen her inne som er helt normale :D Jeg kunne trengt en ny cpu. Fikk 76 på prossessering, noe psykiateren mente var elendig :P Jeg kan nok også holde ut en krevende dag dersom jeg får rikelig med pauser, men konsentrasjonen blir værre og værre. Kan nok tenkes at den som tester meg etterhvert blir dritt lei av å gjenta spørsmålet om og om igjen. Men det er de vel vant med.

Jeg prøvde å lese litt mer om adhd og benzo og det er litt ulike erfaringer. Noen syns det hjelper med benzo, mens andre mener at konsentrasjonen blir værre.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge alle leger jeg har snakket med, er det ikke bra. Men det fungerte ok for meg. :)

Nei, man kan jo bli avhengig og det er ikke bra ;)

Skrevet
48 minutes ago, Trine said:

Nei, hehe, det er vel ingen her inne som er helt normale :D Jeg kunne trengt en ny cpu. Fikk 76 på prossessering, noe psykiateren mente var elendig :P Jeg kan nok også holde ut en krevende dag dersom jeg får rikelig med pauser, men konsentrasjonen blir værre og værre. Kan nok tenkes at den som tester meg etterhvert blir dritt lei av å gjenta spørsmålet om og om igjen. Men det er de vel vant med.

Jeg prøvde å lese litt mer om adhd og benzo og det er litt ulike erfaringer. Noen syns det hjelper med benzo, mens andre mener at konsentrasjonen blir værre.

Nei, man kan jo bli avhengig og det er ikke bra ;)

Husker ikke alle disse scorene fra rapporten, så aner ikke hvor 76 "ligger i terrenget". Finner forsyne meg ikke igjen rapporten. Jeg er et "rotehue". ;) Ja, aldri godt å vite kanskje, før man har forsøkt selv. Mulig man må ha "tillegg av kaffe", slik jeg må ha. :P Men nå har jeg vel heller ikke ADHD. Men mange jeg kjenner har alltid ment at jeg må ha ADD, siden jeg "faller bort i tanker" og kan glemme hva jeg holder på med/skal til med, samt at jeg alltid har vært veldig rotete og distre ifht dagligdagse gjøremål.

Man blir neppe avhengig av benzo om man tar det på eksamen, med mindre man har tette eksamener over flere uker. ;) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke alle disse scorene fra rapporten, så aner ikke hvor 76 "ligger i terrenget". Finner forsyne meg ikke igjen rapporten. Jeg er et "rotehue". ;) Ja, aldri godt å vite kanskje, før man har forsøkt selv. Mulig man må ha "tillegg av kaffe", slik jeg må ha. :P Men nå har jeg vel heller ikke ADHD. Men mange jeg kjenner har alltid ment at jeg må ha ADD, siden jeg "faller bort i tanker" og kan glemme hva jeg holder på med/skal til med, samt at jeg alltid har vært veldig rotete og distre ifht dagligdagse gjøremål.

Man blir neppe avhengig av benzo om man tar det på eksamen, med mindre man har tette eksamener over flere uker. ;) 

Jeg har et system hjemme, mapper til ulike papirer som jeg bør ta vare på. Alle mappene ligger i en boks under sofaen. Først havner alt på bordet, så ligger det der en stund til jeg får ånden over meg og får sotert papirene og lagt de i de riktige mappene ;) Tillegg av kaffe må jeg ha uansett, eller jeg må kanskje ikke, men jeg liker kaffe så morgenen blir litt ødelagt uten. Ettersom jeg har forstått så er det likt som på IQ-test. 100 er snittet, alt over 85 er normalt, 70 er tilbakestående.

Nei, blir neppe avhengig av benzo til eksamen :)

Skrevet
2 minutes ago, Trine said:

Jeg har et system hjemme, mapper til ulike papirer som jeg bør ta vare på. Alle mappene ligger i en boks under sofaen. Først havner alt på bordet, så ligger det der en stund til jeg får ånden over meg og får sotert papirene og lagt de i de riktige mappene ;) Tillegg av kaffe må jeg ha uansett, eller jeg må kanskje ikke, men jeg liker kaffe så morgenen blir litt ødelagt uten. Ettersom jeg har forstått så er det likt som på IQ-test. 100 er snittet, alt over 85 er normalt, 70 er tilbakestående.

Nei, blir neppe avhengig av benzo til eksamen :)

System må man vel ha på alle papirer etc. Men jeg synes det er noe herk med alt papir man må ta vare på. Hørt halve livet at samfunnet snart blir papirløst, men jammen drukner jeg ikke den dag i papirer. Kan jo scanne for harde livet, men noe må man vel ha selve papiret for at det skal være gyldig. Fristende å brenne alt, og nekte å ta imot noe på papir. Bortsett fra bøker. :P

Tilbakestående kan du nok absolutt ikke være. :) Det er jo lidelsen din som gjør at du får "overload" i sånne situasjoner. Tror scoren min hadde vært mye dårligere også, uten benzo. ;) 

Det er nok lurt å ikke bruke benzo for ofte ja. :)

Skrevet

"...den dag i dag..", skulle det være. ;)

Skrevet

System må man vel ha på alle papirer etc. Men jeg synes det er noe herk med alt papir man må ta vare på. Hørt halve livet at samfunnet snart blir papirløst, men jammen drukner jeg ikke den dag i papirer. Kan jo scanne for harde livet, men noe må man vel ha selve papiret for at det skal være gyldig. Fristende å brenne alt, og nekte å ta imot noe på papir. Bortsett fra bøker. :P

Tilbakestående kan du nok absolutt ikke være. :) Det er jo lidelsen din som gjør at du får "overload" i sånne situasjoner. Tror scoren min hadde vært mye dårligere også, uten benzo. ;) 

Det er nok lurt å ikke bruke benzo for ofte ja. :)

Jeg må ha system på alt jeg, ellerså bruker jeg jo all min tid på å lete etter ting. Men det skjer stadig at systemet svikter så det går litt tid til leting uansett. Haha, på pcen finner jeg ingenting. Husker ikke hvor jeg lagrer ting. Mail er greit da, da kan jeg enkelt søke på det jeg skal finne. Men å scanne inn alle papirer hørtes fryktelig kjedelig ut, tror ikke jeg gidder det. Og da er det jo viktig å huske å ta backup med jevne mellomrom. Det er det ikke så lett å huske. I sta var det noen her som skrev noe om meldekort til NAV, da kom jeg på at det er jo i dag. Har lagt inn på kalenderen på mobilen, men det hjelper jo ikke når jeg klarer å trykke bort varselet når jeg ikke er hjemme. Men ihvertfall så åpnet jeg en ny fane og skulle logge meg inn, men før jeg rakk å skrive adressen så var det noe annet jeg skulle gjøre og hele meldekortet ble glemt. Kom på det da jeg gikk tur. Da jeg kom hjem og satte meg forran pcen så kom jeg (heldigvis) på hvorfor jeg hadde åpnet en ny fane. Og sånn går no dagan ;) Slitsomt å hele tiden glemme hva det er man skal eller hva man driver med.

Hehe, nei jeg er ikke tilbakestående, tror man må ha under 70 på mer enn bare prossessering for å kalles tilbakestående. Jeg hadde jo ikke under 70, men det var ganske nære. Men det er jo bare hastigheten på prossessoren. Jeg er vel som en gammel pc, jobber tregt ;) Også er det overload ja, skikkelig overload.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...