Gå til innhold

Hvorfor er serumkonsentrasjonen så lav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målte serum på medisiner hos fastlegen for ikke så lenge siden, og nå fikk jeg svar på prøvene: Jeg tar 300 mg Lamictal og legen skrev at serumverdi lå på 8 (ref 10-50). Er ikke serumkonsentrasjonen lav for å være en helt vanlig dose? Tok tablettene 12 timer før prøven.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, den er lav, men det er en del som har det slik. Hvorfor? Dårlig opptak fra tarm og/eller rask nedbryting.

Dosen bør i hvert fall dobles.

Skrevet

Den er lav, men det er ikke noe "rett" eller "galt" når det gjelder forholdet mellom dose og serumkonsentrasjon. Den er forskjellig for alle, og det eneste man kan gjøre er å tilpasse dosen man tar (i samråd med lege). 

Det blir akkurat som noen blir fulle av tre pils, og andre kan drikke en kasse. Alle har ulikt opptak og forbrenning. 

Men du kan ha mye å hente på å komme deg opp til anbefalt serumkonsentrasjon (20-44 var det vel?)

Skrevet
21 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, den er lav, men det er en del som har det slik. Hvorfor? Dårlig opptak fra tarm og/eller rask nedbryting.

Dosen bør i hvert fall dobles.

Takk for svar begge.

Det som er så rart er at jeg har hatt normale verdier før. Var oppe i 600 mg tidligere, og da var serum på ca 40. Skjønner ikke helt om det har skjedd noe nå, eller om det er vanlig at konsentrasjonen varierer.

Problemet var at jeg ble så "kørka" på 600 mg., klarte ikke å huske noen ting og glemte ord.

21 timer siden, issomethingwrong skrev:

Den er lav, men det er ikke noe "rett" eller "galt" når det gjelder forholdet mellom dose og serumkonsentrasjon. Den er forskjellig for alle, og det eneste man kan gjøre er å tilpasse dosen man tar (i samråd med lege). 

Det blir akkurat som noen blir fulle av tre pils, og andre kan drikke en kasse. Alle har ulikt opptak og forbrenning. 

Men du kan ha mye å hente på å komme deg opp til anbefalt serumkonsentrasjon (20-44 var det vel?)

Jeg er kanskje midt i mellom 'full av tre pils' og 'en kasse' når det gjelder hva jeg tåler. Tror jeg har en ganske høy forbrenning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...