Gå til innhold

Er tanker om selvskading og selvmord utagering?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men en skader seg ikke. Det gjør en når en risper/kutter/skjærer/stikker. 

En anbefaler strikk ved håndleddet som alternativ til selvskading, det kan sammenlignes med å klype seg i låret.

Anonymkode: 8b062...e14

Det er selvsagt bedre alternativ for de det fungerer for. For meg fungerte aldri det.

Anonymkode: eef2c...3a3

Skrevet
2 timer siden, Ciedre skrev:

For mange (meg selv i gamle dager), så var selvskading en utvei for å ta fokuset bort fra en psykisk smerte jeg ikke kunne gjøre noe med, og fokusere over på en fysisk smerte som er mer håndgripelig.

Slik er det for meg også

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt bedre alternativ for de det fungerer for. For meg fungerte aldri det.

Ja, men da har du jo noe som fungerer bra for DEG uansett hva alle andre måtte mene. Du kan derimot ikke regne med å få noen aksept for at selvskading ikke er utagering. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da har du jo noe som fungerer bra for DEG uansett hva alle andre måtte mene. Du kan derimot ikke regne med å få noen aksept for at selvskading ikke er utagering. 

Jeg forstår det. Godt jeg har fått bedre støtte av psykologen til å akseptere meg selv, det jeg sliter og har slitt med.

Han sammenlignet det mye med røyking. Det er både dumt og skadelig, Det er jeg enig i,  men Ingen andre trenger å merke noe til det. 

Hvis noen blir sint på partneren og skjeller og smeller, da ville jeg kalt det utagering. Det beste er om de klarer å kommunisere. Men enkelte ganger når man ikke frem og frustrasjon og sinne får det til å koke. Hvis da personen går for seg selv. Slår på en boksepute og brøler uten at noen hører det for å avreagere uten at det går ut over andre, da lurer jeg på hva det kalles.

Måten ordet utagering har blitt brukt på, så vil adferden merkes av andre. 

Det hadde nok vært best for meg om jeg ikke hadde startet denne tråden. Den styrker ikke selvfølelsen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det. Godt jeg har fått bedre støtte av psykologen til å akseptere meg selv, det jeg sliter og har slitt med.

Han sammenlignet det mye med røyking. Det er både dumt og skadelig, Det er jeg enig i,  men Ingen andre trenger å merke noe til det. 

Hvis noen blir sint på partneren og skjeller og smeller, da ville jeg kalt det utagering. Det beste er om de klarer å kommunisere. Men enkelte ganger når man ikke frem og frustrasjon og sinne får det til å koke. Hvis da personen går for seg selv. Slår på en boksepute og brøler uten at noen hører det for å avreagere uten at det går ut over andre, da lurer jeg på hva det kalles.

Måten ordet utagering har blitt brukt på, så vil adferden merkes av andre. 

Det hadde nok vært best for meg om jeg ikke hadde startet denne tråden. Den styrker ikke selvfølelsen.

Men enkelte ganger når man ikke frem og frustrasjon og sinne får det til å koke. Hvis da personen går for seg selv. Slår på en boksepute og brøler uten at noen hører det for å avreagere uten at det går ut over andre, da lurer jeg på hva det kalles.

Det kalles utagering. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men enkelte ganger når man ikke frem og frustrasjon og sinne får det til å koke. Hvis da personen går for seg selv. Slår på en boksepute og brøler uten at noen hører det for å avreagere uten at det går ut over andre, da lurer jeg på hva det kalles.

Det kalles utagering. 

Da er det en mye anbefalt utagering.

Skrevet
Den 9.9.2016 at 19.18, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tanker om ... er aldri utagering. Utagering krever handling inkl verbal.

Ville du definert sår gråt som utagering, avhengig eller uavhengig av situasjonen?

Anonymkode: f6df6...2eb

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du definert sår gråt som utagering, avhengig eller uavhengig av situasjonen?

Det er en normal følelse. 

Skrevet

Det virker som hva du er "redd for" er å bli sett på som oppmerksomhetssyk. Det er noe annet enn å utagere.

Skrevet
Den 9. september 2016 at 17.41, AnonymBruker skrev:

Takk for oppklarende svar.

Da er det som jeg trodde at heller ikke når jeg gikk for meg selv for å lette på smerten vil kunne defineres som utagering. Jeg har mange ganger følt når jeg har lest på dol og fått inntrykk av at all selvskading er utagering, at dette ikke stemmer for meg.

Hva det kalles burde vel ikke ha noe å si, men det har fått selvfølelsen til å rase ned når jeg får inntrykk av at dette har vært utagering. Det har bare vært en desperat måte for å lette på smerten.

"Hva det kalles burde vel ikke ha noe å si, men det har fått selvfølelsen til å rase ned når jeg får inntrykk av at dette har vært utagering"

Hvorfor får det selvfølelsen til å rase? 

Bør en utagerende person skamme seg? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, definitivt ikke.

Skrevet

Det er som om en frisk person har en dårlig dag og sier at h*n er deppa, det er et slag i trynet for en som virkelig er deprimert. At en person skulle klassifisere muskelsmerter som selvskading, er et slag i trynet for en som bruker kniver til å kutte i eget kjøtt.

Anonymkode: 5425b...302

Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nei, definitivt ikke.

Bør en utagerende person skamme seg eller ha dårlig selvfølelse?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som om en frisk person har en dårlig dag og sier at h*n er deppa, det er et slag i trynet for en som virkelig er deprimert. At en person skulle klassifisere muskelsmerter som selvskading, er et slag i trynet for en som bruker kniver til å kutte i eget kjøtt.

Anonymkode: 5425b...302

Hvorfor?

