Gå til innhold

Nhd, hypoman eller frisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes for tiden jeg er så heldig.

Trives kjempegodt i jobb. Føler jeg mestrer den så godt nå, bortsett fra at jeg glemmer noen ting og faller litt ut innimellom. Ser mye lidelse, men også mange gleder. Blir så glad hver gang vi kan snu angst/uro/fortvilelse til livsglede og ro. Mange andre synes det er vanskelig. 

Har fått god kontakt med noen kollegaer. 

Nyter turer i naturen, finner lykkepulsen. Både aleine og sammen med andre. Kan bli utålmodig når andre går senere enn meg. Det sier jeg ikke verbalt, men kanskje nonverbale. 

Hatt en fantastisk fin som. Andre klager på veret. Jeg er fornøyd. Nytt opplevelser med familien. Husarbeid har gått som en lek. Likevel er standarden hjemme en del senket. Motstridende, men sånn er det. 

Har mer sexlyst enn på flere år.

Bruker en del tid på nettet.

Mer kreativ. Og vil gjerne dele produktene med verden. Delt med noen få. 

Når jeg våkner om natten, vil jeg gjerne stå opp. Lese. Gjør det sjeldent. Står ofte opp før barna, men har da fund 7 timer søvn. Før hadde jeg nok i alle fall sovet 8 timer. Ikke så stor forskjell da. Begynner ikke med husarbeid for å ikke vekke de andre. Sitter og leser på nett, alt fra Facebook til fagartikler. En helg jobbet jeg natt. Burde kanskje ikke, jeg vet.sov ikke ekstra på forhånd. Sov 1,5 time dagen etter, og følte meg mye mer opplagt enn vanlig når jeg sover litt lite.

Mer sosial. Prater mer i grupper. 

Kan bli irritabel, men ikke mer enn ellers.

Har kontroll på økonomi

Er nok mer innesluttet til vanlig. Føler meg lett underlegen i forhold til kollegaer. Er var for lite søvn.

Ingen har kommentert noe, annet enn at jeg ser godt ut.

Er dette hypomani eller har jeg bare en periode fri fra depresjon,  og blitt kvitt min sosialangst nå med bare medisiner som behandling?

Gikk ut av depresjon i oktober i fjord. Følte meg som vanlig inntil tidlig sommer. Da ble alt så veldig fint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
58 minutter siden, Villanda skrev:

Synes for tiden jeg er så heldig.

Trives kjempegodt i jobb. Føler jeg mestrer den så godt nå, bortsett fra at jeg glemmer noen ting og faller litt ut innimellom. Ser mye lidelse, men også mange gleder. Blir så glad hver gang vi kan snu angst/uro/fortvilelse til livsglede og ro. Mange andre synes det er vanskelig. 

Har fått god kontakt med noen kollegaer. 

Nyter turer i naturen, finner lykkepulsen. Både aleine og sammen med andre. Kan bli utålmodig når andre går senere enn meg. Det sier jeg ikke verbalt, men kanskje nonverbale. 

Hatt en fantastisk fin som. Andre klager på veret. Jeg er fornøyd. Nytt opplevelser med familien. Husarbeid har gått som en lek. Likevel er standarden hjemme en del senket. Motstridende, men sånn er det. 

Har mer sexlyst enn på flere år.

Bruker en del tid på nettet.

Mer kreativ. Og vil gjerne dele produktene med verden. Delt med noen få. 

Når jeg våkner om natten, vil jeg gjerne stå opp. Lese. Gjør det sjeldent. Står ofte opp før barna, men har da fund 7 timer søvn. Før hadde jeg nok i alle fall sovet 8 timer. Ikke så stor forskjell da. Begynner ikke med husarbeid for å ikke vekke de andre. Sitter og leser på nett, alt fra Facebook til fagartikler. En helg jobbet jeg natt. Burde kanskje ikke, jeg vet.sov ikke ekstra på forhånd. Sov 1,5 time dagen etter, og følte meg mye mer opplagt enn vanlig når jeg sover litt lite.

Mer sosial. Prater mer i grupper. 

Kan bli irritabel, men ikke mer enn ellers.

Har kontroll på økonomi

Er nok mer innesluttet til vanlig. Føler meg lett underlegen i forhold til kollegaer. Er var for lite søvn.

Ingen har kommentert noe, annet enn at jeg ser godt ut.

Er dette hypomani eller har jeg bare en periode fri fra depresjon,  og blitt kvitt min sosialangst nå med bare medisiner som behandling?

