Gå til innhold

NHD: Hva bør jeg gjøre videre?.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med agorafobi og frykten for å gå ut i økende grad siden Februar. Har prøvd å være flink og komme meg en liten tur ut hver dag, men hver eneste gang har det resultert i massiv panikk som igjen har ført til kortere turer og nå er det så ille at jeg selv med personlig ombud bare såvidt klarer å komme med 10m ut før jeg får 10/10 skala panikkanfall, vet man skal stå i angsten, men pr. Idag har jeg aldri klart det :(, panikken er så ufattelig hard. Har også trappet ned på Rivotril siden Juni og har blitt ufattelig mye dårligere siden da(fra 2mg til 1mg i løpet av 16. Juni-16 August). Legen syntes jeg burde gå opp litt igjen, men har bare gjort det ett par dager. Vet ikke om dette vil gå seg til hvis jeg ikke øker igjen?.

Spørsmålet mitt er hva slags hjelp bør jeg søke?, har i dag ett personlig ombud som kommer to ganger i uken, men føler jeg trenger mere hjelp. Sitter inne 24 timer i døgnet å klarer ikke se veien ut :(.

Håper du har noen gode råd å gi.

Skrevet
2 timer siden, Angstlei skrev:

Har slitt med agorafobi og frykten for å gå ut i økende grad siden Februar. Har prøvd å være flink og komme meg en liten tur ut hver dag, men hver eneste gang har det resultert i massiv panikk som igjen har ført til kortere turer og nå er det så ille at jeg selv med personlig ombud bare såvidt klarer å komme med 10m ut før jeg får 10/10 skala panikkanfall, vet man skal stå i angsten, men pr. Idag har jeg aldri klart det :(, panikken er så ufattelig hard. Har også trappet ned på Rivotril siden Juni og har blitt ufattelig mye dårligere siden da(fra 2mg til 1mg i løpet av 16. Juni-16 August). Legen syntes jeg burde gå opp litt igjen, men har bare gjort det ett par dager. Vet ikke om dette vil gå seg til hvis jeg ikke øker igjen?.

Spørsmålet mitt er hva slags hjelp bør jeg søke?, har i dag ett personlig ombud som kommer to ganger i uken, men føler jeg trenger mere hjelp. Sitter inne 24 timer i døgnet å klarer ikke se veien ut :(.

Håper du har noen gode råd å gi.

Har du vurdert å legge deg inn til avrusning. Det gjorde jeg. Var innlagt tre måneder og ble kvitt all avhengighet  i ordnede former. Det var ikke lett, men der tok de hånd om deg og de passer på å avstemme det så det ikke blir så ille at du ikke skal klare det, få det i ditt eget tempo. Så blir du skjermet, for man klarer ikke mye inntrykk når man avruses. Heldigvis klarte jeg å lese, noe jeg aldri hadde trudd på forhånd, men det var så forjævlig kjedelig der at boksidene bare hoppet ut til meg i all sin spennendehet:) Er det noe du kunne vurdert. Da får du komme i litt kontakt med andre som sliter slik som deg eller med liknende, uansett er det en eller annen form for avhengighet det gjelder.

Anonymkode: 0e143...071

Skrevet

Her kommer et til fra meg, som vet mye om hva jeg snakker om.

Det er to sorter angst. Det er den angsten du hadde den gangen du begynte med sobril, og i dr første årene dasobrilen virket godt på deg, rivotril for deg.Så skjer det som må skje kroppen vil ha stadig mer, han er ikke fornøyd med samme dosering vil høyere opp, noen ganger gjør en det, brannslukkingen er forøyeblikket slukket, men nå går det en lite stund, en må ha høyere dose.

Mange skjønner at ikke kan det og blir værende på samme høye dose år ut og år inn, fanget i en spiral hvor kroppen har sug, abstinen, og da kommer et nytt begrep inn her, det viktigste, angstabstinten, det jævligste angsten som finnes på denne jord. Mye verre enn den opprinnelige angsten en hadde da en en gang begynte. For nå tenker en at en er blitt dårligere, og at det er slik angst er blitt for meg nå. Bare bullshit.

Og det er på denne angstabstinensen de vil du skal eksponere deg selv. Det henger ikke på greip. Den angsten som ligger i abstinensen er ofte hinsides. Kvitt deg med den, start derette eksponering, så vil du se det vil lettere løsne.

Med beste hilsing

Skrevet

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer et til fra meg, som vet mye om hva jeg snakker om.

Det er to sorter angst. Det er den angsten du hadde den gangen du begynte med sobril, og i dr første årene dasobrilen virket godt på deg, rivotril for deg.Så skjer det som må skje kroppen vil ha stadig mer, han er ikke fornøyd med samme dosering vil høyere opp, noen ganger gjør en det, brannslukkingen er forøyeblikket slukket, men nå går det en lite stund, en må ha høyere dose.

Mange skjønner at ikke kan det og blir værende på samme høye dose år ut og år inn, fanget i en spiral hvor kroppen har sug, abstinen, og da kommer et nytt begrep inn her, det viktigste, angstabstinten, det jævligste angsten som finnes på denne jord. Mye verre enn den opprinnelige angsten en hadde da en en gang begynte. For nå tenker en at en er blitt dårligere, og at det er slik angst er blitt for meg nå. Bare bullshit.

Og det er på denne angstabstinensen de vil du skal eksponere deg selv. Det henger ikke på greip. Den angsten som ligger i abstinensen er ofte hinsides. Kvitt deg med den, start derette eksponering, så vil du se det vil lettere løsne.

Med beste hilsing

Har brukt Rivotril i 10 år, hvor av 5 på samme dose. Har også de siste 5 årene vært plaget mye av fysiske plager, samt dødsfall etc. som har gjort alt værre. Men, fikk ett massivt panikkanfall i Februar som gjorde at jeg ble redd for åpen himmel, samt slet med å gå ut alene. Nå skal det sies at styrken på angsten nå er ekstremt mye hardere, kan ikke huske å ha hatt det slik før. 

Tenker akkurat som du sier at jeg har blitt dårligere, selv om jeg ser sammenhengen imellom nedtrapping og angst så er den opprinnelige angsten og den økte vanskelig å skille imellom bortsett fra styrken.

Har tryglet og bedt om døgnplass, da jeg ikke holder ut stort lengre, men fastlegen har ikke funnet noe, den gamle fastlegen ga meg opp og sa han ikke kunne gjøre noe mer for meg.

Kanskje avrusning som nevt over hadde vært det beste valget, de er vel vant med pasienter med ektrem angst.

Isåfall er den noen steder i Oslo som kan anbefales?.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...