Anonymkode: 726da...75b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør en utagerende person skamme seg eller ha dårlig selvfølelse?

Mest sannsynlig er det en meget god grunn til at noen utagerer. Har aldri sett at dette er noe personen selv har valgt.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når selvskading uansett betyr utagering kjenner ikke jeg meg igjen. Ikke slik jeg alltid har forstått det ordet. Heller ikke når de definerer ordet i mye av det som er blitt lagt ut her. Selv om jeg ser hvordan selvskadere blir sett på uansett. Jeg ser ikke på selvskading som en akseptabel løsning, og vil alltid lete etter andre. Men dette synes jeg er både nedverdigende og trist. Når det uansett blir kalt utagering blir det som å greie alle under samme kam. Det er forståelig om dette alltid vil være et tabuemne. 

Hvorfor mener du det er å "greie alle under samme kam"? Det finnes da grader av både selvskading og utagering. Du driver med mild selvskading, og siden du gjør det for å bli kvitt indre smerte så er det vanlig å klassifisere det som utagering av følelser. Også utageringen din  vil det være rimelig å kalde mild. Hvis du selv er fornøyd med denne måten å løse ting på, så trenger du vel ikke aksept fra andre på nett for det?

Det er du selv som legger så mye moralsk fordømmelse i dette. Hvorvidt andre er fordømmende vil vel variere mye.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Mest sannsynlig er det en meget god grunn til at noen utagerer. Har aldri sett at dette er noe personen selv har valgt.

Gode ord fra deg. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg tenker det kan være nyttig å se hva som er definisjonen på utagerende adferd men også innagerende adferd. Kanskje det vil gi ett bedre svar på spørsmålet om "tanker om selvmord kan være utagerende adferd". At noe ikke defineres som utagerende er ikke det samme som at det ikke er skadelig slik jeg forstår. Jeg forstår begge adferdsvariantene litt som to sider av samme sak.

Innagerende adferd, definisjon:

Innagerende atferd er en benevnelse på en atferd der følelser, opplevelser og tanker holdes og vendes innover mot en selv. Uttrykk som kommuniseres kan være: sårbar, avvisende, deprimert, tilbaketrukket, angst og usikkerhet.

Link http://forebygging.no/Artikler/2011-2008/Det-stille-atferdsproblemet/Definisjon-av-innaggerende-atferd/

Utagerende adferd, definisjon: 

Utagering, tendens til å leve ut indre konflikter, impulser eller affekter uten å ta hensyn til situasjon og de konsekvenser væremåten kan ha for andre. Begrepet brukes vanligvis i negativ betydning. Utagering kan skje når personer er under stort indre press, men det kan også være del av en psykisk lidelse som f.eks.schizofreni, en manisk episode eller en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Atferd som oppfattes som utagering, kan også oppstå som en konsekvens av akutt påvirkning av hjernens funksjon, f.eks. påvirkning av rusmidler eller hjernesykdom (f.eks. epilepsi).

Link: https://sml.snl.no/utagering

Skrevet
1 time siden, BamseLiten skrev:

Jeg tenker det kan være nyttig å se hva som er definisjonen på utagerende adferd men også innagerende adferd. Kanskje det vil gi ett bedre svar på spørsmålet om "tanker om selvmord kan være utagerende adferd". At noe ikke defineres som utagerende er ikke det samme som at det ikke er skadelig slik jeg forstår. Jeg forstår begge adferdsvariantene litt som to sider av samme sak.

Innagerende adferd, definisjon:

Innagerende atferd er en benevnelse på en atferd der følelser, opplevelser og tanker holdes og vendes innover mot en selv. Uttrykk som kommuniseres kan være: sårbar, avvisende, deprimert, tilbaketrukket, angst og usikkerhet.

Link http://forebygging.no/Artikler/2011-2008/Det-stille-atferdsproblemet/Definisjon-av-innaggerende-atferd/

Utagerende adferd, definisjon: 

Utagering, tendens til å leve ut indre konflikter, impulser eller affekter uten å ta hensyn til situasjon og de konsekvenser væremåten kan ha for andre. Begrepet brukes vanligvis i negativ betydning. Utagering kan skje når personer er under stort indre press, men det kan også være del av en psykisk lidelse som f.eks.schizofreni, en manisk episode eller en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Atferd som oppfattes som utagering, kan også oppstå som en konsekvens av akutt påvirkning av hjernens funksjon, f.eks. påvirkning av rusmidler eller hjernesykdom (f.eks. epilepsi).

Link: https://sml.snl.no/utagering

Det er slik jeg også har oppfattet utagering,  og det er noe jeg ikke kjenner meg igjen i.

Ut i fra den definisjonen synes jeg det er merkelig at selvskading kommer inn under utagering uansett. At det kan være det i de fleste tilfeller kan jeg ikke si noe om, men det finnes unntak også her.

Skrevet
Den ‎08‎.‎09‎.‎2016 at 0.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skadet meg på lang tid. Men når følelsene blir vanskelige, kaotisk og det snøres sammen kommer intense tanker om selvmord og selvskading. Jeg orker ikke mer og må enten forsvinne eller få det ut på annen måte. 

Disse tanker og følelser er det ingen rundt meg som merker. Jeg er som vanlig. Når jeg tidligere skadet meg var det heller aldri noen som merket det. Heller ikke den nærmeste. 

Jeg har tidligere oppfattet utagering som noe også enkelte i omgivelsene vil merke. Så lenge alt går inn mot meg selv trodde ikke jeg det var utagering. Da ville jeg heller kalle det innagering, hvis det er noe som kalles det da.

http://www.webpsykologen.no/artikler/utagering-selvskading/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...