Gikk ut av depresjon i oktober i fjord. Følte meg som vanlig inntil tidlig sommer. Da ble alt så veldig fint.

For eksempel har jeg lyst å sende link på den artikkelen om serumkonsentrasjon på lamotrigin, til psykiater som fastlegen ville rådføre seg med ang. dette. Har gått hos henne før, og ha nr som vi avtalte timer på. Ville det være ukritisk? Er det grandiost å tenke at jeg har en del fagkunnskap som fastlegen ikke har?

Håper ikke hun vil seponere lamotrigin, siden jeg bare har tilbakevendende depresjoner som diagnose. Synes å se et mønster nå, som jeg ikke har sett før, ved spm. om oppstemthet. 

Skrevet
2 timer siden, Villanda skrev:

For eksempel har jeg lyst å sende link på den artikkelen om serumkonsentrasjon på lamotrigin, til psykiater som fastlegen ville rådføre seg med ang. dette. Har gått hos henne før, og ha nr som vi avtalte timer på. Ville det være ukritisk? Er det grandiost å tenke at jeg har en del fagkunnskap som fastlegen ikke har?

Håper ikke hun vil seponere lamotrigin, siden jeg bare har tilbakevendende depresjoner som diagnose. Synes å se et mønster nå, som jeg ikke har sett før, ved spm. om oppstemthet. 

Det med fagkunnskap og fastlegen,  gjelder selvfølgelig ikke alle områder, men særlig psykiatri, har høyskoleutdanning og videreutdanning i psykisk helsearbeid. Men sist jeg var der med datra for utslett, snakka jeg mot henne, mens hun hadde en turnuskandidat inne. Fortalte henne ting, som at det er noe som heter molluskdermatit, og at dermatitis herpetiformis kan forekomme uten symptomer fra mage og tarm, og kan utløses av høyt inntak av sjømat på grunn av jodinnhold. Jeg tror fortsatt at dette stemmer, men ser at det blir helt feil at jeg i pasientrollen snakker slik til legen, særlig med den turnuskandidaten tilstede. Jeg har beklaget episoden.

Tror ikke jeg har taleflom,  men kanskje skriveflom. .

Hvis nå dette er hypomani, det er vel bedre å gå redusere antidepressiva enn lamictal? Har hatt det slik uten lamotrigin,  og kanskje også som medisinfri  første gang som 17 åring

Men altså,  jeg kan lett tie stille  avbryter ikke mye, kan sitte ganske rolig og lytte, selv om tankene vandrer

Skrevet

Er endringene observerbare for andre? Får du kommentarer om at du virker annerledes? 

Skrevet

Nyt livet :) Det er herlig når alt går på skinner :D Det gjorde det for meg en periode jeg klarte meg uten medisiner, alle sa jeg var så positiv og blid. Var svært fornøyd med livet, og husarbeid var en lyst. Tror jeg var frisk da. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke dette er hypomani. 

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ikke jeg heller. 

Skrevet
15 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ok. Hva tror du det er? Frisk periode? Eupf? Men da hadde vel svingningene vært raskere hele tiden? Har imidlertid hatt raskere svingninger før, men i helhet Ser jeg nå mer at tilstanden min er periodevis. Noen gode vanlig, noen med høy aktivitet, litt, men ikke mye mer enn nå,  men mer ukritisk på mail og meldinger. Noen depressive, og noen perioder med raske svingninger og irritabilitet. Denne sist nemt ligner mye på eupf.

Dette jeg skrev om lege og psykiater, er det grandiost og ukritisk?

Jeg mener jeg avbryter og snakker ikke mye i forhold til andre, men i forhold til hva som er normalt for meg.

Hvis jeg ikke skulle har bipolar.., er lamotrigin dumt? Jeg starta nesten på det selv  fått resept sv fastlege  men han lar meg bestemme mye selv.Synes jeg svinger uavhengig av antidepressiv medisin og og annen behandling. Har brukt litt forskjellig oppigjennom. 

Ser at jeg skriver lite organisert nå. Prøve ordne senere hvis teksten er vanskelig å orientere seg i.

Skulle så gjerne visst hva det er med meg. Greier ikke la det ligge

Skrevet
21 timer siden, Janus30 skrev:

Er endringene observerbare for andre? Får du kommentarer om at du virker annerledes? 

Bare at jeg ser godt ut

Skrevet
17 minutter siden, Villanda skrev:

Bare at jeg ser godt ut

Det sa folk til meg og når jeg var frisk uten medisiner :) Er det ikke herlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...