Gå til innhold

Har du blitt tulla mye med av NAV?


AnonymBruker

Tulla med av NAV?  

15 stemmer

  1. 1. Tulla med av NAV?

    • Ja
      5
    • Hverken eller
      3
    • Nei
      7


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer som oftest ikke å tenke så mye på det der og da. Men i ettertid kan jeg bli gående lenge å tenke og gruble på hva som (egentlig) ble sagt og hva folk mente at jeg blir helt utslitt av det.

Tror jeg har forsinket prosessering. Men det er visst vanlig når man visstnok "har" AS.

Anonymkode: e0427...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    36

  • Trine

    16

  • Ciedre

    2

  • stjernestøv

    1

3 hours ago, Trine said:

Det er jo ikke svada, det er sånn du har det. Vi har motsatt problem tror jeg. Du reagerer ikke i det hele tatt, mens jeg overreagerer. Men du reagerer jo på en måte, det bare syns ikke utenpå? Jeg tror jeg forstår hva du mener i det siste innlegget ditt.

Tenker ikke på følelsesmessig reagering, fordi det skjer. Men reagere i samspillet / kommunikasjonen med andre.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Rart, for nå skjønte selv jeg det.

Anonymkode: e0427...d1a

Egentlig så mangler jeg nesten totalt selvinnsikt, så dette er sikkert bare surr. Men fantaserer mye og er forvirret i alle fall, det henger nok sammen med selvinnsikten.

Så sånn ble det nok med det.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer som oftest ikke å tenke så mye på det der og da. Men i ettertid kan jeg bli gående lenge å tenke og gruble på hva som (egentlig) ble sagt og hva folk mente at jeg blir helt utslitt av det.

Så sånn er det.

Anonymkode: e0427...d1a

Jeg tenker på det der og da og etterpå. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gjør det, det burde jo ikke bry meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har forsinket prosessering. Men det er visst vanlig når man visstnok "har" AS.

Anonymkode: e0427...d1a

Jeg har forsinket prossessering, eller elendig prossessering sa psykiateren, det er vel det samme som forsinket. Det er et problem når man skal kommunisere med andre. Jeg kommer ikke på hva jeg skal si før lenge etter at det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke på følelsesmessig reagering, fordi det skjer. Men reagere i samspillet / kommunikasjonen med andre.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Ok, har du også forsinket prossessering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutes ago, Trine said:

Ok, har du også forsinket prossessering?

Jeg tror det er forvirring, som gjør meg (delvis) handlingslammet. Alt det jeg grubler på, mye av det er ikke reelt, og da må det "stoppes", men da "stoppes" samtidig mye av det som er reelt. Bortsett fra det som ikke innebærer tolkninger, men er åpenbare f.eks. rent bokstavelige setninger. Nei, jeg er ikke "forsinket" i forhold til klar bokstavelig tale, faktisk kan jeg være kjapp på det området, og "utdebattere" mange, men det stopper fort når det gjelder ting jeg begynner å gruble/fantasere omkring. Stort sett når man har samtaler med andre mennesker, så pleier man å komme med personlige tilbakemeldinger / "budskap" på en mer "hintende" måte, altså ikke helt bokstavelig. Derfor er jeg dårlig på "chat", fordi jeg bare begynner å fantasere/gruble/tolke, men kan være kjapp hvis det er noe saklig jeg kan noe om. Jo mer noen hinter og slikt, jo mer begynner jeg å fantasere, og da stenger jeg av mer og mer og fungerer dårligere og dårligere i samtalen.

Høres nesten ut som man er psyk da. :P Med mindre man bare har elendig selvinnsikt, og ikke skjønner at dette (som jeg nå sa) ikke stemmer, men bare er fantaseringer og løgn.

