Gå til innhold

NHD: Spørsmål om Fluoxetin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har bipolar 1. Prøvde Fluoxetin for noen år siden, og det funket kjempebra i noen mnd, til effekten dabbet ut. Prøvde Fluoxetin for et par mnd siden, og ble manisk. Har prøvd flere medisiner i ettertid pga BP1, men har fått beskjed av psykiater om å slutte grunnet kraftige bivirkninger. Har nå vært i en BP depresjon i over en mnd. De to siste ukene har vært verst. Ikke klart å komme meg ut av senga, bare ligget i et mørkt rom og vært alvorlig deprimert. Dårlig oppfølging fra DPS grunnet sykdom. Tok selv et valg for noen dager siden om å ta en lav dose Fluoxetin, selv om psykiater sa jeg ikke skulle ta det igjen, siden jeg ble manisk sist (på 40 mg). Har nå tatt 10 mg annenhver dag. Tenkte det kunne hjelpe meg litt. Tenkte sånn: manisk på 40 mg, kanskje mer normal på 10 mg. Fungerer veldig fint, synes jeg. Har klart å komme meg opp og ut av soverommet, og får gjort litt ting igjen. Sover godt - ingen maniske symptomer. Kan  det være at det er ok for meg å ta lave doser Fluoxetin selv om jeg har BP1. Hvis jeg ikke blir manisk, og det fungerer fint, er det vel ikke noe problem? Hva tenker du? Bør Fluoxetin bannlyses for alltid, bare fordi jeg ble manisk på 40 mg en gang? Det betyr vel ikke at jeg er dømt til å bli manisk på 10 mg? Takknemlig for svar :) 

Anonymkode: c6784...ce0

Skrevet

Bare et spørsmål jeg hadde, er det ikke i såfall lurt med et annet SSRI enn Fluoxetin, hvis du står i fare for å bli manisk av det og kan risikere å måtte slutte på kort varsel?

Fluoxetin har ekstremt lang halveringstid, så hvis du må slutte på det pga mani, så vil du ha det i kroppen i flere/mange uker etter at du slutter. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har bipolar 1. Prøvde Fluoxetin for noen år siden, og det funket kjempebra i noen mnd, til effekten dabbet ut. Prøvde Fluoxetin for et par mnd siden, og ble manisk. Har prøvd flere medisiner i ettertid pga BP1, men har fått beskjed av psykiater om å slutte grunnet kraftige bivirkninger. Har nå vært i en BP depresjon i over en mnd. De to siste ukene har vært verst. Ikke klart å komme meg ut av senga, bare ligget i et mørkt rom og vært alvorlig deprimert. Dårlig oppfølging fra DPS grunnet sykdom. Tok selv et valg for noen dager siden om å ta en lav dose Fluoxetin, selv om psykiater sa jeg ikke skulle ta det igjen, siden jeg ble manisk sist (på 40 mg). Har nå tatt 10 mg annenhver dag. Tenkte det kunne hjelpe meg litt. Tenkte sånn: manisk på 40 mg, kanskje mer normal på 10 mg. Fungerer veldig fint, synes jeg. Har klart å komme meg opp og ut av soverommet, og får gjort litt ting igjen. Sover godt - ingen maniske symptomer. Kan  det være at det er ok for meg å ta lave doser Fluoxetin selv om jeg har BP1. Hvis jeg ikke blir manisk, og det fungerer fint, er det vel ikke noe problem? Hva tenker du? Bør Fluoxetin bannlyses for alltid, bare fordi jeg ble manisk på 40 mg en gang? Det betyr vel ikke at jeg er dømt til å bli manisk på 10 mg? Takknemlig for svar :) 

Det har gått til hælvete før, og det kan gå til hælvete igjen. Syns du bør konsultere lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jo høyere dose, jo større risiko for å svinge over i mani. Når du er så deprimert som du beskriver, er det rimelig å prøve AD. Hos personer med BP1 advarer en mot AD som monoterapi. Har du ingen AP eller stemningsstabiliserende i tillegg?

Jeg er forundret over at du bare etter dager på 10 mg annenhver dag har blitt bedre. Med nettopp fluoxetin/Fontex tar det en ukes tid å komme opp i steady state. Jeg synes du kan prøve 10 mg daglig. Slutt umiddelbart om du merker tegn på mani.

Skrevet
25 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jo høyere dose, jo større risiko for å svinge over i mani. Når du er så deprimert som du beskriver, er det rimelig å prøve AD. Hos personer med BP1 advarer en mot AD som monoterapi. Har du ingen AP eller stemningsstabiliserende i tillegg?

Jeg er forundret over at du bare etter dager på 10 mg annenhver dag har blitt bedre. Med nettopp fluoxetin/Fontex tar det en ukes tid å komme opp i steady state. Jeg synes du kan prøve 10 mg daglig. Slutt umiddelbart om du merker tegn på mani.

Har prøvd flere stemningsstabiliserende uten hell. Skal på en ny en, men vet ikke når, sikkert ganske snart. Ja, tok 10 mg på fredag. Merket ikke så mye da, eller i går, men etter nye 10 mg i dag, merker jeg allerede bedring. Rart men sant. Kan jo være tilfeldig, eller placebo, men jeg tror ikke det. Kjenner igjen dette fra tidligere bruk av Fluoxetin. Tror ikke det skal så mye til før jeg føler meg bedre. Etter så lang til som "levende død", så skal det kanskje ikke så mye til. Har fått gjort masse i dag, og til og med vært i ganske godt humør. Utrolig deilig å våkne til liv igjen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...