Gå til innhold

Sammenheng angst-svette-urin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den angsten.

Svetten renner konstant. I dag skulle jeg kjøpe ett par ting i byen, jeg var gjennomvåt av svette før jeg kom meg fra bilen til den første butikken og dette skjer hver eneste dag både hjemme og ute. Det er så ufattelig flaut å stå i kassa med masse varer og vite at svetten er synlig på lang avstand. Jeg svetter fra hårrøttene til knærne, man ser lett at det renner feks i ansiktet. Når jeg kommer hjem slik (hver dag...) går jeg på badet, vrenger av både bukser og overdel, setter meg på do. Etter do må jeg bruke våtservietter eller klut fordi Dopapiret  bare henger igjen på huden og smuldrer, så våt av svette er jeg.

Nå til ett spørsmål, er det normalt at urinen kan lukte MYE på de verste dagene med svette og da gjerne allerede på morgenen?      (Jeg spiser ikke asparges og finner uansett ingen sammenheng mellom matinntak, drikke og lukt i urinen.) Jeg har testet morgenurinen to morgener på rad, den ene gangen var det lukt og testen slo ut. Dagen etter ingen lukt og ingen store utslag på testen. Jeg har levert prøve hos legen og den var helt fin. 

Anonymkode: c3bae...d58

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svar med mye usikkerhet, men kanskje en forklaring.

Når en svetter svært mye, går en i retning av dehydrering (en taper mer væske enn en tilføres). Da vil urinproduksjonen gå ned. Urinen vil bli mer konsentrert, få mørkere farge og lukte mer.

Skrevet
5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Svar med mye usikkerhet, men kanskje en forklaring.

Når en svetter svært mye, går en i retning av dehydrering (en taper mer væske enn en tilføres). Da vil urinproduksjonen gå ned. Urinen vil bli mer konsentrert, få mørkere farge og lukte mer.

Takk Nils, ja det er litt i de baner jeg og tenker. Kanskje jeg må føre dagbok over dette og se.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Føler med deg, virkelig! Her har jeg angst for angsten, for å svette. Har ikke synlig svette, men var så ekstrem under armene at jeg tok botox for en mnd tid siden. Funket gull! Men nå svetter jeg mer generelt på kroppen. Bedre, men ikke optimalt.

Endret av Maw87
Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, Maw87 skrev:

Føler med deg, virkelig! Her har jeg angst for angsten, for å svette. Har ikke synlig svette, men var så ekstrem under armene at jeg tok botox for en mnd tid siden. Funket gull! Men nå svetter jeg mer generelt på kroppen. Bedre, men ikke optimalt.

Jeg har nettopp avsluttet 14 dager på quetiapin. De hadde en hyggelig virkning og det var at de tok svetten, sånn bortsett fra det virket de ikke for andre ting pluss bivirkninger men altså jeg svettet mye mindre. Synd jeg måtte slutte på de sånn sett. 

Skrevet

Om du svetter mye over hele kroppen, så kan det komme av generalisert hyperhidrose eller andre helseproblemer. Legen kan ta blodprøver og undersøke stoffskiftet blant anneg. Det kan skyldes en feil i det sympatiske nervesystemet. En hudlege kan hjelpe deg med å skrive ut Dridase på tegistreringsfritak. Det tok mine plager. Botox hjelper dersom svetten kun er lokalisert til visse deler av kroppen, men er dyrt. Om man sliter med håndsvette og/eller ansiktssvette så kan en operasjon (ETS) også hjelpe over 95 %.

Om man har hyperhidrose, så kan man få sosial angst sekundært, siden man er redd for hvordan andre reagerer på svettingen. Men svetting kan også skyldes angst. Men ca 1 % svetter altså mye mer enn resten av befolkningen, og da er det andre grunner enn kun angst. 

Anonymkode: 05ae5...435

Skrevet

Registreringsfritak *

Anonymkode: 05ae5...435

Skrevet

Har hatt samme plager men de er kraftig redusert. Legen diagnoserte med angst/depresjon og fikk en haug med forskjellige antidepressiva gjennom flere år. Ingenting virket. Jeg opererte vekk svettekjertelene under armene med varierende resultat da man også svetter andre steder på kroppen.

Synes plagene ble verre med lykkepiller og kuttet de ut. Kuttet også ut psykologer. Sykemeldte meg og murte meg inne over lang tid, og gjorde kun det jeg følte for. Sa opp stillingen da jeg følte presset selv når jeg var sykemeldt. Etter svært lang tid endret alt seg til det bedre og har gjennopptatt sosial kontakt med omverdenen. Tror stress og prestasjonsangst (en slags sosial angst) var årsaken. Når jeg fikk alt på avstand og alt av forventninger og krav ble borte så ble alt mye bedre.

Jeg arbeider ikke i dag og er svært forsiktig med å presse meg selv og utsette meg for ukomfortable situasjoner. Fra tid til annen kommer man ikke unna slike situasjoner men nå takler jeg også dette svært bra. Prosessen har vart i over 10 år!

Dette var et mareritt når det sto på som verst. Helt vanlig samvær med venner, jobb, gå i butikker etc. utløste enorm svetting. Jeg kunne kjenne meg ukomfortabel disse situasjonene, det gjør jeg ikke lenger - jeg tror dette skyldes at jeg ikke lenger svetter.

Anonymkode: 9602d...fe4

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt samme plager men de er kraftig redusert. Legen diagnoserte med angst/depresjon og fikk en haug med forskjellige antidepressiva gjennom flere år. Ingenting virket. Jeg opererte vekk svettekjertelene under armene med varierende resultat da man også svetter andre steder på kroppen.

Synes plagene ble verre med lykkepiller og kuttet de ut. Kuttet også ut psykologer. Sykemeldte meg og murte meg inne over lang tid, og gjorde kun det jeg følte for. Sa opp stillingen da jeg følte presset selv når jeg var sykemeldt. Etter svært lang tid endret alt seg til det bedre og har gjennopptatt sosial kontakt med omverdenen. Tror stress og prestasjonsangst (en slags sosial angst) var årsaken. Når jeg fikk alt på avstand og alt av forventninger og krav ble borte så ble alt mye bedre.

Jeg arbeider ikke i dag og er svært forsiktig med å presse meg selv og utsette meg for ukomfortable situasjoner. Fra tid til annen kommer man ikke unna slike situasjoner men nå takler jeg også dette svært bra. Prosessen har vart i over 10 år!

Dette var et mareritt når det sto på som verst. Helt vanlig samvær med venner, jobb, gå i butikker etc. utløste enorm svetting. Jeg kunne kjenne meg ukomfortabel disse situasjonene, det gjør jeg ikke lenger - jeg tror dette skyldes at jeg ikke lenger svetter.

Anonymkode: 9602d...fe4

Det svaret betyr mye for meg, takk. Jeg har fått diagnose generalisert angst, sosialangst og panikkangst og skal til utredning pga depresjoner og en (mulig flere ) manisk episode. Jeg har lyst til å si opp jobb og se om det hjelper å få bort mest mulig press utenfra (kan man si opp eksen og? :D ) men jeg er livredd for hva nav vil si. Tanken på å forholde seg til nav skremmer meg og (er sykmeldt nå). Jeg har vert på aap før og det var ingen dans på roser det heller. Føler meg låst på hender og føtter :( 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...