Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en er frivillig innlagt på akuttpost (lukket) og man skal bli overført til DPS må posten da be om samtykke fra pasienten eller kan de gjøre det uten samtykke siden innleggelsen allerede er frivillig?  

Skrevet

En må alltid samtykke når det er frivillig. Men om du motsetter deg overføring til DPS så kanskje du må dra hjem, hvis de ikke lenger ser behovet for at du er på en lukket akuttpost.

Da jeg var veldig dårlig i fjor var jeg to uker på akuttpost. Der forsøkte de å motivere meg til å gå med på et behandlingsopphold på DPS. Jeg ønsket ikke det, jeg forestilte meg at DPS ville være som et slags psykiatrisk sykehjem og ville heller hjem. Jeg mente at dersom jeg var frisk nok til DPS, var jeg frisk nok til å dra hjem. De søkte opphold for meg uten mitt samtykke (de hadde ikke spurt meg ennå), men alt de kunne gjøre var å forsøke å motivere meg, samt at de søkte opphold ved to ulike DPS så jeg kunne velge.

Etter noen dager fikk de overtalt meg, og det er jeg glad for nå. For jeg hadde stor nytte av oppholdet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan selvsagt nekte å la se overføre og heller skrive seg ut. Men en kan ikke tviholde på akuttplassen. Akuttplassene må gis de som til enhver tid er dårligst.

Det blir akkurat som overføring fra intensivavdeling til vanlig sengepost på somatisk.

Skrevet (endret)

Men kan det gjøres uten samtykke fra pasienten? Kan jo oppleves som tvang om de gjør det. Når de bare sier at en blir overført til DPS uten å gi pasienten mulighet til å uttale seg. Blir ikke det litt feil? 

Endret av aa-k-j
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Tandorini skrev:

En må alltid samtykke når det er frivillig. Men om du motsetter deg overføring til DPS så kanskje du må dra hjem, hvis de ikke lenger ser behovet for at du er på en lukket akuttpost.

Da jeg var veldig dårlig i fjor var jeg to uker på akuttpost. Der forsøkte de å motivere meg til å gå med på et behandlingsopphold på DPS. Jeg ønsket ikke det, jeg forestilte meg at DPS ville være som et slags psykiatrisk sykehjem og ville heller hjem. Jeg mente at dersom jeg var frisk nok til DPS, var jeg frisk nok til å dra hjem. De søkte opphold for meg uten mitt samtykke (de hadde ikke spurt meg ennå), men alt de kunne gjøre var å forsøke å motivere meg, samt at de søkte opphold ved to ulike DPS så jeg kunne velge.

Etter noen dager fikk de overtalt meg, og det er jeg glad for nå. For jeg hadde stor nytte av oppholdet.

Jeg fikk ikke mulighet engang til å uttale meg om det. De bare overførte meg så hele oppholde på DPS var bortkastet fordi jeg følte jeg ble tvunget dit så var like ustabil da jeg ble utskrevet som da jeg ble innlagt. Måtte ha ny innleggelse (brukerstyrt) etterpå som jeg fikk bestemme selv for å bli stabil igjen. De mente forøvrig jeg var for ustabil til å bli utskrevet fra akuttposten. 

Endret av aa-k-j
Skrevet
14 minutter siden, aa-k-j skrev:

Men kan det gjøres uten samtykke fra pasienten? Kan jo oppleves som tvang om de gjør det. Når de bare sier at en blir overført til DPS uten å gi pasienten mulighet til å uttale seg. Blir ikke det litt feil? 

Nei, pasienten kan ikke avgjøre slikt.

Anonymkode: 6a072...6c5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selv om pasientene selvsagt ikke fritt kan velge hvilken seng de skal ligge i på sykehuset, hører det med til respektfull behandling at en snakker sammen og utveksler meninger. Vanligvis kommer en da til en forståelse med hverandre :-)

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Selv om pasientene selvsagt ikke fritt kan velge hvilken seng de skal ligge i på sykehuset, hører det med til respektfull behandling at en snakker sammen og utveksler meninger. Vanligvis kommer en da til en forståelse med hverandre :-)

Ja å snakke sammen er jo det beste. Første gang jeg var innlagt ble jeg innlagt på tvang og senere overført frivillig.  Følte meg mer respektert da en da jeg var innlagt frivillig. Verste jeg vet er når det blir tatt beslutninger på mine vegner uten at jeg selv blir inkludert. Hadde jo samtykket om de hadde spurt, men når jeg ikke blir spurt engang så oppleves det som tvang. Men skal informere om det til de om jeg blir innlagt igjen slik at de er klar over det. Bedre å si ifra en gang for mye ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...