Gå til innhold

Søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store problemer med å sove.  Er gjerne våken i 30 - 40 timer og så sover jeg noen få timer.  Av og til, men ytterst sjelden har jeg sovet 30 timer med små opphold innimellom,  men det er ikke ofte.  Jeg var hos legen i går og han vet at jeg har vanskelig livssituasjon.  Han var i hvert fall enig med meg at jeg ikke var psykiatrisk pasient og at han ville ta seg av behandlingen.  Inn i psykiatrien skulle jeg ikke igjen. Jeg har flere dårlig erfaringer derfra.  Han sa at jeg var nedfor pga. min livssituasjon og vi måtte få meg til å fungere for at jeg kunne få noen livskvalitet.  Jeg kan ikke bruke imovane eller stillnocht, de virker ikke lenger.  Han begynte å snakke om apodorm og jeg sa at det virket ikke heller.  Da ville han at jeg tok mogadon og sa at det var ikke helt det samme.  I apoteket ble jeg spurt om ikke jeg heller ville apodorm siden det var billigere og hadde samme virkestoffer.  Jeg sa bare nei jeg vil mogadon.  Jeg har vival også som jeg bruker om kvelden.  Jeg fikke nøye beskrivelser hva jeg kunne ta mye og sammen osv.  Jeg har i kveld enn jeg egentlig har lov til, men jeg er ikke søvnig engang.  Uroen avtok da jeg tok vival, men sove kan jeg ikke.  Jeg er redd for å sovne og sove så hele dagen i morgen og helt til tirsdag.  Jeg kan ikke ha det sånn.  Jeg har lyst å skrike og rope og jeg vil inn på sykehus hvor jeg får ordentlig undersøkelse og hjelp til å finne døgnrytme igjen.  Jeg har ofte stått opp etter en søvnløs natt og hengslet rundt hele dagen til å sove natten etter.  Dette er farlig og usunt.  Matlysten forsvinner og jeg har gått ned flere kilo på kort tid.  Jeg føler meg alene i hele verden selvom jeg har barn og barnebarn.  De har ingen tid for meg og er hele tiden opptatt med sitt.  Jeg er ikke depressive for jeg har mange planer i hodet, men jeg er langt nede innimellom og det henger sammen med søvnen.  Plis gi meg noen råd om en instans som kan hjelpe meg.

Anonymkode: dd2d3...da9

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det høres ikke bra ut at du sliter så veldig. Jeg bruker stilnoct hver natt og er heldig som fortsatt får virkning. Før brukte jeg mogadon men den sluttet å virke enda jeg hadde begrensninger på bruken (1-2 netter i uka). Uten hjelp sover ikke jeg heller, har forsøkt å holde meg våken  opptil to netter i strekk uten at det gjorde innsovning enklere. Skjønner god du har det vanskelig..

Det finnes ett senter for søvn hvor det er spesialister som kan alt som er å vite om søvn. Jeg kan desverre ikke si hvor dette senteret ligger men legger ved to nettadresser du kan vise til legen. Legen skal kunne hjelpe deg med henvisning. Jeg har fått hjelp med Søvn spørsmål via familiekontoret, de kontaktet en spesialist på telefonavtale for meg men det er noen år siden. Veldig nyttig telefonsamtale iallefall. 

Her finnes det iallefall behandling, ser ut som en privat klinikk: 

Www.somni.no 

Her finner du info om søvn forskning i Norge: 

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/sovno/Sider/default.aspx

Skrevet

Spør legen om Atarax. Hjalp ihvertfall meg, ikke er den vanedannende heller, samt blir ikke sløv dagen etter som ved Vallergan.

Prøvde selv Apodorm, men hadde ingen virkning, dessuten er den jo vanedannende.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Kom plutselig på andre ting som kan hjelpe. 

Sarotex, er ikke vanedannende men må tas daglig og man må trappe ned hvis man avslutter. Jeg som enormt mye de første ukene jeg gikk på de og så fikk jeg en normal søvn etterpå. Desverre uteble søvnen igjen etter noen måneder men de var uansett verdt å gå på så lenge de virket. Vet andre som går på de i årevis med hell.

Gamle typerallergimedisiner, jeg bruker Polaramin mot pollen og ved oppstart på våren sover jeg alltid godt de første nettene. Jeg bruker de ikke hver dag hele pollensesongen men går litt av og på ettersom bjørk, gress osv flyr i lufta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...