Gå til innhold

NHD/andre Øke Quetiapin til 600 mg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har fått beskjed av fastlege om å øke Quetiapin opp til max 600 mg. Begynte med 50 mg med god effekt en stund før virkningen dabbet av. Går nå på 100 mg med passe effekt. Har fått beskjed om å trappe sakte opp. Har en historikk med at jeg må opp i høye doser før noe virkning  og at kroppen "tygger" medisiner fort. (Gikk på det dårligste på 600 mg nozinan i døgndose, pga uro)    Bruker i tillegg 20 mg Brintellix og 20 mg Abilify. 

Har lest at 300 mg Quetiapin er max dose for å få effekt på søvn, har det noe hensikt å gå videre opp?

Er urolig fortiden, kan en høyere dose både ha effekt på søvn og uro?

Er det tilrådelig å bruke en såpass høy dose på kvelden og ikke noe på morgenen? 

Har fått beskjed av en psykiater (Agnar Aspaas) jeg hadde mye kontakt med før at jeg måtte ta medisiner resten av livet. Har prøvd noen ganger å bli medisinfri, men har da blitt både suicidal og psykotisk ganske fort. Har innsett at jeg MÅ bruke medisiner resten av livet, men ønsker å stå på minst mulig dose. Samtidig så trenger jeg å få både ro i kroppen og søvn. Quetiapin er hittil det som har virket best på meg både ang ro i kroppen og søvn.

Setter stor pris på innspill 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Generelt svar: Quetiapin doseres vanlig helt opp til 800 mg. Så hvis legen har anbefalt deg å gå opp til 600 mg, vil jeg anbefale deg å følge rådet.

Skulle du imidlertid få større eller uventede bivirkninger, bør du ringe fastlegen din for å konferere.

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Generelt svar: Quetiapin doseres vanlig helt opp til 800 mg. Så hvis legen har anbefalt deg å gå opp til 600 mg, vil jeg anbefale deg å følge rådet.

Skulle du imidlertid få større eller uventede bivirkninger, bør du ringe fastlegen din for å konferere.

Det rådet skal jeg følge. 

Tusen takk for raskt svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...