Gå til innhold

Er redd for å snakke om det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg sliter med angst og depresjon, men tør ikke å snakke om det til noen(ingen rundt meg som jeg føler meg trygg på), samtidig vet jeg at jeg trenger hjelp. Prøver å snakke med meg selv innimellom (fornuftig og ikke-krenkende) når det er aller verst og det funker til en viss grad. Men finnes det flere måter man kan hjelpe seg selv på? 

Anonymkode: 9b921...4a2

Skrevet

Første skrittet er å komme deg til fastlegen. Stoler du såpass på han/henne til at du kan snakke fritt? Hun kan henvise deg videre til en terapeut. Har du tenkt på medisiner? Da jeg var deprimert nyttet ingenting. Alt var bare svart. Kun medisiner virket. Og jeg har bokhyllen full av selvhjelpsbøker og åndelige bøker. Jeg har tatt mange kurs som skulle hjelpe på alt. Ingenting har fungert. Det trenger selvfølgelig ikke å være sånn for deg. Kanskje du har en annen type depresjon enn den jeg har hatt?

Uansett burde du ikke bære på dette alene. Det gjør bare ting tusen ganger verre.

Synes du dette høres dumt ut? Vil du helst klare det selv? Er det jeg skriver fullstendig skivebom?

Skrevet
2 minutter siden, Gondor skrev:

Første skrittet er å komme deg til fastlegen. Stoler du såpass på han/henne til at du kan snakke fritt? Hun kan henvise deg videre til en terapeut. Har du tenkt på medisiner? Da jeg var deprimert nyttet ingenting. Alt var bare svart. Kun medisiner virket. Og jeg har bokhyllen full av selvhjelpsbøker og åndelige bøker. Jeg har tatt mange kurs som skulle hjelpe på alt. Ingenting har fungert. Det trenger selvfølgelig ikke å være sånn for deg. Kanskje du har en annen type depresjon enn den jeg har hatt?

Uansett burde du ikke bære på dette alene. Det gjør bare ting tusen ganger verre.

Synes du dette høres dumt ut? Vil du helst klare det selv? Er det jeg skriver fullstendig skivebom?

Jeg vil aller helst prøve å gjøre det selv, i hvertfall til en såpass stor grad at jeg kanskje tør å oppsøke hjelp ved behov.

Skrevet

Det beundrer jeg deg for. Du må være i besittelse av en indre styrke som jeg ikke har. Lykke til!

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg sliter med angst og depresjon, men tør ikke å snakke om det til noen(ingen rundt meg som jeg føler meg trygg på), samtidig vet jeg at jeg trenger hjelp. Prøver å snakke med meg selv innimellom (fornuftig og ikke-krenkende) når det er aller verst og det funker til en viss grad. Men finnes det flere måter man kan hjelpe seg selv på? 

For meg var det veldig tung og tøft da jeg innså at jeg måtte be om hjelp fra andre, men når du først har kommet over den første kneika går det lettere.

Har dessverre ingen gode tips på hvordan man kan hjelpe seg selv på.

Skrevet

Terskelen for å be om hjelp føles nok høy. Man er redd for å bli dømt, misforstått, ikke tatt seriøst, bekyldt for å overdramatisere osv. Men det hjelper ikke å gå aleine med det! At du skriver her er jo en begynnelse. Jeg råder deg og til å oppsøke fastlegen din, som kan henvise videre. Er det vanskelig å snakke, kan det hjelpe å skrive en stikkordsliste for seg selv eller rett og slett et brev som legen kan lese. Min erfaring er at mange leger faktisk er forståelsesfulle, og tar det man kommer for seriøst. Noen har dessverre kompetansen sin på feil sted, og da synes jeg man bør bytte lege hvis mulig.

Skrevet

Har to forslag til deg faktisk. Den ene er å snakke med fastlegen om det, du trenger ikke å gå så grundig i detaljer, men du får kanskje noen medisiner som vil hjelpe til å stabilisere deg litt. 

forslag nr 2 er ganske enkelt å sende en pm til en eller annen her inne som sliter med de samme tingene, som for eksempel meg, og snakke om det. Jeg har lært meg at det å snakke med mennesker over internett på et slikt forum faktisk kan være en kjempeting. Her er du anonym, jeg kjenner jo ikke deg, du kjenner ikke meg, og da kan det faktisk være lettere å kunne diskutere slike ting som angst og depresjoner.

Håper i alle fall at svaret mitt ga litt mening og at du på ett eller annet vis finner den riktige måten for deg å komme over denne kneika. Jeg brukte heller ikke å ville snakke med lege eller noen om mine problemer, men det gjorde ikke ting lettere, heller tvert om til slutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...