Gå til innhold

Når bør angst medisineres?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg sliter veldig med angst i perioder. Er i en slik periode nå. Konstant redd, vondt og svært ubehag i brystet, anspent pust, uregelmessig puls, klarer ikke fokusere på skolearbeidet, eller noe annet for den saks skyld. Jeg er ikke redd for noe spesifikt, og jeg kan gjøre "alt", men har konstant angst. Får ikke sove heller, pga denne uroen. Heller ikke matlyst. 

Har noen måneder som er som dette årlig. Bør det medisineres? Eventuelt med hva? Det er ingenting som hjelper. Trenger ikke eksponeringsterapi, for eksempel, da jeg alltid er redd, og daglig eksponeres for "alt jeg skal eksponeres for". Samtaleterapi hjelper litt, men kun under terapitimen, og jeg kan jo ikke sitte i terapi i timesvis daglig. 

Begynner å bli veldig fortvilet. Ikke lett å studere når kroppen min oppfører seg som et rådyr på flukt fra en ulv. Hele tiden. Uten pause. :( 

Skrevet
11 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg sliter veldig med angst i perioder. Er i en slik periode nå. Konstant redd, vondt og svært ubehag i brystet, anspent pust, uregelmessig puls, klarer ikke fokusere på skolearbeidet, eller noe annet for den saks skyld. Jeg er ikke redd for noe spesifikt, og jeg kan gjøre "alt", men har konstant angst. Får ikke sove heller, pga denne uroen. Heller ikke matlyst. 

Har noen måneder som er som dette årlig. Bør det medisineres? Eventuelt med hva? Det er ingenting som hjelper. Trenger ikke eksponeringsterapi, for eksempel, da jeg alltid er redd, og daglig eksponeres for "alt jeg skal eksponeres for". Samtaleterapi hjelper litt, men kun under terapitimen, og jeg kan jo ikke sitte i terapi i timesvis daglig. 

Begynner å bli veldig fortvilet. Ikke lett å studere når kroppen min oppfører seg som et rådyr på flukt fra en ulv. Hele tiden. Uten pause. :( 

Har du forsøkt medisiner tidligere?

Anonymkode: 56ef0...a29

Gjest franklyscarlet
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt medisiner tidligere?

Ja, jeg tok Sobril 2-3 X 25 mg pr dag i en måned. Det fungerte fint, bortsett fra at jeg var veldig trøtt og sløv, da. Det hjalp godt på angsten, og det var ikke noe problem å slutte. 

Skrevet

En betablokker kan hjelpe på det fysiske ubehaget du beskriver. Egentlig er det en type blodtrykksmedisin. Motvirker hjertebank, skjelvinger, svette osv. Man blir ikke trøtt og sløv av det. Noen kan oppleve å få lavt blodtrykk, men mange har god effekt. Musikere og andre med sceneskrekk tar slike preparater for å unngå at angsten blir så fysisk at det ødelegger. Godt alternativ til benzo, som jeg mener man bør bruke minst mulig av.

Når angst skal medisineres? Jeg vil vel si at det er noe jeg synes man skal vurdere hvis angsten plager en så den går utover hverdagen. Hvor mye angst man synes det er greit å leve med er en temmelig individuell sak.

Skrevet

Benzo hjelper på en veldig overfladisk måte. Det hjelper der og da, men jeg tror ikke man får mindre angst i lengden.

Anonymkode: 43dae...8c0

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Benzo hjelper på en veldig overfladisk måte. Det hjelper der og da, men jeg tror ikke man får mindre angst i lengden.

Anonymkode: 43dae...8c0

Når ingen ting annet fungerer er benzo det eneste alternativet.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ingen ting annet fungerer er benzo det eneste alternativet.

Ja dessverre. Har Benzo liggende i skapet, men jeg må ærlig innrømme at jeg holder meg unna den tingen så mye som mulig. 
Vet ikke om det at jeg greier å holde meg unna den i stor grad betyr at jeg har mindre angst enn mange andre, eller om det bare er ren stahet fra min side som gjør at jeg holder meg unna vanedannende ting med mindre jeg er desperat.

(Hadde en far som var alkoholiker, noe som sikkert spiller inn i min redsel for å gå for lenge på ting man kan bli avhengig av antar jeg)

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg synes Sobril fungerer veldig godt. Det er som en deilig bølge som slår over meg, og bedøver smerten en liten stund. -Men jeg tar det sjelden. Bare når jeg vurderer at livet mitt er i fare, eller smerten er uutholdelig. Jeg er også veldig skeptisk, sta og redd for å bli avhengig, da jeg godt kan forstå de som blir det. Jeg har også en pappa som er alkoholiker, og det er flere med alkohol og rusproblemer i slekta, så jeg er fast bestemt på å ikke havne "der". 

-Men denne angsten er ille. Får daglige anfall der jeg ligger på gulvet og skriker og vrir meg. Aner ikke hvorfor. Jeg er livredd hele tiden, og til slutt får jeg et anfall fordi jeg ikke holder ut lenger. Som å leve i en skrekkfilm.

Skrevet

Ville først prøvd å få orden på søvnen, da dette vil hjelpe den psykiske helsen stort. Prøv først ikke vanedannende medisiner som vallergan, atarax etc. eventuelt imovane hvis de andre ikke virker. Uten søvn blir alt værre.

Har selv ett ambivalent forhold til benzoer, at de er den mest virkningsfulle medisinen mot angst og uro er det vel liten tvil om, men er du disponert for missbruk må du styre unna, samt at man raskt blir avhengig. Men, tar du en gang iblandt er det harmløst og kan gi deg den roen du trenger. Kanskje vil det hjelpe bare å vite at du har noe som virker når det er som værst. 

Anonymkode: 144e9...51c

Skrevet

Huff, det er ille å ha det sånn. Vil anbefale deg å søke hjelp hos fastlegen, som ev. kan henvise deg videre. Det finnes hjelp der ute, sånn skal man ikke akseptere å ha det. Blir bare ødeleggende og meningsløst. Særlig når man på toppen ikke skjønner hvorfor man har det slik og blir gående å gruble rundt det. En god terapeut burde kunne hjelpe deg med å forstå mer av hva det handler om. Man kan ha triggere man ikke ser.

Tror nok legen ville tilby deg et SSRI som Cipralex. Det har ofte veldig god effekt på angst, men det fjerner den ikke. Man må jobbe med seg selv også. Finne ut av triggeree, se på hvordan man tenker, finne teknikker for å stå i angsten når den herjer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...