Gå til innhold

Er tanker om selvskading og selvmord utagering?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å ta ut frustrasjon verbalt (uten å true) er en moden stressmestring. Moden stressmestring er etter min mening ikke utagering :-)

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I stedet for å diskutere ord, definisjoner og Pavens skjegg, tror jeg det er mer konstruktivt å diskutere selve innholdet i problemet.

Noen har opplevd så mange vanskelige hendelser og ofte også hatt så dårlige rollemodeller i stressmestring at de tyr til uheldige, skadelige eller destruktive handlinger når livet blir for vanskelig.

Enkelt sagt blir oppgavene i terapi både å heve terskelen for hva en mestrer av stress, klare å utsette destruktive handlinger og erstatte destruktiv adferd med mindre destruktiv adferd. Gradvis arbeider en seg da i retning av modnere reaksjoner på stress.

Verken jeg eller så mange andre er i stand til å definere sikkert hva som er en normal, moden og frisk reaksjon på store livspåkjenninger og hva som er like over grensen mot det syke/umodne.

Å tenke skumle tanker, gå for seg selv for å strigråte, skyte seg i håndleddet med gummistrikk, slå hardt på noe som tåler det eller løpe intervall i bratte bakker er etter min mening det som ligger innenfor sunn og konstruktiv stressmestring. Jeg velger å reservere ordet utagering til handlinger som er destruktive.

Jeg blir forvirret av svarene dine. Selv ser jeg selvskading som destruktivt. Men jeg kjenner meg ikke igjen i utagering. Med fysisk smerte klarer jeg å holde alt inni meg selv så jeg ikke utagerer.

Anonymkode: eef2c...3a3

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Å ta ut frustrasjon verbalt (uten å true) er en moden stressmestring. Moden stressmestring er etter min mening ikke utagering :-)

Ok , så da var det « innafor » :)

Anonymkode: 5f9b1...125

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...