Nei, jeg "vet" ingenting.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er forvirring, som gjør meg (delvis) handlingslammet. Alt det jeg grubler på, mye av det er ikke reelt, og da må det "stoppes", men da "stoppes" samtidig mye av det som er reelt. Bortsett fra det som ikke innebærer tolkninger, men er åpenbare f.eks. rent bokstavelige setninger. Nei, jeg er ikke "forsinket" i forhold til klar bokstavelig tale, faktisk kan jeg være kjapp på det området, og "utdebattere" mange, men det stopper fort når det gjelder ting jeg begynner å gruble/fantasere omkring. Stort sett når man har samtaler med andre mennesker, så pleier man å komme med personlige tilbakemeldinger / "budskap" på en mer "hintende" måte, altså ikke helt bokstavelig. Derfor er jeg dårlig på "chat", fordi jeg bare begynner å fantasere/gruble/tolke, men kan være kjapp hvis det er noe saklig jeg kan noe om. Jo mer noen hinter og slikt, jo mer begynner jeg å fantasere, og da stenger jeg av mer og mer og fungerer dårligere og dårligere i samtalen.

Høres nesten ut som man er psyk da. :P Med mindre man bare har elendig selvinnsikt, og ikke skjønner at dette (som jeg nå sa) ikke stemmer, men bare er fantaseringer og løgn.

Nei, jeg "vet" ingenting.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Jeg syns egentlig det høres ut som du har ganske god selvinnsikt. Men du er nok litt psyk ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Trine said:

Jeg syns egentlig det høres ut som du har ganske god selvinnsikt. Men du er nok litt psyk ja :D

Kan være det, begge deler, men tankegangen min forandrer seg så ofte. :) Altså med tanke på hvordan jeg ser på meg selv, og hva slags "forklaring" jeg har på hvem jeg er. Kan begynne å tenke at jeg "er" både det ene og det andre. Men noen ting er mer "gjennomtenkt" enn andre, så da antar jeg at det som er mest gjennomtenkt er det riktige? Fordi hvis man fantaserer seg frem til noe, så vil det være logiske glipper, f.eks. som hvis en skurk i forhør hos Politiet fabrikkerer en historie.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være det, begge deler, men tankegangen min forandrer seg så ofte. :) Altså med tanke på hvordan jeg ser på meg selv, og hva slags "forklaring" jeg har på hvem jeg er. Kan begynne å tenke at jeg "er" både det ene og det andre. Men noen ting er mer "gjennomtenkt" enn andre, så da antar jeg at det som er mest gjennomtenkt er det riktige? Fordi hvis man fantaserer seg frem til noe, så vil det være logiske glipper, f.eks. som hvis en skurk i forhør hos Politiet fabrikkerer en historie.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Det pleier å være det mest gjennomtenkte som er riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den fantaseringen om hva som foregår rundt meg, blir jeg aldri kvitt. Jeg vet ikke engang om den "hintingen" jeg snakker om er reell, kanskje det også er fantasi. Det er vel sånn i en viss grad, problemet mitt er å vite hvor grensen går, og det er jeg usikker på selv i etterkant av samtaler. Det handler heller ikke bare om å vite hva som er "hinting" eller ikke, men også hva "hintet" går ut på - kanskje jeg tolker dette helt feil også.

Men hvis man har det som dette, så mener jeg at det er urettferdig å kalles snylter. Sånn tenker jeg nå.

Jeg vet ikke hva dette kalles, men medisiner har i alle fall dempet fantaseringen mye - så da spiller det ingen rolle hva det heter, når man har funnet en behandling som hjelper. Tidligere har jeg fantasert om skremmende ting, som at de på radioen snakket om at jeg holdt på med et "eksperiment", og at dette måtte straffes. Og at "isbjørnen" måtte "skytes".

Men det får nå være nok om meg selv i denne omgangen.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den fantaseringen om hva som foregår rundt meg, blir jeg aldri kvitt. Jeg vet ikke engang om den "hintingen" jeg snakker om er reell, kanskje det også er fantasi. Det er vel sånn i en viss grad, problemet mitt er å vite hvor grensen går, og det er jeg usikker på selv i etterkant av samtaler. Det handler heller ikke bare om å vite hva som er "hinting" eller ikke, men også hva "hintet" går ut på - kanskje jeg tolker dette helt feil også.

Men hvis man har det som dette, så mener jeg at det er urettferdig å kalles snylter. Sånn tenker jeg nå.

