Gå til innhold

Tanker etter dagen. Selvforrakt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her i nattkjole og henger over tastaturet. Jeg er utmattet og tom. Jeg kom meg ut i dag. Gikk først gjennom skogen og så ned til sjøen. Satte meg ned på en liten strand hvor det ikke var noen andre, tok av meg sko og sokker og begravde tærne i sanden. Jeg lukket øynene og lyttet til bølgeskvulpet. En nydelig sommerdag.

Og jeg har bare dårlig samvittighet. Mange er mye dårligere enn meg og er i full jobb. Jeg har det ikke i meg å kjempe lenger. Det føles som om jeg ikke har mer krefter. Men det er mange som jobber selv om de er kraftløse. Jeg er forferdelig sliten men gruer meg til å legge meg. Det er ikke synd på meg! Jeg er bare et svakt menneske. Et null. Jeg har lyst til å fike til meg selv. Inne i meg er det mange mennesker som peker på meg og ler.

Nei, jeg får prøve å konsentrere meg om noe annet enn meg selv. Å føle for mye på hvordan jeg har det fører vel ikke med seg noe godt. Bare de ekle menneskene kunne forsvinne. Skulle gjerne hatt noe å sove på sånn at jeg fikk hvile. Nå går jeg ut på kjøkkenet og ser hva jeg klarer å gjøre.

Skrevet

Jeg tror mange som tenker som deg her på DOL burde tenke at arbeidsevne er en objektiv vurdering gjort av en nøytral fagperson, ikke noe man gjør selv. Selv om du i perioder har mye energi, så har du blitt vurdert til å ikke være arbeidsfør. Jeg ville prøvd å slå meg til ro med den vurderingen, for den er gjort av noen andre enn deg.

Du har en sykdom (vanskelig bipolar lidelse) som gjør at det iblant kan være tøft nok bare å overleve. Det må både du selv og dine omgivelser forstå. Det er ikke noe du kan noe for, og følgelig ikke noe du bør rive av deg selv hue for.

Håper du klarer å nyte dine bedre dager med god samvittighet og samle krefter, ikke bare gjøre ting du føler at du burde gjøre. For hvis du samler krefter og glede i gode perioder, vil nedturene også bli lettere å mestre.

Skrevet

Takk for svar! Har i det minste fått ryddet ut av oppvaskmaskinen.

Du skriver fornuftige og gode ord. Det er lettere sagt enn gjort å ta dem til seg.  Men det er godt å lese det du skriver

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...