Gå til innhold

Alternativ til Remeron for søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes noe for søvn som kan tilsvare  Remeron

3, 25 - 7,5 mg?  Gjerne midt imellom der.. Hvordan er det med Tolvon 10 mg., eller Vallergan? 

Det er det jeg trenger for å få sove greit. Er så lei av å dele på disse tablettene som smuldrer opp. Ikke blir det noen nøyaktig dosering heller. 

Tror kanskje jeg har spurt før, men kan verken huske svaret eller finne det  igjen.

Fortsetter under...

Skrevet

Remeron og Tolvon virker så og si likt. Styrkeforholdet er 2:1 slik at 10 mg Tolvon tilsvarer 5 mg Remeron. Fordelen er at Tolvon faktisk selges som 10 mg tabletter. 

Vallergan er en litt annen medisin. Den har betydelig kortere halveringstid og virker ikke antidepressivt på samme måte som Tolvon og Remeron, men har heller ikke vektøkning. Kjemisk er Vallergan nærmere beslektet med antipsykotika, selv om den brukes som en allergimedisin.

Hvis problemet er avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning er Zonat også et alternativ. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prøv Tolvon 10 mg.

Skrevet
15 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Remeron og Tolvon virker så og si likt. Styrkeforholdet er 2:1 slik at 10 mg Tolvon tilsvarer 5 mg Remeron. Fordelen er at Tolvon faktisk selges som 10 mg tabletter. 

Vallergan er en litt annen medisin. Den har betydelig kortere halveringstid og virker ikke antidepressivt på samme måte som Tolvon og Remeron, men har heller ikke vektøkning. Kjemisk er Vallergan nærmere beslektet med antipsykotika, selv om den brukes som en allergimedisin.

Hvis problemet er avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning er Zonat også et 

Skrevet

Takk!  Tolvon tilsvarende 5 mg Remeron høres ut til å være midt i blinken! Er det dødfødt å ta en test før jeg spør etter resept  når Tolvonen en jeg har gikk ut i 2009??

Skrevet
14 minutter siden, Villanda skrev:

Takk!  Tolvon tilsvarende 5 mg Remeron høres ut til å være midt i blinken! Er det dødfødt å ta en test før jeg spør etter resept  når Tolvonen en jeg har gikk ut i 2009??

Hva slags test tenkte du å ta?

Annonse

Skrevet
36 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis problemet er avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning er Zonat også et alternativ. 

Vallergan gir sultfølelse 

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

På korleis det fungerer for søvn

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Ser det ble rot i skrivingen. Jeg har liggende 10 mg Tolvon som gikk ut på dato i 2009. Tenkte på å teste om det egentlig virker før jeg spør etter resept. Siden de er 7 år for gamle vet jeg ikke om det har noen hensik, om mianserinet har forduftet.

Vet du hvor det står skrevet dette med ekvivalente doser når det gjelder medisiner med antihistaminerg virkning inkl. Tolvon og Remeron?  Finner slike lister kun på beroligende/innsovningsmedisin og sterkere smertestillende. 

Forteller så mye til lege, hun lurer kanskje på hvor jeg tar alt fra

Skrevet
57 minutter siden, Villanda skrev:

Ser det ble rot i skrivingen. Jeg har liggende 10 mg Tolvon som gikk ut på dato i 2009. Tenkte på å teste om det egentlig virker før jeg spør etter resept. Siden de er 7 år for gamle vet jeg ikke om det har noen hensik, om mianserinet har forduftet.

Vet du hvor det står skrevet dette med ekvivalente doser når det gjelder medisiner med antihistaminerg virkning inkl. Tolvon og Remeron?  Finner slike lister kun på beroligende/innsovningsmedisin og sterkere smertestillende. 

Forteller så mye til lege, hun lurer kanskje på hvor jeg tar alt fra

Ville bare spurt om en ny resept. 7 år gamle medisiner tror jeg ikke jeg hadde tatt.

Med Remeron og Tolvon er det ikke slik at mer medisin nødvendigvis gir bedre søvn. Til en viss grense er det slik, men siden medisinen både har en beroligende (antihistaminerg mv.) effekt og en stimulerende (adrenerg) effekt, så kan store doser faktisk være mer stimulerende enn små. Det kommer av at effekten som øker noradrenalin i hjernen, som også er antidepressiv, kommer ved større doser. I små doser er Tolvon en allergimedisin. 

Skrevet

Ok , skal spørre legen , men vet du hvor det står, dette med  at 10 mg Tolvon tilsvarer 5 mg. Remeron? Jeg tror deg, men skulle gjerne hatt en kilde å vise til legen. Hvor har du lest om det? Vet ikke hvor seriøst leger tar slike forum selv om en får svar fra fagpersoner her...