Jeg vet ikke hva dette kalles, men medisiner har i alle fall dempet fantaseringen mye - så da spiller det ingen rolle hva det heter, når man har funnet en behandling som hjelper. Tidligere har jeg fantasert om skremmende ting, som at de på radioen snakket om at jeg holdt på med et "eksperiment", og at dette måtte straffes. Og at "isbjørnen" måtte "skytes".

Men det får nå være nok om meg selv i denne omgangen.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Om ikke annet så må du ha en ganske kreativ fantasi siden du klarer å tenke deg til alle disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Trine said:

Om ikke annet så må du ha en ganske kreativ fantasi siden du klarer å tenke deg til alle disse tingene.

Ja, periodevis.

Anonymkode: 9a0d4...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

On 9/5/2016 at 6:30 PM, Ciedre said:

Tror dessverre det her har veldig mye med hvilken saksbehandler man er så heldig/uheldig å få.

Jeg hadde tidligere en super saksbehandler som tok seg tid til å prate, hjelpe og ta fatt i saker og ting. Etter at jeg ble flyttet over på aap derimot så fikk jeg en ny saksbehandler som virker fast bestemt på å være vanskeligst mulig. Blir møtt med null forståelse uansett hos henne. Vurderte å søke om å få skifte saksbehandler, men problemet er at det er opp til nav kontoret å bestemme, og jeg frykter at vist jeg får avslag, så kommer hun til å være enda mer vanskelig å ha med å gjøre, noe jeg rett og slett ikke våger ta sjansen på.

Har også sett en utenlandsk statsborger med fast jobb i norge som gikk til nav for å få hjelp til å fylle ut noen skjemaer, og måtte gå derfra uten hjelp fordi, og jeg siterer ordrett fra saksbehandleren her nå "her snakker vi norsk, ikke engelsk". Det hjalp ikke han mye når han selv om han snakker ok norsk, ikke greide å forstå hva de mente på skjemaet og hun som jobbet der den dagen var helt umulig å få til å snakke engelsk til han. 

 

Kanskje NAV-dama ikke kunne engelsk?

Anonymkode: bab90...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/5/2016 at 10:34 PM, Trine said:

Du har et poeng her. Da jeg sa til saksbehandleren min at jeg skulle utredes for autisme fikk hun en sånn "stakkars deg, har du det så vanskelig"-stemme. Da jeg etter utredningen sa jeg ikke hadde asperger, men trolig ADHD så var tonen en helt annen. Merkelig, for jeg er jo fortsatt meg. ADHD blir sett på som en tulle-diagnose hos NAV. Men for mange er det jo nesten som autisme.

Det er rart hvordan NAV bare se diagnosen, og ikke personen.

Anonymkode: bab90...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle våre ting tror jeg. Jeg har aldri vært borte fra arbeidslivet så lenge tidligere. Aldri ooplevet langtidsarbeidsledighet selv tidligere og mye ukjente ting.

Nav sitt kontor her  er blitt mer og mer redusert åpniingstid har jeg inntrykk av. Tror det skjer mye sammenslåing av kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de mest prioriterte som får noe egentlig hjelp både hos fastlege og NAV i dag tror jeg. Og det antar jeg er ungdom. Det andre er mye sandpåstrøing er mitt inntrykk. Det er stor mangel på midler tror jeg. Ja. Dette er bare mitt inntrykk over nå flere år. Jeg er snart 64 år selv. Det er den rette beskrivelse av situasjonen tror jeg. NAV ansatte tror jeg forresten  ofte er deltidsarbeidende som så mange i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener. Alle har det ikke så godt  i dag i disse " nav køene" tror jeg.Å være " naver" innebærer helt spesielle " bobler" er min erfaring. Men jeg tror ikke de nav ansatte har ønsket det slik.. Mer en gedigen  mer eller mindre bevisst sosial dumping fra politikerene sin hånd tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å være slem, men har inntrykk av at enkelte har misforstått sin oppgave i arbeidslivet ganske mye. Men de blir vel bare instruert ovenfra tror jeg. Har ikke mye positivt å si egentlig men har ikke hatt mye kontakt heller.

Anonymkode: 4d7f9...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...