Gå til innhold

Treningssenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en person med uføretrygd hadde begynt på treningssenter, muligens med PT, ville du tenke at vedkommende var snylter? Ville et vesentlig antall tenke det? Jeg har lyst til det... trene styrke. Men er redd for hva folk vil tro. Tenker folk at hvis man klarer å trene, så klarer man å jobbe?

Anonymkode: 30af2...83d

Nicklusheletida
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en person med uføretrygd hadde begynt på treningssenter, muligens med PT, ville du tenke at vedkommende var snylter? Ville et vesentlig antall tenke det? Jeg har lyst til det... trene styrke. Men er redd for hva folk vil tro. Tenker folk at hvis man klarer å trene, så klarer man å jobbe?

Jeg aner ikke hvem som jobber eller er uføretrygdet på treningstudioet.

Mulig du bor på et mer gjennomsiktig sted enn det jeg gjør, men jeg ville nok bare vært opptatt av det samme som jeg er opptatt av nå. Komme gjennom progrsmmet mitt.

Det er kjempebra at du vil trene. Det viser at du selv vil ta ansvar for å bedre egen helse. Det står det respekt av. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Enig! Ikke la frykten for hva andre tenker, hindre deg i å trene. 

Skrevet

Nei, men kanskje det er sånn... er det vanlige at "psykiatri-uføre" trener på senter?

Nicklusheletida
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men kanskje det er sånn... er det vanlige at "psykiatri-uføre" trener på senter?

Jeg var sykemeldt etter en skilsmisse da jeg begynte å trene med PT. 

Så jeg synes jo det er veldig lurt å starte med en PT slik du tenker, når man er ute av form . 

Da har du avtaler og det er vanskelig å lure seg unna. Du får en god start og etter hvert som formen stiger er det lettere å motivere seg selv til å trene på egen hånd.

Da jeg begynte hos PT var jeg ærlig og sa til han at jeg var i skikkelig råtten form for tiden og at han måtte være snill med meg. Jeg synes du skal hoppe i det. Det er en virkelig god investering. Lykke til ! :)

Skrevet
20 minutes ago, Nicklusheletida said:

Jeg var sykemeldt etter en skilsmisse da jeg begynte å trene med PT. 

Så jeg synes jo det er veldig lurt å starte med en PT slik du tenker, når man er ute av form . 

Da har du avtaler og det er vanskelig å lure seg unna. Du får en god start og etter hvert som formen stiger er det lettere å motivere seg selv til å trene på egen hånd.

Da jeg begynte hos PT var jeg ærlig og sa til han at jeg var i skikkelig råtten form for tiden og at han måtte være snill med meg. Jeg synes du skal hoppe i det. Det er en virkelig god investering. Lykke til ! :)

Ja, jeg er jo enig i dette. Men hvis det betyr at man kan jobbe? Gjør det det? Høres vel ut som jeg ikke vil jobbe.

Skrevet

Du kan bare si , hvis noen spør; jeg har en psykisk sykdom, som gjør det vanskelig for meg å jobbe, dvs gjør det vanskelig å forholde meg til andre i en jobbsituasjon.

Så mye greiere alt blir hvis man bare holder seg til sannheten. Men DET er ikke alltid så lett da. Jeg sliter med det sjøl. Huff..

Skrevet
1 minute ago, dedalo said:

Du kan bare si , hvis noen spør; jeg har en psykisk sykdom, som gjør det vanskelig for meg å jobbe, dvs gjør det vanskelig å forholde meg til andre i en jobbsituasjon.

Så mye greiere alt blir hvis man bare holder seg til sannheten. Men DET er ikke alltid så lett da. Jeg sliter med det sjøl. Huff..

Det er nok noe i at jeg er frisk/arbeidsfør ja.

Gjest Gargamel
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjøre det beste ut av livet ditt som alle andre, uten å bry deg for mye om hva noen kanskje tenker. Trygd er ikke en straff.

Nicklusheletida
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er jo enig i dette. Men hvis det betyr at man kan jobbe? Gjør det det? Høres vel ut som jeg ikke vil jobbe.

Det er høres ut som du er usikker på deg selv.

Det betyr ikke nødvendigvis at du kan jobbe.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den grad jeg ville tenkt noe som helst ville det heller være at vedkommende tok ansvar for egen helse. Det er jo mange sykmeldte som må trene seg opp. Men som andre sier - folk på treningsstudioet vurderer neppe hvorfor andre er der, de fleste har nok med seg selv.