Skrevet
4 timer siden, Annkarin skrev:

Vallergan gir sultfølelse 

Gjør den det?

Issomethingwrong hvis du ser det her - gjelder det Zonat og Dormidina også? 

Skrevet
16 minutter siden, cilie skrev:

Gjør den det?

Issomethingwrong hvis du ser det her - gjelder det Zonat og Dormidina også? 

Det er ikke listet som noen bivirkning av verken Zonat (samme virkestoff som Dormidina) eller Vallergan.

Vektøkning med medisiner følger normalt en av følgende mekanismer:

- Blokkering av serotoninreseptorer som stimuleres av serotonin når vi inntar et måltid og som har til hensikt å "skru av" sultfølelsen. Såkalte serotonin 2c-reseptorer. Denne egenskapen har Remeron, Tolvon og de fleste nyere antipsykotika.

- Blokkering av adrenerge reseptorer som hemmer insulinsekresjonen når de stimuleres av adrenalin. Denne egenskapen har Remeron og Tolvon og et par nyere antipsykotika.

Men det er også et dosespørsmål. De fleste medisiner som har antihistaminvirkning vil også påvirke andre reseptorer, spesielt i høyere doser. Det er ikke umulig at Vallergan, som et såkalt fenothiazin, kjemisk beslektet med en del AP, kan ha denne virkningen i høye doser (i Russland brukes Vallergan i doser på 150-200 mg som et AP mener jeg). Men i doser som brukes for søvn tviler jeg sterkt på at det har så mye annen effekt enn å gjøre deg trøtt. Det gjelder også Zonat/Dormidina :) 

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke listet som noen bivirkning av verken Zonat (samme virkestoff som Dormidina) eller Vallergan.

- Blokkering av serotoninreseptorer som stimuleres av serotonin når vi inntar et måltid og som har til hensikt å "skru av" sultfølelsen. Såkalte serotonin 2c-reseptorer. Denne egenskapen har Remeron, Tolvon og de fleste nyere antipsykotika.

- Blokkering av adrenerge reseptorer som hemmer insulinsekresjonen når de stimuleres av adrenalin. Denne egenskapen har Remeron og Tolvon og et par nyere antipsykotika.

Men det er også et dosespørsmål. De fleste medisiner som har antihistaminvirkning vil også påvirke andre reseptorer, spesielt i høyere doser. Det er ikke umulig at Vallergan, som et såkalt fenothiazin, kjemisk beslektet med en del AP, kan ha denne virkningen i høye doser (i Russland brukes Vallergan i doser på 150-200 mg som et AP mener jeg). Men i doser som brukes for søvn tviler jeg sterkt på at det har så mye annen effekt enn å gjøre deg trøtt. Det gjelder også Zonat/Dormidina :) 

Takk for et innholdsrikt svar!! 😃 Du kan virkelig mye.👏 Jeg stoler på deg og fortsetter med slike tbl da. Leter vel bare etter unnskyldninger for karbosuget om dagen😬

Skrevet
15 timer siden, issomethingwrong skrev:

Blir like sugen på mat på vallergan som når jeg tar zyorexa 

Skrevet (endret)
8 timer siden, Annkarin skrev:

Blir like sugen på mat på vallergan som når jeg tar zyorexa 

Synes det høres fryktelig rart ut. Det er din opplevelse og jeg skal ikke benekte den, men tror ikke det er vanlig.

Som nevnt står det ikke i Felleskatalogen, fass.se (svensk Felleskatalog som ofte er litt mer spesifisert), SPC, på Wikipedia under virkestoffene doxylamine (Zonat), alimemazine (Vallergan) eller trimeprazine (annet navn for Vallergan), og finner heller ingen vitenskapelige artikler som omhandler dette tema, verken på søk på doxylamine, alimemazine eller trimeprazine. 

Jeg har imidlertid lest dr. Stephen Stahl (blant verdens største på psykofarmakologi tror jeg) omtale at en av årsakene til vektøkning på Remeron kan skyldes antihistamineffekten. Men jeg vet ikke om dette er tatt ut av kontekst, er jo rart om allergimedisiner generelt skulle føre til vektoppgang på nivå med Zyprexa.

Selv har jeg heller aldri opplevd økt sultfølelse på antihistaminer. Fikk det enormt på Remeron og til en viss grad på Zeldox, men ikke Vallergan, Atarax eller for den del Zyrtec eller Aerius.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...