Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 Å ta ut frustrasjon verbalt (uten å true) er en moden stressmestring. Moden stressmestring er etter min mening ikke utagering :-) 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: I stedet for å diskutere ord, definisjoner og Pavens skjegg, tror jeg det er mer konstruktivt å diskutere selve innholdet i problemet. Noen har opplevd så mange vanskelige hendelser og ofte også hatt så dårlige rollemodeller i stressmestring at de tyr til uheldige, skadelige eller destruktive handlinger når livet blir for vanskelig. Enkelt sagt blir oppgavene i terapi både å heve terskelen for hva en mestrer av stress, klare å utsette destruktive handlinger og erstatte destruktiv adferd med mindre destruktiv adferd. Gradvis arbeider en seg da i retning av modnere reaksjoner på stress. Verken jeg eller så mange andre er i stand til å definere sikkert hva som er en normal, moden og frisk reaksjon på store livspåkjenninger og hva som er like over grensen mot det syke/umodne. Å tenke skumle tanker, gå for seg selv for å strigråte, skyte seg i håndleddet med gummistrikk, slå hardt på noe som tåler det eller løpe intervall i bratte bakker er etter min mening det som ligger innenfor sunn og konstruktiv stressmestring. Jeg velger å reservere ordet utagering til handlinger som er destruktive. Jeg blir forvirret av svarene dine. Selv ser jeg selvskading som destruktivt. Men jeg kjenner meg ikke igjen i utagering. Med fysisk smerte klarer jeg å holde alt inni meg selv så jeg ikke utagerer. Anonymkode: eef2c...3a3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Å ta ut frustrasjon verbalt (uten å true) er en moden stressmestring. Moden stressmestring er etter min mening ikke utagering :-) Ok , så da var det « innafor » Anonymkode: 5f9b1...125 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.