Skrevet

Etter min mening har ikke det at man trener, det være seg på studio, med turer i skog og mark etc. ikke noe som helst å gjøre med hvor man får pengene sine fra. Enten det er fra NAV, eller som lønn for at man er i jobb. Jeg mener heller at det er bra at man tar tak i slikt når man sitter der med tygda si og vil komme litt i form igjen. Dessuten kan ikke noen komme og arrestere deg fordi trener. NAV trenger ikke en gang å vite noe som helst om det. Ikke er det PT'n sin sak hvor du får penger fra heller. Hen skal gjøre en jobb, og det må man selvsagt betale for. Men jeg tenker det er en god investering i egen helse - så lenge man ikke blakker seg på det selvsagt. Trening kan være vel så mye et tiltak som å opprettholde helse som å forbedre den. 

Gi litt f, og kjør på hvis du vil :-)

Skrevet

Mange er nok kritiske. Det er ikke mer innviklet enn det. Hvis man f.eks. vasker bilen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenke at vedkommende tok ansvar for sin egen helse. Kanskje var målet å bevare den helse en har i dag. Kanskje ville det gi økt funksjonsnivå og en gang i fremtiden kanskje bringe vedkommende tilbake i noe lønnet arbeid.

Stå på :-)

Skrevet

For meg er trening virkelig et av grunnelementene i min behandling. Trening med høy intensitet gjør meg rolig i flere timer på en dårlig dag, og virker forebyggende på nøytrale dager. Nå som jeg er gradert sykmeldt er tre (til fire) ukentlige treningsøkter en del av det som skaper struktur i hverdagen og som gjør at grunnformen (psykisk) holder seg noenlunde. Medisiner og samtaleterapi er behandling som forhåpentligvis skal kunne gjøre noe med grunnlidelsen, mens trening er det som gjør at hverdagen blir holdbar.

Jeg trener av og til sammen med kollegaer. Ingen stiller spørsmål ved at jeg kan trene, når jeg ikke kan jobbe fullt. De setter pris på å holde kontakten med meg og se at det går greit med meg, etter forholdene. Det har aldri falt meg inn at noen vil reagere på at jeg som sykmeldt på grunn av psykisk lidelse fortsatt kan trene.

Jeg tror heller at de ville reagert dersom jeg hadde sagt at jeg bare sitter hjemme og ser TV mens jeg er sykmeldt.

Å være i arbeidslivet er så mye mer enn bare å bevege seg fysisk. I mitt arbeid må jeg holde oversikt, kunne forholde meg til andre mennesker både profesjonelt og kollegialt, og å kunne opprettholde konsentrasjonen over tid. Jeg må kunne ta ledelse og være forberedt på akuttsituasjoner. Dette er ikke forenlig med mine psykiske helse akkurat nå. Derfor jobber jeg gradert med oppgaver som ikke krever samme grad av ansvar og oppmerksomhet som jeg ellers måtte hatt, samtidig som at jeg bruker den øvrige tiden på behandling og trening og andre ting som jeg merker er nyttig.

Skrevet

Her i Tig(G)erstaden, så er/var det eget tilbud til trygdede for å trene billig. Så NEI, det er ikke noe "muffins" i att en trygdet trener. Du gjør jo noe bra for din helse :)

Anonymkode: 43848...0e9

Skrevet

Tror jeg prøver på dette etterhvert da. :) Takk for svar.

Skrevet
Den ‎04‎.‎09‎.‎2016 at 1.51, AnonymBruker skrev:

Det er nok noe i at jeg er frisk/arbeidsfør ja.

Det kommer an på hva du mener med arbeidsfør. Ja, du er antakelig i stand til å utføre et arbeide rent fysisk, men ikke psykisk. Eller tar jeg feil?

Det er veldig vanskelig å finne en jobb der man slipper å omgås andre på et eller annet vis. Man må  fx forholde seg til sjefen, og kolleger har man vel i de fleste yrker.

Skrevet
Den 4.9.2016 at 23.47, AnonymBruker skrev:

Det vil alltid være noen der ute som greier å vri slike ting negativt dessverre, men de aller fleste våger jeg å tro vil tenke at du gjør dette for at det kan hjelpe deg videre, og at det å trene faktisk er med på å bygge opp mennesker. 
Nå vet jeg ikke hvor stor plass du bor på, eller hvor mange som vet at du er uføretrygdet, eller hvorfor, men generelt sett vil jeg si at det er bare å drite i dem og kjøre på. 
De som er negative er uansett de som ikke har den minste anelse hvordan andre har det, og dem er det stort sett best å overse uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...