Gå til innhold

Right, så et par spørsmål om angst/depresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med angst og depresjoner siden 14-15 års alderen, i tillegg til at jeg var mildt sagt et problembarn på skolen. 
Prøvd et dusin medisiner i forbindelse med dette, men den eneste som virker å ha hatt noenlunde ok effekt er Zoloft (noe jeg sluttet å bruke uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor).

Fikk endelig diagnosen adhd, og begynte med ritalin for en stund siden, og første par ukene var strålende. Endelig en følelse av at ting skulle begynne å gå rett vei og alt det der, og man kjente medisinen faktisk gjorde jobben sin.

Problemet er at nå har jeg gått på ritalinen i ca 4 uker, og de to siste ukene har jeg hatt mer depresjoner og en fordømt hodepine (hodepinen har vært nokså vanlig i perioder når jeg har mye angst eller depresjon).
Det jeg egentlig lurte på er om det er andre her inne som har erfart at ritalin gir mer depresjon og ikke mindre?
Lurte også på om noen har erfaringer med å gå på zoloft og ritalin samtidig, for jeg lurer sterkt på å begynne på igjen med dem for å se om ting blir bedre.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har hatt noen pasienter som har fått det slik på Ritalin. De har det utmerket etter å ha skiftet til Elvanse.

Skrevet

Gått på Ritalin 2.5mnd og opplever det samme selv. Vært sånn siste mnd. 

har man en slags rett til å prøve ut annen type medisin? er det vanlig praksis å skifte til elvanse eller noe annet ved depresjoner på ritalin? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

His du har en behandler som primært ønsker å hjelpe sine pasienter, får du prøve ut en annen medisin, og Elvanse er etter min mening det beste valget.

Skrevet
5 minutter siden, Fortsatthåp skrev:

Gått på Ritalin 2.5mnd og opplever det samme selv. Vært sånn siste mnd. 

har man en slags rett til å prøve ut annen type medisin? er det vanlig praksis å skifte til elvanse eller noe annet ved depresjoner på ritalin? 

Selvfølgelig kan man prøve andre typer medisin. Om Ritalin ikke fungerer optimalt (manglende effekt eller for mye bivirkninger) så prøver man noe annet. Jeg har vært igjennom Ritalin, Elvanse, Strattera, Attentin og er nå tilbake på Strattera. Å finne rett medisin og dose er som regel ikke fort gjort.

Skrevet
6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

His du har en behandler som primært ønsker å hjelpe sine pasienter, får du prøve ut en annen medisin, og Elvanse er etter min mening det beste valget.

Hva er forskjellen på Ritalin og Elvanse?

Skrevet
3 minutter siden, Ciedre skrev:

Hva er forskjellen på Ritalin og Elvanse?

De har ikke samme virkestoff. Ritalin er metylfenidat og Elvanse er lisdeksamfetamin.

Skrevet
15 minutter siden, Trine skrev:

De har ikke samme virkestoff. Ritalin er metylfenidat og Elvanse er lisdeksamfetamin.

Får ta meg en telefon i morgen og snakke med psykiateren min og høre hva han sier. Han har så klart vært på ferie i tiden etter oppstarten av ritalinen, så jeg har ikke hatt noe særlig sjanse til å snakke med han.

Skrevet
1 minutt siden, Ciedre skrev:

Får ta meg en telefon i morgen og snakke med psykiateren min og høre hva han sier. Han har så klart vært på ferie i tiden etter oppstarten av ritalinen, så jeg har ikke hatt noe særlig sjanse til å snakke med han.

Typisk at de tar ferie når man starter opp på ny medisin ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...