Gå til innhold

Journaler i kommunen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn fikk beskjed om å lese seg opp på journaler, så han gjorde det. Men fikk i ettertid beskjed om at det var bare hos dem han hadde vært hos, ikke på alle. Da hadde han allerede lest endel om folk, nå er han redd for at dette skal få følger? Det var jo en misforståelse?  

Han har lest på nettet at det er strengt ulovlig å snoke i andres journaler, så han er engstelig. Har han grunn til det? 

Skrevet

Så lenge han overholder taushetsplikten kan jeg ikke se at dette er noe han trenger å være engstelig for.

Anonymkode: 7bb11...87c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han overholder taushetsplikten kan jeg ikke se at dette er noe han trenger å være engstelig for.

Anonymkode: 7bb11...87c

Det gjør han. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er i prinsippet ulovlig å lese journaler til pasienter en ikke er med på behandlingen av. Dette gjelder uavhengig av om en har taushetsplikt eller ikke.

Hvis sønnen din er ny i yrket og har fått uklare beskjeder av sin leder, har han ingenting å frykte så lenge han ikke gjør det igjen.

Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er i prinsippet ulovlig å lese journaler til pasienter en ikke er med på behandlingen av. Dette gjelder uavhengig av om en har taushetsplikt eller ikke.

Hvis sønnen din er ny i yrket og har fått uklare beskjeder av sin leder, har han ingenting å frykte så lenge han ikke gjør det igjen.

Ok. Flott. Det var uklar beskjed ja og han gjør det aldri igjen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...