Gå til innhold

Blodtrykksmedisin ved depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen blodtrykksmedisiner som er å foretrekke fremfor andre dersom man har alvorlig til moderat depresjon, og må behandles med antidepressiva?  Ser at mange blodtrykksmedisiner kan gi "utmattelse" og "depresjon" som bivirkning. Sliter jo med dette i utg.punktet. Er det slik at livsstilsendringer (saltreduksjon, kosthold med mye frukt og grønt, mosjon, stressreduksjon etc.) uansett vil kunne normalisere et altfor høyt blodtrykk like så godt, dersom hjertet og blodårer ikke har tatt skade, og ellers er normalt ? 

Anonymkode: a928d...677

Skrevet (endret)

Ville styrt unna betablokkere, og i alle fall de kombinerte alfa- og betablokkerene, samt antiadrenergika (som ikke brukes så mye, men nevner det).

Om du må ta en betablokker er Atenolol best, krysser ikke blod-hjernebarrieren. Pranolol er litt skummel.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
Just now, issomethingwrong said:

Ville styrt unna betablokkere, og i alle fall de kombinerte alfa- og betablokkerene. 

Takk for svar og tips! :) Får satse på at jeg får noe annet enn betablokker, dersom jeg må bruke medisiner da

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og tips! :) Får satse på at jeg får noe annet enn betablokker, dersom jeg må bruke medisiner da

Mange blodtrykksmedisiner har depresjon som bivirkning, men det er heldigvis sjeldent at man får det. Trøsten må være at det finnes et utall å velge mellom hvis man får bivirkninger av en type.

Hvor høyt er blodtrykket ditt (ref det du spør om med om du trenger medisin)?

Skrevet
2 minutes ago, issomethingwrong said:

Mange blodtrykksmedisiner har depresjon som bivirkning, men det er heldigvis sjeldent at man får det. Trøsten må være at det finnes et utall å velge mellom hvis man får bivirkninger av en type.

Hvor høyt er blodtrykket ditt (ref det du spør om med om du trenger medisin)?

Da får jeg satse på at jeg evt. etterhvert får en type medisin som ikke forverrer depresjonen min.

Husker dessverre ikke målingene nå. Men målte jo regelmessig for noen år siden, og da var det så høyt på skalaen iallefall at det stod "call emergency". Dro til lege, og blodtrykk var fortsatt en del for høyt, men ikke så høyt. Målte på nytt for ikke så lenge siden, og det var "en god del" for høyt, og om det er like høyt ved neste måling vet jeg ikke om det blir snakk om ytterligere undersøkelser og medisiner. Har vært inne i langvarig depresjon, så dessverre ikke fulgt opp så fort som jeg burde. Men skal til ny sjekk snart, heldigvis. :)

Skrevet

Tipper overtrykket var over 180 (det er gjerne da målere som er produsert i USA kommer med den advarselen) da du målte selv, og kanskje 160-170 hos legen? Men det er jo bare spekulasjoner ut fra responsen du fikk.

På slike nivåer trenger man vanligvis medisiner, men det er klart at en hver psykisk ubalanse (f.eks angst og depresjon) midlertidig kan øke blodtrykket. Det kan for øvrig også en del medisiner mot depresjon. Medisiner mot psykose har derimot en tendens til å senke blodtrykket.

Heldigvis har blodtrykksmedisiner heldigvis generelt sett få bivirkninger. Folk skal jo ofte bruke de hele livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...