Gå til innhold

Diagnostiske kriterier og belegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en forvente at helsearbeidere som påstår du har en diagnose kan underbygge ? Holder vel ikke å si alt tyder på det, bør en ikke få vite konkret punkt for punkt iht diagnose hvordan den oppfylles og eksempler på symptom ?

Jeg er redd jeg skal få en diagnose som sier noe om meg som person og ikke bare meg som person siste år. Tentativ diagnose er meget stigmatiserende og jeg syns derfor den både er grusom å få og bør være korrekt og ikke satt med harelabb. Virker som de har bestemt seg og at stigma følger fra behandler til behandler , alt jeg sier blir tolket inn i en ramme som matcher deres diagnostikk - det symptombilde jeg blir påstått å ha. Vil gjerne tro på min dyktige og ,slik jeg oppfatter det , kunnskapsrike psykolog , men når jeg ikke tror på symptomene selv har jeg et problem . Ser de litt av og til ,samtidig er jeg og mye annet og har kunnskaper som gjør at jeg kan se meg utenifra og tenke over hvordan jeg bidrar i et samspill Forholder meg ikke så usympatisk til mennesker som diagnosen tilsier ( tenker ikke stygt om andre , men frykter deres mulige tanker , men ser intet entydig ). Kjemper hver dag for å være et godt menneske tross mye innebygd indre smerte som lett er tilgjengelig , men som jeg prøver å skjule , og kjemper i mot.

Så kan de bare  ut fra rammen " skylde på " selvinnsikten". Føler jeg ikke er troverdig .

Anonymkode: 733e8...753

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en forvente at helsearbeidere som påstår du har en diagnose kan underbygge ? Holder vel ikke å si alt tyder på det, bør en ikke få vite konkret punkt for punkt iht diagnose hvordan den oppfylles og eksempler på symptom ?

Jeg er redd jeg skal få en diagnose som sier noe om meg som person og ikke bare meg som person siste år. Tentativ diagnose er meget stigmatiserende og jeg syns derfor den både er grusom å få og bør være korrekt og ikke satt med harelabb. Virker som de har bestemt seg og at stigma følger fra behandler til behandler , alt jeg sier blir tolket inn i en ramme som matcher deres diagnostikk - det symptombilde jeg blir påstått å ha. Vil gjerne tro på min dyktige og ,slik jeg oppfatter det , kunnskapsrike psykolog , men når jeg ikke tror på symptomene selv har jeg et problem . Ser de litt av og til ,samtidig er jeg og mye annet og har kunnskaper som gjør at jeg kan se meg utenifra og tenke over hvordan jeg bidrar i et samspill Forholder meg ikke så usympatisk til mennesker som diagnosen tilsier ( tenker ikke stygt om andre , men frykter deres mulige tanker , men ser intet entydig ). Kjemper hver dag for å være et godt menneske tross mye innebygd indre smerte som lett er tilgjengelig , men som jeg prøver å skjule , og kjemper i mot.

Så kan de bare  ut fra rammen " skylde på " selvinnsikten". Føler jeg ikke er troverdig .

Anonymkode: 733e8...753

Hva har du å tape på å gi etter, la dem føre, ikke stritt i mot- det eneste du gjør er å bekrefte vrangsida. Ingen er ute etter å ta deg, herje med deg, plage deg, de ønsker å forsøke hjelpe deg slik at du kan få et roligere og tryggere liv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den som sier noe om diagnose, må også kunne begrunne det. Jeg setter meg ned med pasienten og går punktvis gjennom kriteriene enten i ICD-10 eller DSM-IV. For hvert kriterium sier jeg om jeg mener det er oppfylt eller ikke og begrunner det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...