Gå til innhold

Skal jeg velge ECT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med tung depresjon. Jeg har hatt mange hjerneslag. Og får ingen virkning av antidepressiva. Jeg skal legges inn i psykiateren om et par uker, og vil bli tilbudt ECT - igjen. Har hatt to serier før, en virket bra, men kun i to måneder. Den andre virket lite. Nå tar jeg 5 mg vival i døgnet. Før sobril i tre år. Kan jeg få ECT når jeg tar vival, eller vil det ødelegge krampene slik at jeg må få sterkere strømstyrke og større fare for hukommelsestap? Jeg trapper ned vival, tror diazepam gjør meg mer deprimert. Vet ikke hva jeg skal gjøre, nå sitter jeg bare inne og kommer meg omtrent ikke opp om morgenen. Kan du gi meg et råd? ECT eller ikke? Er der farlig med ECT etter hjerneslag?  

Hilsen Wenche-Britt:wacko:

Anonymkode: 43ce4...3dd

Skrevet

Når man skal få ETC, går man gjennom prosedyren, blodprøve, hjernescanning og hvis jeg ikke husker feil, lungerøngten. I hvert fall scannes hjernen. I så fall ser de om du tåler ETC eller ikke.:-)

Skrevet

Minner om at ECT ikke er sånn som man ser på film ved hjertestans, altså elektrosjokk.

Det er bittesmå elektriske impulser som starter et anfall av kramper, som uansett motvirkes med muskelavslappende medisiner.

Skrevet
Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 13.30, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med tung depresjon. Jeg har hatt mange hjerneslag. Og får ingen virkning av antidepressiva. Jeg skal legges inn i psykiateren om et par uker, og vil bli tilbudt ECT - igjen. Har hatt to serier før, en virket bra, men kun i to måneder. Den andre virket lite. Nå tar jeg 5 mg vival i døgnet. Før sobril i tre år. Kan jeg få ECT når jeg tar vival, eller vil det ødelegge krampene slik at jeg må få sterkere strømstyrke og større fare for hukommelsestap? Jeg trapper ned vival, tror diazepam gjør meg mer deprimert. Vet ikke hva jeg skal gjøre, nå sitter jeg bare inne og kommer meg omtrent ikke opp om morgenen. Kan du gi meg et råd? ECT eller ikke? Er der farlig med ECT etter hjerneslag?  

Hilsen Wenche-Britt:wacko:

Anonymkode: 43ce4...3dd

Det er anbefalt å ikke bruke vival og tilsvarende de siste dagene før ECT og i behadingsperioden, men det gjøres individuelle tilpasninger. Se http://www.siv.no/SiteCollectionDocuments/Brosjyrer/ECT_informasjon-om.pdf

Det skal gå en del uker etter et hjerneslag før ECT-behandling, men her kan du stole på sykehusets anbefalinger.

Anonymkode: 703c8...003

Skrevet
13 timer siden, dedalo skrev:

Når man skal få ETC, går man gjennom prosedyren, blodprøve, hjernescanning og hvis jeg ikke husker feil, lungerøngten. I hvert fall scannes hjernen. I så fall ser de om du tåler ETC eller ikke.:-)

Sykhuse levanger blir d ikke foretatt noen undersøkelser føre ECT behandlinger. Så dette gjelder ikke alle plasser!!!

Anonymkode: 37fd0...b5b

Skrevet

Jeg fikk ECT, riktignok for 10 år siden, og den hjalp meg fra alvorlig depresjon til moderat depresjon. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men når jeg fikk ECT var det mulig å få "vedlikeholdsbehandling", slik at man etter x antall uker fikk en ECT-behandling for å unngå ny depresjon.

Dette vet jeg altfor lite om hvordan fungerer i dag. Ville bare nevne det :)

Anonymkode: 6a9be...4ba

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er riktig at det skal gå en viss tid mellom hjerneslag og ECT. Det er prosedyrer for dette, og jeg regner med at de følges.

Det er riktig at alle medisiner som øker krampeterskelen bør brukes i lavest mulig dose ved ECT. Ofte lar en være å bruke dette kvelden før ECT og samme morgen.

Prosedyrene for forundersøkelser varierer etter alder og somatisk tilstand.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykhuse levanger blir d ikke foretatt noen undersøkelser føre ECT behandlinger. Så dette gjelder ikke alle plasser!!!

Anonymkode: 37fd0...b5b

Neivel. Det var pussig. Jeg måtte det. (prøvde ect bare èn gang)Ikke var jeg syk og ikke så gammel. Dette var i Oslo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...