Gå til innhold

Mobilbruk på psyk avd NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier loven om bruk av mobil i psykiatrisk lukket avdeling mens man er innlagt? 

Anonymkode: 75121...55f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I utgangspunktet er mobilbruken fri.

Så kan en ha husordensregler som sterkt anmoder om å la være å bruke den f.eks på natt. Dels av hensyn til andre pasienter, dels som en del av behandlingen (en bør tilstrebe en normal døgnrytme).

Deretter gjelder vanlig folkeskikk for mobil. En går for seg selv når en skal prate i mobil. En sitter ikke med mobilen fremme i møter osv.

For tvangsinnlagte kan sykehuset vedta "begrensninger i kontakt med omverdenen" PHVL §4-5.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62#KAPITTEL_4

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I utgangspunktet er mobilbruken fri.

Så kan en ha husordensregler som sterkt anmoder om å la være å bruke den f.eks på natt. Dels av hensyn til andre pasienter, dels som en del av behandlingen (en bør tilstrebe en normal døgnrytme).

Deretter gjelder vanlig folkeskikk for mobil. En går for seg selv når en skal prate i mobil. En sitter ikke med mobilen fremme i møter osv.

For tvangsinnlagte kan sykehuset vedta "begrensninger i kontakt med omverdenen" PHVL §4-5.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62#KAPITTEL_4

Takk for svar :) 

Skrevet

På dps når jeg var der noen ganger måtte jeg levere inn mobilen når jeg la meg, tror ikke dette var lovlig. Sist jeg var der måtte jeg ikke det. 

Skrevet
12 timer siden, stjernestøv skrev:

På dps når jeg var der noen ganger måtte jeg levere inn mobilen når jeg la meg, tror ikke dette var lovlig. Sist jeg var der måtte jeg ikke det. 

Har aldri måttet levere mobilen på dps, men må det på lukka avd. Får ikke ha mobilen i d hele tatt under hele oppholdet. Kanskje ti minutter for dag. Og det gjelder alle som kommer inn... :-(  vet ikke hvor lovlig dette er....

Skrevet

Jeg har fått lov til å ha mobil så lenge batteriet holder. Det samme gjelder PC. Nå må det tilføyes at jeg kun er på rommet. Er alltid tvangsinnlagt på lukket.

Anonymkode: ca2b9...280

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri måttet levere mobilen på dps, men må det på lukka avd. Får ikke ha mobilen i d hele tatt under hele oppholdet. Kanskje ti minutter for dag. Og det gjelder alle som kommer inn... :-(  vet ikke hvor lovlig dette er....

Ok. Jeg fikk bruke nettet på en skole en halv time pr dag, det var jo lite. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...