Gå til innhold

Topimaks, migrene og vektnedgang, nhd eller psykia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på topimaks 25 mg pr dag for en uke siden, og merker ikke en eneste bivirkning, nå er det gått fem dager og jeg har begynt med to tabl i dag 50 mg, merker forsatt ingen bivirkninger, ingen migreneanfall heller så langt. Jeg forstår det slik at legen min vil ha meg opp på 75 mg i første omgang, og jeg vil jo det skal skje raskest mulig, men da selvsagt forsvarlig sett i sammenheng med bivirkninger som oppstår. Jeg er sterkt plaget med migrene og trigeminusnevralgi, depresjon og angst. Står derfor også på lyrica 450 mg som hjelper mot både angsten, deprsjonen og trigeminusen, men ikke tilstrekkelig . I tillegg tar jeg svært sjelden noen nobligan når det topper seg helt, men det er svært sjelden. 

Jeg innbilte meg at mange fikk så store bivirkninger på topimax. Kan det komme senere når jeg er blottet for det nå. Og er 75 mg en stor nok dose med tanke på både migrene og det med vektnedgan?. Vil jo gjerne slå to fluer i ett smekk her om det går an. 

Psykia eller nhd, har dere noe synspunkt. Er jeg og legen min på rett vei tror dere? 

Har tidligere prøvd tegretol, trileptal for trigeminusen, ja lamictal og, men med for store bivirkninger, så jeg betaler 1000 kr mnd i medsinen lyrica som er den eneste som virker en del.

'

Syns i vei dere andre også..

Anonymkode: 22586...8ee

Skrevet (endret)

Vanligvis er det mye bivirkninger på Topimax, og du trapper raskt opp her. Men så lenge det går greit kan du øke med 25 mg i uka. Effekten mot migrene kommer ofte rundt 50 mg, men vanlig dose er 100 mg for migrene. Effekt mot depresjon kommer vanligvis på høyere doser. Jeg har og mange som må opp i flere hundre mg før effekt. Siden du ikke er disponert for bivirkninger bør du trappe opp videre til 200-300 mg (maks 500mg). Vær obs på kognitive bivirkninger som problemer med å finne ord og hukommelse i høye doser.

Thor Kvakkestad, http://psykia.no/

Endret av Psykia AS
Skrevet
1 time siden, Psykia AS skrev:

Vanligvis er det mye bivirkninger på Topimax, og du trapper raskt opp her. Men så lenge det går greit kan du øke med 25 mg i uka. Effekten mot migrene kommer ofte rundt 50 mg, men vanlig dose er 100 mg for migrene. Effekt mot depresjon kommer vanligvis på høyere doser. Jeg har og mange som må opp i flere hundre mg før effekt. Siden du ikke er disponert for bivirkninger bør du trappe opp videre til 200-300 mg (maks 500mg). Vær obs på kognitive bivirkninger som problemer med å finne ord og hukommelse i høye doser.

Thor Kvakkestad, http://psykia.no/

Tusen takk for svar. Nå har bivirkningene kommet, så jeg kommer til å stå på 50 mg til det roer seg. Veldig hodepine, sitringer i kroppen, kvalme, magesmerter, diare. Er det bivirkniger som vanligvis gir seg når det får litt tid på seg? 

Skrevet
50 minutter siden, tilstede skrev:

Tusen takk for svar. Nå har bivirkningene kommet, så jeg kommer til å stå på 50 mg til det roer seg. Veldig hodepine, sitringer i kroppen, kvalme, magesmerter, diare. Er det bivirkniger som vanligvis gir seg når det får litt tid på seg? 

Mulig du burde gå ned til 25 mg eller til 40 mg og vente, Topimax tar tid !! Ofte kommer det og bivirkninger på veldig lave doser. Men effekten kan være verdt å vente på!  Mange års erfaring tilsier at bivirkningene ikke bør være så kraftige som det du beskriver, da gir de fleste opp. Er de mildere, dvs på en lavere dose i ditt tilfelle, så går det lettere å vente i noen uker til det går over, av og til kan det ta 2-3 måneder før noe hodepine på en bestemt dose går over, vanligvis bruker vi følgende opptrapping, og selv da er det noen som får nok på 25 mg:

Uke 1+2: 15 mg (Det er og 15 mg kapsler)

Uke 3+4: 25 mg

Uke 5+6: 40 mg

Uke 7+8: 50 mg

Fra uke  9: 75 mg

Og evt ved behov fra uke 11: 100 mg og deretter ved behov videre økning opp til 200-300 mg med 25 mg hver 2. uke, men kun økning hvis bivirkninger er på et svært beskjedent nivå. Selv med denne langsomme opptrappingen er det noen som får så mye bivirkninger at de ikke kan bruke det. Tas vanligvis på kvelden ved sengetid slik at de verste bivirkningene tas ut om natten mens man sover (halveres på ca 20 timer), i alle fall frem til bivirkninger er under kontroll.

Thor Kvakkestad

Skrevet
41 minutter siden, Psykia AS skrev:

Mulig du burde gå ned til 25 mg eller til 40 mg og vente, Topimax tar tid !! Ofte kommer det og bivirkninger på veldig lave doser. Men effekten kan være verdt å vente på!  Mange års erfaring tilsier at bivirkningene ikke bør være så kraftige som det du beskriver, da gir de fleste opp. Er de mildere, dvs på en lavere dose i ditt tilfelle, så går det lettere å vente i noen uker til det går over, av og til kan det ta 2-3 måneder før noe hodepine på en bestemt dose går over, vanligvis bruker vi følgende opptrapping, og selv da er det noen som får nok på 25 mg:

Uke 1+2: 15 mg (Det er og 15 mg kapsler)

Uke 3+4: 25 mg

Uke 5+6: 40 mg

Uke 7+8: 50 mg

Fra uke  9: 75 mg

Og evt ved behov fra uke 11: 100 mg og deretter ved behov videre økning opp til 200-300 mg med 25 mg hver 2. uke, men kun økning hvis bivirkninger er på et svært beskjedent nivå. Selv med denne langsomme opptrappingen er det noen som får så mye bivirkninger at de ikke kan bruke det. Tas vanligvis på kvelden ved sengetid slik at de verste bivirkningene tas ut om natten mens man sover (halveres på ca 20 timer), i alle fall frem til bivirkninger er under kontroll.

Thor Kvakkestad

Ja, da spørs de om jeg kanskje skal gjøre det. Jeg reagerte sterkt på tegretol og trileptal også, med hodepine, så lyrica er de eneste andre antiepileptica jeg har tålt. En ting som jeg synes er litt merkelig er at til tross for disse sterke bivirkningene har jeg følt meg så våken, klar, fokusert, mentalt tilstede, mer energi, ikke behov for å legge meg nedpå. Vanligvis er jeg veldig energiløs, prater lite, har pratet mye mer nå. De rundt meg påpeker forskjellen tiiltross for at de ser jeg lider av bivirkninger. Jeg har jo også en slik effekt på lyrica som hjelper mot gad og generelt mot depresjonen min. Har prøvd 10 AD uten synlig effekt. Er det mulig at antiepileptica kan ha en slik effekt på meg, eller er det helt merkelig? hadde ikke ventet det. Håpet på migreneprofylakse og vektnedgang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...